Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Vad är bra med mångkultur?

Tom Araya skrev 2016-10-08 17:10:43 följande:
    Nja... Många länder håller rätt hårt på sina värderingar och låter dem inte påverkas nämnvärt av invandring. Sedan har vi länder som USA, Kanada, och Australien som är vad det är idag i stort sett helt baserat på invandring, men där har man sedan hållt sin variant av den anglosaxiska kulturen rätt hårt.

På sätt och vis har Sverige i perioder varit en mångkultur, eftersom gränser och därmed även folk och kultur som infogats har varierat. Dock har andra kulturer inte haft ett stöd för att leva vidare som enskild kultur utan har antingen levt vidare av egen kraft eller uppslukats av den svenska kulturen.

Det är viktigt att i sammanhanget skilja på kultur som integreras med den svenska och så småningom helt blir en del av den svenska kulturen och kultur som lever vid sidan av den svenska. Den förstnämnda förändringen är en långsam och naturlig process medan den andra är mer påtvingad.
    När kultur inte längre känns främmande för den infödda befolkningen att själva leva efter har den blivit en del av vår egen kultur, dessförinnan är det en främmande kultur. När folk från andra länder har stöd i att leva efter en främmande kultur istället för att intergreras med den svenska så har vi ett mångkulturalistiskt samhällssystem jag inte kan se något positivt i.
    "Det är viktigt att i sammanhanget skilja på kultur som integreras med den svenska och så småningom helt blir en del av den svenska kulturen och kultur som lever vid sidan av den svenska"

Du skriver i din definition invandring som påverkar det svenska samhället - men det "svenska samhället" påverkar  i så fall invandrarkulturerna oerhört mycket mer. Det vill säga de som pratar om svenska eller västerländska värderingar kommer att följas av nya generationer som talar om gemensamma västerländska värderingar men då inkluderar de ättlingarna efter flyktingarna som kom hit förra året.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-10-08 22:05:40 följande:
    I en monokultur fungerar det som du skriver, men i ett mångkulturalistiskt samhälle ges möjligheten för invandrade kulturer att leva vidare utan att intergreras.

Mona Walters berättelser om hur hon upplevt Somalisk kultur i Sverige visar tydligt på att viss kultur och vissa människor, ibland t.o.m. betydande delar av hela folkgrupper i Sverige medvetet tar avstånd från svensk kultur och tillämpar sitt hemlands kultur t.o.m. än mer konservativt än vad de hade gjort i sitt hemland.

Vår utveckling mot ett mer jämlikt och sekulärt samhälle bromsas av mångkulturen då de flesta av dem inte nått så långt som vår på det området.
    Självklart kommer även de mest svårintegrerade kulturer att vara fullständigt integrerade så småningom.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-10-09 02:19:33 följande:
    Jag ifrågasätter om det är en positiv utveckling, eftersom det för svensk kulturs del vore att gå bakåt.
    Ta exempelvis jämlikhet och synen på kvinnor så får vi gå till baka 50-100 år för att hitta motsvarande nivå i svensk kultur som idag råder i många länder där folk utvandrar från till Sverige, i vissa fall får man blicka flera hundra år bakåt och i de mest extrema fallen har motsvarighet aldrig någonsin existerat i vårt land.

Ett annat exempel är omskärelse av pojkar av kulturella skäl, som jag är helt övertygad om inte skulle vara lagligt i Sverige idag om det inte vore för mångkulturalism, eftersom det helt enkelt inte finns några andra skäl till att det fortfarande är legalt.
    Jag är övertygad om att synen på kvinnor som jämställda män kommer att fortsätta att förstärkas i såväl den svenska majoritetskulturen som invandrarsubkulturer, visserligen från en rätt usel nivå i vissa subkulturer.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-10-09 11:39:07 följande:
    Menar du då utan att påverka det svenska samhället?
    Varför skulle den göra det?
    Över vilket tidsperspektiv, inom en generation eller efter flera generationer?
    Tja, integration tar tid, för enskilda personer kan det gå många generationer utan att de blir en del av majoritetssamhällets värderingar.

Ta Donald Trump till exempel. Han har ju påstått att hans farfar kom från Sverige, visserligen en lögn, men att som han anse att han har rätt att besiktiga alla kvinnors kön om han så önskar är naturligtvis ett exempel på att han inte delar majoritetskulturens kvinnosyn.

