Vad är bra med mångkultur?
Världsmedborgare skrev 2016-10-13 10:02:54 följande:
Där håller jag inte riktigt med om, helt enkelt för jag har erfarenhet av det direkt motsatta, d.v.s att både skola och sos ingrep och agerade snabbt, vilket betydde att en somalisk flicka omhändertogs och placerades hos oss, och där föräldrarna fick sig en genomgripande lektion om vad som gäller i Sverige.Så det finns nog både bra och även dåligt, alltså de som inte gör sitt jobb, eller tar det på allvar.
Jag har iofs upplevt både och, men det dåliga har faktiskt bara gällt svenska flickor, så jag tror man är snabbare på att reagera på amälan från flickor från andra kulurer än vår.., det är iaf min erfarenhet.
Men gör dig inte besvär med att beskriva detaljer, för det leder nog ingenstans. För det första ville jag inte göra den poäng som du verkar anta att jag önskade. Jag tror liksom du att invandrare (på grumliga grunder) kan bli hårdare granskade än Svenskar.
För det andra så är jag övertygad om att Socialtjänsten har i sina riktlinjer att beakta människors rätt att ha sin religion och kultur, och att det just därför inte blir något ingripande mot att Svenska flickor (födda av invandrade föräldrar) hjärntvättas från barnsben att de inte har rätt att leva sitt liv på samma sätt som pojkar.
Sverige har en lång tradition av att världen över jobba för flickors rätt att gå i skolan, bli självständiga och jämlika med pojkar. Men när det kommer till Sverige så verkar det vara helt oproblematiskt för staten att vissa religiösa friskolor gör skillnad på pojkar och flickor, samt lär ut religioner som i grunden är ojämställda. Det förvånar mig stort att feministrörelsen är så tysta i denna fråga där massor av Svenskfödda flickor (och medborgare) växer upp med föräldrar som inte vet annat än att (lite tillspetsat nu) omskärelse, burka och tvångsgifte är för flickors bästa.
...och så till sist så är det lite lustigt att du inte kommenterar just det med dessa nya rutiner på badhusen. Tycker du något annat än att det är en tråkig konsekvens av nya kulturella influenser?