Inlägg från: nattuv |Visa alla inlägg
  • nattuv

Vad är bra med mångkultur?

Världsmedborgare skrev 2016-10-09 14:43:41 följande:

Allt är bra med mångkultur, då kulturellt gränsöverskridande är den enda vägen att gå för att skapa försåelse och motverka de avarter av kulturellt betingade förteelser som annars underblåses i slutna kulturer.

Om vi tittar på barnaga så är det i mångas ögon Sverige som är en avart där man inte kan/får tillrättavisa barn genom aga. Innebär det då att det är något bra att den svenska kulturen förändras i en riktning som gör barnaga mer accepterad? Eller hade du tänkt dig att det kulturella överförandet skulle vara enkelriktat mot andra kulturer än den du (antagligen) tillhör?
    Världsmedborgare skrev 2016-10-09 14:43:41 följande:

Och de enda som inte håller med om det, ja det är de alltid kommer att vara emot all kultur som inte liknar eller sammanfaller med deras egna kultur.

Så då är det helt i sin ordning att vi får en ökad tolerans för barnaga i Sverige.
  • nattuv
    Världsmedborgare skrev 2016-10-10 12:16:48 följande:
    Efersom våld är förbjudet i lag, så är frågan eg helt onödig att besvara, den är ju redan besvarad i svensk lag.
    Lagar är inte statiska. Det handlar nog mer om att du inte vill besvara frågan eftersom det inte passar din agenda.
  • nattuv
    Världsmedborgare skrev 2016-10-10 13:45:07 följande:
    Jag/vi har levt med/i andra kulturer och jag vågar påstå att det inte är värst annorlunda, majoriteten tycker och tänker ungefär som vi i de flesta frågor.
    Om du ser till de internationella undersökningar som gjort så är Sverige ett av de länder som skiljer sig mest från genomsnittet. Det vill säga att om man ser till fakta och inte bara ägnar sig åt kvasivetenskap så tycker och tänker de flesta inte som vi. Vilket brukar ge de som tror att alla är produkter av folkhemstanken en mental härdsmälta och trigga ett förnekelsebeteende.
  • nattuv
    Världsmedborgare skrev 2016-10-11 09:54:05 följande:
    Fast jag tror inte så värst många vet att Stockholm grundades av tyskar..
    Det beror antagligen på att det inte var tyskar som grundade Stockholm. Även om tyskarna tidigt fick ett stort inflytande så grundade de inte staden.

• nattuv
    Världsmedborgare skrev 2016-10-12 12:14:27 följande:
    Det är en definitonsfråga, och än idag finns eg ingen exakt angivelse om när Stockholm grundades, men utan tyskarnas inflytande så hade knappast samhället vuxit fram till Stockholm, och kanske inte ens blivit vår huvudstad.
    Om jag inte minns fel, så var det väl Karlskrona som var tänkt som huvudstad.

Men det här är som sagt fortfarande en olöslig fråga, som inte går att få nåt exakt svar på, så den kan vi släppa.
    Det är inte en definitionsfråga. Det är helt enkelt inte sant att Stockholm grundades av tyskar.
  • nattuv
    KillBill skrev 2016-10-15 16:18:47 följande:
    Så du menar att det svenska skolsystemet motverkar spridningen av mångkultur? Jag håller inte med dig!
    Alla skolsystem motverkar mångkultur. Ett skolsystem är aldrig neutralt utan kommer alltid att, medvetet eller omedvetet, skapa en viss kulturell likformighet. Därav kommer att vissa grupper ser ett mervärde i att skapa egna skolor där de medvetet kan påverka i en viss riktning.
  • nattuv
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-15 22:11:09 följande:
    Jag vet inte vilken skola du gick på, men jag skulle anmäla den till Skolverket ögonaböj, om den försökte likrikta barn kulturellt.
    Då skulle du få anmäla varenda skola som använder den svenska läroplanen. Oavsett om du vill se det eller inte så fungerar en nationell skola där någon har gjort ett urval av vad som skall läsas som en kulturell likriktare.

Det finns till och med någon passus om att skolan skall förmedla vissa värden som anses bättre än andra. Oavsett hur vällovliga man anser dessa världen vara så handlar det om ett medvetet försök till kulturell likriktning.
  • nattuv
    KillBill skrev 2016-10-15 22:38:07 följande:
    Den svenska skolan ska vara icke konfessionell och all undervisning ska vara faktabaserad och objektiv
    Vilket speglar den svenska kulturen där religionen har tappat betydelse och byråkratin är konsekvensneutral och inte (i normalfall) går påverka med en god middag.
  • nattuv
    Världsmedborgare skrev 2016-10-16 08:54:51 följande:
    Javisst, t.ex de humanistiska och de mänskliga rättigheterna, och det menar du alltså skulle vara fel?
    Läs om läs rätt. Det stod ingenting om att jag ansåg det vara fel bara att det är en form av kulturell påverkan.

Resten av ditt svammel hade ingenting med vad jag skrev att göra.

• nattuv
    KillBill skrev 2016-10-16 11:17:04 följande:
    Det är klart att lärare som kommer ut från likriktade. Dessa lärare har drillats i att undervisa i enlighet med de lagar, förordningar och den läroplan som gäller i sverige. Överhuvudtaget så tror jag att den svenska skolan (då detta inte är skolans uppgift) har en ytterst marginell påverkan på människors utövande av religion eller kultur. Kultur och religion är i stället något som barnen får med sig från sin familj.
    Då går vi till källan och tittar på vad skolans styrdokument säger.

"Lgr11
    I överensstämmelse med den etik som förvaltas av kristen tradition och västerländska humanism sker detta genom individens fostra till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande."
    Skolverket

Kristen tradition, västerländsk humanism, fostran. Nog låter det som skolan har fått till uppgift att förmedla en viss kultur. Vilket läroplanen dessutom fått en del kritik för.

För den som är intresserad av vad mer som står där finns dokumentet på Skolverkets hemsida under läroplaner. Sidan är lättnavigerad och dokumentet är lättläst. Det tycks till och med finnas som en ljudfil för de som inte vill läsa. Notera även den lilla del som tar upp "kunskaper".
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?