Det är klart att de invandrare som kommer hit kommer att påverka Sverige men de kommer i långt större utsträckning att påverkas av Sverige. Jag har inga som helst farhågor om att vi kommer att förändras i riktning mot att bli mer patriarkala, mer bigotta, att intoleransen kommer att bli en del av majoritetskulturen på grund av invandring.

Det innebär inte att jag anser att en del av de invandrarsubkulturer som uppstått är acceptabla - men jag anser att dessa subkulturer innebär ett försvinnande litet hot mot de samhälle jag vill att mina barn och barnbarn ska leva i, inte jämfört med den nästintill sjukt okunniga subkultur som den främlingsfientliga högeropportunismen utgör.

Jag har generellt större förståelse för okunnigheten hos en analfabet från Somalia än den hos en svensk som konsekvent väljer att odla och bejaka sina fördomar. Att kvinnor i vissa invandrarområden begränsas av subkulturella värderingar är oacceptabelt och för jävligt, att kvinnor som arbetar som journalister hotas och begränsas av den hatkultur som vuxit fram i svenska subkulturer är ett långt större hot mot demokratin.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-10-09 13:31:17 följande:
    ...som sedan fylls på med nya generationer invandrare till en ändlös historia av mångkultur.

Du hade ingen förklaring till varför invandrade kulturer skulle intergreras med svenska i ett mångkulturellt samhälle?

Fast det Sverige och svensk kultur som kommer att påverka invandrare kommer inte att se ut som den idag om vi låter den påverkas av invandrad kultur. Båda delarna kommer att späs ut med varandra och det kan inte annat vara än en tillbakagång för svensk kultur, när vi egentlig har behov av att fortsätta i samma riktning vi än så länge varit inne på.

Du måste se frammåt. Vilken betydelse kommer de invandringsnivåer vi haft under hela 2000-talet samt deras barn i flera generationer ha i framtiden?
    Till skillnad mot "svenska subkulturer" så växer en del av våra invandrade kulturer stadigt genom fortsatt invandring och invandrades barn.
    Vi ser redan nu konsekvenser i storstadssamhällena.

Vi ser så olika på invandring eller kanske snarare på integration att det är lite lustigt i och med att vi bägge förmodligen anser att vi är bärare av de värderingar som har präglat vårt samhälle, de som du tror kommer att försvagas av invandring medan jag snarare anser att intoleransen i form att flyktingmotstånd är ett långt större hot mot det demokratiska samhälle vi känner.

Varför skulle inte flyktingar integreras? Det är givet att det generellt tar längre tid för en person som kommer från en kultur som skiljer sig mycket från det svenska samhället att integreras än om flyktingarna kom från Norge, men nu kommer det inte några norska flyktingar och för övrigt så kommer det inte så många flyktingar överhuvudtaget längre.

Jag växte upp i en stad med mycket arbetskraftsinvandring. Det var enklare då. På min första arbetsplats fanns det gott om invandrare från Finland, Italien och Jugoslavien. Många av dessa pratade ganska usel svenska men de hade jobb och deras barn betraktade åtminstone jag som lika svenska som mig själv. Det är möjligt att det för vissa subkulturer kommer att ta ytterligare en generation innan jag skulle betrakta dem som helt svenska och vissa kommer aldrig att göra det eftersom de anser att hudfärgen är avgörande för om man är svensk eller inte. Du har väl läst om SD-svansens kommentarer angående Shekarabi efter att han debatterat med Åkesson.

Ja, jag ser framåt. Jag menar att du och många med dig har fel fokus. Att ni likställer invandring med de värsta exemplen man kan läsa om i pressen eller i sociala forum på nätet. Du har aldrig funderat på varför Ullenhag blev så hånad när han i stället pekade på alla invandrare som går till jobbet och bidrar till att Sverige fortsätter att fungera. Min uppfattning är att det ena inte utesluter det andra, att man kan se till invandringens positiva effekter utan att för den skull blunda för det negativa.

Min förklaring till varför invandrare integreras i ett mångkulturellt samhälle bygger på att det finns en begreppsförvirring avseende vad man avser med mångkultur. I ett fullständigt kulturrelativistiskt samhälle skulle kanske integration vara en oerhört långsam process, men Sverige är vare sig en mångkultur eller särskilt präglat av kulturrelativism - i Sverige är den svenska kulturen överordnad alla subkulturer.

