Farfallos skrev 2016-10-13 16:55:10 följande:
Jag förstår mycket väl att du inte kan ge några detaljer. Jag förstår att även du förstår det, och just därför avslutade jag den meningen med några punkter... som en uppmaning till eftertanke där du möjligen skulle reflektera över hur korkat det är att i en dialog med en annan använda ett sådant exempel.
Sedan missförstod du mig nog ganska kraftigt. Det jag inte tror att Socialen ingriper emot är det som de inte kan se, utan bara befara - Att flickor inte får gå till fritidsgården, hålls hemma från skolan de dagar vissa aktiviteter eller besök på ungdomsmottagningen sker. De ingriper inte heller emot att en dotter, med hänvisning till den heliga skriften, från det att hon föds intalas att det finns av gud skapade skillnader mellan pojkar och flickor, och att det är hennes sak (genom sin klädsel) att ansvara för att pojkar inte ser henne som attraktiv på något vis. Det handlar alltså inte om våld, utan om föreställningar som Sverige jobbat hårt för att få bort.
Du säger sedan att vi i rättvisans namn ska veta att det finns problem i vår egen kultur. Japp, bara för att Sverige på objektiva grunder får anser vara världens bästa land så innebär det absolut inte att Sverige är felfritt. ...men jag har aldrig påstått det och fattar faktiskt inte vad det har med saken att göra. Menar du att vi kan ta lite mer kvinnoförtryck, tvångsäktenskap och annat som kommer med nya kulturer, bara för att vi själva inte är perfekta?
En sista fråga - Om du tycker att mer inverkan av främmande kulturer bara skulle göra gott för Sverige, då skulle jag gärna vilja höra vad i dagens Svenska kultur som du anser är så dåligt att lite mer främmande kultur skulle rätta till det? ...och varifrån skulle du helst se att vi fick dessa intryck i så fall?
Tänk nu på en sak, vi är inte ensamma om att läsa vad som skrivs här, så jag tycker att det även i dialoger mellan dig och mig, är på sin plats att ge lite mer bredare syn, och inte så statiska som vissa vill påskina.
Så vad gäller mitt exempel så var det i syfte att visa att det visst finns ggr då både kommun och sos ingriper mot det du menar inte görs.
Och jag kan inte se att det skulle behövas pekas på ett konkret exempel, det görs ju sällan annars, utan än mer klumpas ihop för att gälla en hel grupp, en hel religion o.s.v.
Som du säkert har märkt, så försöker jag få folk att vidga sina vyer, och inse att det inte är så ensidigt, att det faktiskt finns många som avviker från det bild som framförs om flyktingar och eller kulturer.
Och det gäller förstås även hos oss här i Sverige, men det goda får sällan nåt större utrymme, då vi tar det för givet.
Utan det är det dåliga som alltid får mest uppmärksamhet, jag vill försöka att jämna ut det, och dela med mig av mina egna erfarenheter.
Och jag tror det är just egna erfarenheter som krävs, alltså inte en enstaka erfarenhet, utan ett längre engagemang, för att se hur mycket possitivt det faktiskt finns som görs där ute, vilket gäller i hela Världen.
Jag vet inte om jag kan säga att nåt skulle kunna rättas till med mer inflytande av andra kulturer, utan vi får nog själva försöka sopa rent framför vår egna dörr.
Däremot så tillför människor från andra kulturer väldigt mycket för mig personligen, jag tror faktiskt jag aldrig har så kul, som när jag får delta i andra människors kultur, som giftermål, födelsedagar, matlagning, politiska diskussioner, lyssna på deras önskningar o.s.v.
Hela den delen har fått mig att inse att vi i grunden har väldigt mycket gemensamt, vilket gör att jag inte heller kan säga att någon kultur generellt är sämre/bättre än någon annan.
Avarter och idioti finns inom alla kulturer/religioner, och det ska vi givetvis hjälpas åt med att bekämpa, ingen vill ha det, men det är inte så lätt att bli av med skiten, och då har vi ett ansvar att stödja och hjälpa till, i den mån vi kan.
Men som sagt, ska man förstå, då bör man skaffa sig erfarenhet och kunskap, och den finner ingen på Nätet.