Inlägg från: nattuv |Visa alla inlägg
  • nattuv

Vad är bra med mångkultur?

KillBill skrev 2016-10-16 14:03:48 följande:
    Saken är emellertid att den kristna etiken inte är unik för kristendomen utan kan hittas även inom andra religioner. Det krävs ingen anpassning för en jude eller muslim att leva efter kristen etik.
    Saken är den att det uttryckligen nämns kristen och västerländsk. Sedan kan den som vill slå dubbelknut på sig själv för att släta över men det står ändå kristen och västerländsk.
  • nattuv
    Världsmedborgare skrev 2016-10-16 15:23:38 följande:
    Vad var det du nu skrev till mig "läs om läs rätt", för den kristna etiken och moralen den är väldigt samstämming med alla annan kultur och religion.
    I grunden så är det fråga om humanism och mänskliga rättigheter och långt från nån egen svensk kulturuppfattning, som du tycks vilja påskina.
    Så du tror att den kristna etiken och moralen är samstämmig med naturreligioner, Shinto, dyrkan av förfäder och alla andra religiösa (i en bred mening) trossystem som inte tillhör de abrahamitiska religionerna ?
    Världsmedborgare skrev 2016-10-16 18:23:11 följande:
    Fast jag måste erkänna att jag inte gillar skrivningen "västerländsk humanism", det borde ändras till humanism.
    Sannolikt handlar det om de tankar som växt fram i Europa. Det gammal skolväsendet där alla läste samma latinska klassiker och hade att förhålla sig till främst den katolska kyrkan (som i mångt och mycket påverkade människor även i de protestantiska områdena) var inte bara av ondo.
  • nattuv
    KillBill skrev 2016-10-16 22:00:22 följande:
    En fråga, vad är din uppfattning om den svenska skolan? Vill du att undervisningen i högre grad än idag ska anpassas för människor från andra kulturer och andra religioner?
    Jag anser att den svenska skolan skall vara auktoritär, uniform, faktabaserad och så långt det är möjligt konsekvensneutral. Det vill säga nej. Jag anser inte att skolan skall ta hänsyn till andra kulturer och religioner.
  • nattuv
    KillBill skrev 2016-10-18 20:27:21 följande:
    Det låter som att du är ganska nöjd med den svenska skolan.
    Nej jag är väldigt missnöjd med den svenska skolan. Klåfingriga politiker utan utbildning och en massa flum har gjort att eleverna idag går fler år i skolan men kommer ut med sämre kunskaper än någonsin tidigare.
  • nattuv
    Världsmedborgare skrev 2016-10-19 09:13:47 följande:
    Och som du säkert sett, så vill nu SD se till att den blir ännu sämre för våra barn, och helt låta det privata vinstintresset stå över ungarnas utbildning och kunskap.
    Jag är alldeles för ointresserad av SD för att följa deras göranden och låtanden. Det enda intressanta med SD är hur vissa kan bli så fixerad vid just SD. Det oavsett om de är för eller emot.

Men när det gäller vinster i skola och välfärd så är vinsterna i sig inget problem. Det intressanta, oavsett vinst eller inte är resultatet. Hela debatten om vinster är dumheter. Debatten borde handlat om resultat men eftersom det är en svårare fråga så väljer de flesta en lättare väg och försöker göra det till en fråga om vinster.
  • nattuv
    Världsmedborgare skrev 2016-10-19 11:34:01 följande:
    Då förstår väl att vinster och resultat hör ihop, eller har du helt missat att sen skolreformen så har kunskapen fallit som en sten, medans betygen gåttt åt rakt motsatt håll.
    Skolan är på ett sluttande plan, friskolor eller inte. Själva friskolorna är inget problem. Det är bara styra upp hela med ett fungerande skolsystem så kommer friskolorna att försvinna av sig själv om de inte klara sina åtaganden. Frågan är bara om den vanliga skolan skulle klara av kravet på ett fungerande skolsystem. Som det ser ut i dag är svaret nej.
    Tom Araya skrev 2016-10-19 13:16:33 följande:
    Det har väl med tanken på vad vinsterna kommer ifrån, men det är ett ämne för en annan tråd.
    Jo det bör nog tas i en egen tråd.

• nattuv
    Kung Markatta skrev 2016-10-22 15:10:25 följande:

Folket har blivit mer negativa till mångkultur enligt senaste upplagan av mångfaldsbarometern. Det är inte minst bland kvinnor och högutbildade man ser en förändring:

Troligen för att de börjar bli rädd att även de kan komma att påverkas. Det är alltid lättare att var för saker som inte rubbar de egna cirklarna.
  • nattuv
    KillBill skrev 2016-10-23 11:08:09 följande:
    Jag har aldrig hört att någon har kopplat de som hyllade Anders Breiviks mord på 69 ungdomar till den svenska kulturen
    Det kanske beror på att han inte var svensk. Dessutom används Brevik ofta till "skuld genom sammankoppling". Senast i inlägg #612. Att han inte använts för att direkt attackera svensk kultur lär nog mest bero på att även den mest korkade aktivist kan inse att en sådan sammankoppling även kommer att inbegripa aktivisten själv.
  • nattuv
    KillBill skrev 2016-10-23 21:30:09 följande:
    Om du läser mitt inlägg en gång till så ser du att jag skriver om de svenskar som hyllade Breivik.
    Jag har aldrig hört att någon har kopplad de som hyllar Stalins politik till svensk kultur trotts att det antagligen finns fler av den varan. Om Stalin däremot varit svensk så hade den kopplingen varit lättare att göra.
    KillBill skrev 2016-10-23 21:30:09 följande:
    Mitt inlägg är dessutom riktat mot Tom som i ett tidigare inlägg försöker lägga skulden för vad några invandrare gör på invandrarna som grupp. Det Tom gör menar jag är lika dumt som den som kopplar hyllningar till Brevik (av svenska nationalister) till den svenska kulturen.
    Och om du stöter på något som du tycker är dumt så måste du genast göra samma sak själv?
  • nattuv
    KillBill skrev 2016-10-25 08:35:45 följande:
    Självklart ska alla kulturer accepteras. Däremot ska exempelvis hederskultur, kvinnoförakt, diskriminering, hat och hot bekämpas oavsett inom vilken kultur som detta dyker upp.
    Problemet är bara att om vi skall motverka det vi anser vara negativt inom en annan kultur så kan vi inte längre prat om kulturell acceptans. Då handlar det istället om att den andra kulturen skall anpassa sig efter oss och förvandlas till en subkultur i mängden.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?