Dessutom finns det en tydlig trend att inslagen av kulturrelativism i den överordnade svenska kulturen blir allt färre.
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2016-10-09 14:43:41 följande:
    Dom kommer att hävda att kulturer (läs raser, då högerextremisterna/nazisterna bytt ut ordet ras mot kultur, för att inte ses som rasistiska) inte kan eller ska blandas.
    Precis. Åsiktskorridoren har piffats upp men inte desto mindre leder korridoren till samma åsikter som tidigare.
  • FDFMGA
    K Kalle skrev 2016-10-10 10:20:38 följande:
    Du menar att vår majoritetskultur snarare ska påverka dessa subkulturer än tvärtom. Jag tycker att din argumentation hittills tytt på att du tycker att det borde vara tvärtom.
    Jag tycker att jag varit mycket konsekvent - i den här tråden och i andra.

Nej, jag tycker inte att vi ska låta vår syn på jämställdhet (med vår syftar jag den officiella bilden av hur vi ser på jämställdhet, finns gott om helsvenska subkulturer som har en tydlig syn på att kvinnor är från Venus och män från Mars och att kvinnor ska hålla sig till Venussysslor och män till Mars) påverkas av invandrarsubkulturer med patriarkala och/eller hederskulturella värderingar.

Det är därför jag ogillar begreppet mångkultur eftersom det gärna implicerar att det inte finns en överordnad kultur.

Jag tycker också att det tidigare har funnits en kulturrelativistisk urskuldan gentemot företeelser inom invandrarsubkulturer som numer successivt håller på att försvinna.

Jag menar nog att det skulle göras tydligt för de som söker sin tillflykt hit vilka värderingar vi har, att de inte måste dela dem - men att de måste acceptera att det är så här vi lever, att deras barn kommer att bli en del av vårt tänkesätt och att valet är deras: De är inte tvungna att söka asyl i Sverige.
  • FDFMGA
    K Kalle skrev 2016-10-10 13:57:41 följande:
    Men ju fler människor i landet som tycker att kvinnan är mindre värd än mannen desto mer kommer lag och kultur att påverkas av det. Förstår du inte det?

Och det där med historia. Jag har ganska bra koll på det smile5.gif
    Ett vanligt påstående vars extrem är att vi snart har sharialagstiftning.

Verkligheten talar ett helt annat språk, lagstiftningen har skärpts de senaste årtiondena.

Finns det överhuvudtaget ett enda exempel på att lagstiftningen har gått mot större acceptans för en syn på ojämställdhet som norm.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-10-10 18:55:56 följande:
    Lagar kan anpassas efter kulturen.
    Kan du ge exempel på lagstiftning som anpassats till andra värderingar än västerländska?
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-10-10 19:31:09 följande:
    -Införandet av sk Sharia-råd i Storbritannien.
    -Att man ännu inte förbjudit omskärelse av pojkar i Sverige och många andra "västerländer", trots att den strider mot en rad värderingar kring barnens rättigheter, religionsfrihet och gamla traditioner som kan var till skada.
    -Att religiösa friskolor är tillåtet i Sverige.
    Ja, herregud. Den första religiösa skolan startade i Sverige för cirka 1000 år sen. 

Jag frågade efter anpassningar av lagstiftningen till invandring. Omskärelse har aldrig varit förbjudet, inte heller religiösa skolor - vad jag känner till. Däremot var de nog ovanliga före 1970-talet då det började poppa upp en och annan.

Mig veterligt är inte Sverige Storbritannien. Kan du peka på en enda lagändring , notera gärna att jag skriver ändring, som innebär en eftergift gentemot värderingar som kan anses vare en del av vissa invandrarsubkulturer men som inte överensstämmer med "svenska värderingar".

Tvärtom, skulle jag vilja påstås. Lagstiftningen har i den mån den ändrats i stället skärpts.

För mig får man gärna förbjuda religiösa friskolor. Det vore en välgärning, men det är en annan diskussion.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-10-10 19:23:26 följande:
    Kan du definiera västerländska?
    Vore det inte mer intressant att tala om svenska värderingar, för de skiljer sig i vissa fall från generellt västerländska eller vissa västerländska?!
    Ta USA som ett exmpel på västerländsk kultur så finns mängder av skillnader från den svenska.
    Nja, jag tycker det är svårt att definiera vad som är specifikt svenska värderingar till skillnad från västerländska.

