KillBill skrev 2016-11-01 06:42:43 följande:
De flyktingar som kommer till Sverige kommer att inte att förändra den jämställdhet som råder i Sverige.
Kvinnor och mäns lika rätt är reglerad i lag och exempelvis föräldraförsäkringen är uppbyggd så att föräldrarna ska dela på tiden med barnen när de är små.
Sverige är också ett av de länder i världen som är bäst på integration.
Därför tror jag de invandrare som kommer till Sverige kommer att anpassa sig till den jämlikhet som råder (på samma sätt som det svenska samhället har utvecklats i en mer jämställd inriktning).
Tack för att du till slut gav ett relevant svar på min fråga!
...men jag är tveksam till vad du påstår och tror. Jämställdhet finns ju på så många områden, och det är inte bara lagar som kan påverkas. Jag tror (precis som du förmodar jag) inte att lagar omedelbart kommer att förändras i motsatt riktning, men verkligheten kan ju göra det ändå. Och lagen kanske behöver ändras för att motverka en "verklig" förändring (som i lag är tillåten), och då kan man ju befara att starka krafter motarbetar en lagändring.
Och i verkligheten kan vi se trender som t.ex att det dyker upp muslimska friskolor som bedriver en starkt könssegregerad verksamhet. Vi har även sett hur vanliga skolor påverkas då krav från muslimska elever och föräldrar trycker på för en mer könssegregerad undervisning. Jag vet att vi har haft det tidigare och kan förstå att det i vissa fall kan göra gott för flickor, men nu sker en förändring pga främmande kulturers traditioner eller trosuppfattning. Just detta är ju skrämmande när man samtidigt på många skolor har tagit bort traditionella kristna inslag vid avslutningarna. Det är inget jag sörjer i sak (eftersom religion bara är trams), men som sagt var - i relation till att vi samtidigt anpassar den Svenska skolan till islam så är det katastrofalt.
Sedan vill jag göra dig uppmärksam på att du påstår och tycker en hel del som är väldigt dåligt underbyggt. Jag har i mitt citat av dig gjort tre understrykningar, och jag kommer behandla dem i den ordning de kommer i texten.
1 - Bevis för det påståendet tack! För ju fler invandrare vi har fått desto fler Svenska flickor (om än med annan härkomst) blir bortförda och får genomgå både könsstympning och tvångsgifte, så här har du direkt fel.
2 - ...och trots att det finns en lag som gör det möjligt att dela lika så gör vi inte det.
3 - Arbetslösheten bland invandrare i Sverige är högre än i många andra länder. Det kan visserligen ha sin orsak i att vi har tagit emot fler flyktingar per capita än något annat land i väst, men att påstå att vi skulle vara ett av de länder som är bäst på integration är jag tveksam till.
4 - Det kan du ju tro. Många gör självklart också det, men uppenbart är det många som inte gör det, utan som aktivt väljer eller startar könssegregerande skolor, kräver avskaffande av Svenska kulturella yttringar vid skolavslutningen och mer könsuppdelad undervisning.
Jag ställer mig undrande till varför du och en del andra förhåller sig så starkt naiva och neurotiskt politiskt korrekta till främmande kulturers påverkan på oss? Är det av någon slags missriktad hänsyn och rädsla för rasismens utbredning som ni blundar för fakta? Er trovärdighet är ju dessutom så hejdlöst låg då ni oreserverat välkomnar påverkan från andra kulturer samtidigt som ingen förnekar de vidrigheter som dessa kulturer står för i mellan östern. I mina ögon är det bara naivt och korkat att förringa den kräftgång som jämställdheten (framför allt i den Svenska skolan) har påbörjat. ...så varför? Jag befarar att SD bara vinner mer sympatier om vi försöker sopa problemen under mattan.