Men jag kan lika gärna skriva svenska värderingar om du så vill.

Ett problem är bara att du och jag inte delar värderingar, trots att vi bägge säkert anser att vi har svenska värderingar. de kanske sammanfaller till en viss del men i vissa avseenden är avståndet också stort.

Vila värderingar är svenskast, dina eller mina?

Mina tycker jag.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-10-10 19:13:52 följande:
    Jag delar inte din syn på att folk som är emot att vi tar emot 100 000 flyktingar är ett hot mot demokratin.

Jag delar inte din uppfattning om tempus. Det kommer inte några 100.000 flyktingar till Sverige i år. Det är förvånande - eller inte - att du och så många andra klamrar dig fast vid en siffra som samtliga partier ansåg innebar en ohållbar situation. Varför gör du det.

Däremot anser jag att intolerans i form av flyktingmotstånd är ett hot mot demokratin. Det finns en avgrund av hat om man petar lite i flyktingmotståndet. 
    Du får tre svar med mångkulturalism som utgångspunkt:
    1. Varför skulle de göra det om de inte behöver, det är ju enklare att fortsätta i invanda spår och det är ju accepterat i ett mångkulturalistiskt samhälle?!
    2. Till vilken kultur ska de intergreras till?
    3. Det finns goda exempel på där invandrade istället för att närma sig den svenska kulturen tar avstånd från den och tillämpar sitt hemlands kultur mer konservativt här i Sverige än vad de gjort i sitt hemland.

Eftersom jag inte anser att Sverige är ett fullständigt kulturrelativistiskt anser jag heller inte att Sverige är en mångkultur och att vi alla som bor här integreras till den övergripande svenska kulturen.
    Du väljer att bortse från det faktum att monokulturalism strävar efter att hela landets befolkning samlas kring en kultur, medan mångkulturalism inte gör det.

Jag anser att det inte finns några andra monokulturer än möjligen bakterieodlingar på agarplattor.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-10-10 22:17:17 följande:
    Ja, förlegad kultur vi borde ha övergivit med dagens sekulariserde samhälle och faktiskt också hade gjort innan detta fenomen med friskolor dök upp.

Ja och jag svarade. När utvecklingen går frammåt och lagstiftningen inte hänger med finns antagligen orsaker till det, eller hur!?

Du specifiserade inte frågan till Sverige.
    Än så länge känner jag inte till några sådana lagändringar, däremot ändringar av regler. Det är väl bara en tidsfråga.

Är inte du borgerlig. Friskolereformen var en typisk borgerlig förändring som knappast berodde på att de tillgodosåg muslimers intressen utan en del av privatiseringsideologin. Friskolereformen 1992 tillät religiösa friskolor

Det är just detta som är så tröttsamt - allt är blir  invandringens fel.

• FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-10-11 00:19:06 följande:
    Nej, jag är inte särskilt blå.

Jag är fullt medveten om att friskolor i grunden handlar om högerns privatiseringsideologi, men varför satte man då inte upp riktlinjer för skolans inriktning, exempelvis att den inte ska vara politisk eller religiös?
    Även om gjort är gjort så kan man ju ändra på vad som ska gälla från nu och frammåt, varför är det ingen som gör det?
    Tja, det strider säkert mot Europarådets konvention om mänskliga rättigheter, alltså att ett förbud skulle överklagas och att Sverige skulle stoppas från att stoppa indoktrinering av barn på vidskeplig grund av en överstatlig domstol.

Dessvärre beslutade väl också riksdagen för något år sen att vissa konfessionella inslag får förekomma i skolan, inte som en eftergift mot islam utan högerpartierna tillsammans med SD fattade detta beslut.

Förr eller senare kommer vi säkert att få en skola som är helt fri från religiösa inslag, tyvärr blir det nog senare.
  • FDFMGA
    K Kalle skrev 2016-10-11 07:41:49 följande:
    Du menar att den första religiösa skolan startade långt innan både reformationen och upplysningstiden? Vilken överraskning! Not. Poängen är att vi efter upplysningstiden gjort upp med religionen.
    Tydligen har vi inte det. Åtminstone inte alliansen och SD.

Själv skulle jag mycket gärna se att all skolverksamhet var fullständigt fri från såväl kristen som muslimsk indoktrinering.
  • FDFMGA
    K Kalle skrev 2016-10-11 07:56:43 följande:
    Jo det har vi. Sverige är ett av de absolut mest sekulära länderna i världen. Jag önskar att vi fortsätter på den inslagna vägen, men med stor inflyttning från länder och kulturer med extremt stark religiositet finns risk att det blir tvärtom. Det är ingen slump att KD får en hel del röster från muslimer. Om de bytte inriktning från att vara ett kristet värdekonservativt parti till att bli ett allmänreligiöst värdekonservativt parti hade de varit betydligt större än de är idag och med en mycket stor del muslimska väljare.
    Nej, vi har ju redan tagit några steg tillbaka.

Möjligen kan du indirekt skylla detta på invandringen såtillvida att allianspartierna blev skitnödiga och torkade sig med SD-papper.

www.dn.se/nyheter/politik/skolavslutning-i-kyrkan-lagfasts/
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-10-11 14:29:13 följande:
    Jag har en annan tolkning av mänskliga rättigheter.
    Visst, det har jag med.

Men överstatliga konventioner får ju nästan alltid en mångkulturell prägel, vilket innebär att de inte alltid stämmer så väl med svenska värderingar i och med att Sverige inte är någon mångkultur.

Skulle konfessionella skolor förbjudas skulle det komma en anmälan till Europadomstolen lika säkert som det är osäkert att skicka ett brev med Postnord - och Sverige skulle med stor sannolikhet fällas.

Det är inte alltid lätt för ett enskilt land i en mångkulturell värld.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-10-13 16:49:51 följande:
    SWEXIT skulle lösa många problem jag ser just nu.
    Europarådet är inte detsamma som EU.

Visst kan jag se fördelar med att Sverige lämnade EU, exempelvis att vi slapp ge ekonomiskt stöd till korrupta regimer som den ungerska - men sammantaget överväger nog fördelarna, tror jag.

Fast EU-landet Polens högerpopulistiska religiösa fundamentalister, regeringspartiet Lag och rättvisa har visst planer på att skärpa abortlagen så att kvinnor ska tvingas föda barn trots att man vet att barnet inte kommer att överleva - de vill att barnen ska kunna döpas.

Hör jag sånt så kan jag känna att Sverige har hamnat i ett jävla sällskap.
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2016-10-13 20:38:04 följande:
    Europarådet är inte detsamma som EU.

Visst kan jag se fördelar med att Sverige lämnade EU, exempelvis att vi slapp ge ekonomiskt stöd till korrupta regimer som den ungerska - men sammantaget överväger nog fördelarna, tror jag.

Fast EU-landet Polens högerpopulistiska religiösa fundamentalister, regeringspartiet Lag och rättvisa har visst planer på att skärpa abortlagen så att kvinnor ska tvingas föda barn trots att man vet att barnet inte kommer att överleva - de vill att barnen ska kunna döpas.

Hör jag sånt så kan jag känna att Sverige har hamnat i ett jävla sällskap.
    Hm, sammantaget överväger nackdelarna, alltså vi bör stanna i EU trots allt.
  • FDFMGA
    Höger skrev 2016-10-15 11:15:04 följande:
    Det tror jag faktiskt stämmer i många fall. Multikultiförespråkarna har i regel en känslomässig syn på samhället och har svårt för folk med andra åsikter.

Flr egen del har jag inga som helst problem att ha djupa samtal med djupt troende muslimer, rasister och människor med totalt annorlunda värderingar. Jag kan ärligt talat inte se en multikultiförespråkarna göra det. De blir ursinniga. De har inte fått öva på att vidga sina vyer utan är fast i åsiktskorridoren. De enda som finns i åsiktskorridoren är de från liknande kultur som dem själva.
    Fast din åsikt om  detta grundar sig sannolikt på att du är så fastklamrad vid dina egna känslor att du tror att de är rationella.

Det är alls inte ovanligt med den sortens intellektuella och emotionella skygglappar i den här debatten.

Våra åsikter bottnar ju självklart i våra känslor, i vad vi tycker är rätt och riktigt, vad vi tror på.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?