Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Vad är bra med mångkultur?

Farfallos skrev 2016-11-01 08:56:59 följande:
    Jag ställde frågan till KillBill och måste ställa samma fråga till dig:
    Jag ställer mig undrande till varför du och en del andra förhåller sig så starkt naiva och neurotiskt politiskt korrekta till främmande kulturers påverkan på oss? Är det av någon slags missriktad hänsyn och rädsla för rasismens utbredning som ni blundar för fakta? Er trovärdighet är ju dessutom så hejdlöst låg då ni oreserverat välkomnar påverkan från andra kulturer samtidigt som ingen förnekar de vidrigheter som dessa kulturer står för i mellan östern. I mina ögon är det bara naivt och korkat att förringa den kräftgång som jämställdheten (framför allt i den Svenska skolan) har påbörjat. ...så varför? Jag befarar att SD bara vinner mer sympatier om vi försöker sopa problemen under mattan.
    Jag ställer istället en fråga till dig, varför finner man exakt samma beteenden över hela Världen, trots att varje koppling till den/de kulturer du försöker peka ut i Sverige inte finns?

Varför tror du att det alltid är de längst ner i klassamhället som hamnar i våldsamheter, oavsett kultur, oavsett härkomst, oavsett religion?

Ja jag begriper inte att folk ens vågar lägga sin röst på SD, med tanke på alla nazzar som styr i det partiet, att folk är så angelägna att skrota demokratin, yttrandefriheten och de mänskliga rättigheterna är en gåta.

Att dom inte sett vad som händer när SD:s vänpartier fått makten, måste bero på okunnighet, eller.., ja så är dom idioter på riktigt, men det vägrar jag tro.
    Men tydligen har SD:s anhängare helt missat att först Ryssland, sen Ungern och Polen och nu Turkiet, helt eller delvis avskaffat demokratin, yttrande/pressfriheten och de mänskliga rättigheterna.
    Vad mer ska behövas för att få dessa människor att inse, att samma sak kommer att hända här i Sverige, om SD får makten.
    SD-politiker har ju t.o.m sagt att dom vill begränsa press/yttrandefriheten och ge myndigheterna större makt över oss gräsrötter.., hur fan kom dessa SD-anhängare ha missat det...
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Farfallos skrev 2016-11-01 09:27:22 följande:
    Har inte tid att svara nu, men på Al-Azharskolan i Stockholm undervisas flickor och pojkar var för sig i idrott, hälsa och matte.
    www.lararnasnyheter.se/mivida/2016/08/26/okej...
    Detta är inte för att tjejer under enstaka lektioner ska slippa kämpa mot de fysiskt starkare pojkarna, utan det är konsekvent av religiösa skäl bl.a för att det inte passar sig för tjejer att visa sig utan slöja för killarna.

Från Göteborg har jag hört att det jäser bland de brandmän som besöker skolor inom projektet HÄFA i 5:an. Den inblick de har fått i hur skolor behandlar flickor och pojkar har lett till stor frustration som de ombeds knipa käft om.

Men det finns fler exempel. Väntar dock med spänning på ett svar med relevans för mina tidigare frågor. Som stöd för vad jag tidigare skrivit om hur obeskrivligt naiv eller blind du är så kopierar jag in Kalle K's länk:

tinyurl.com/hederskultur
    Jag har inget emot om religiösa friskolor helt förbjöds, skulle inte protestera det minsta.
    Men nu har vi religionsfrihet i Sverige, så jag inser att det kanppast går i nuläget, allra minst som Alliansen vurmar så för dessa skolor.
    Jag tycker t.o.m vi kunde ta bort religion som ämne i skolorna, vill man ägna sig åt det, så finns det hur mycket fritid som helst att lägga på det.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Farfallos skrev 2016-11-01 11:35:14 följande:
    Jag svarar inte direkt på detta inlägg, utan tolkar ditt svar som att du läste mitt föregående inlägg mer kursivt bara. Jag vill istället be dig att gå tillbaka och läsa vad jag skrev igen och försöka förstå vad jag skrev understruket och i felstil - räddningspersonal. Jag gör alltså skillnad på polis, som kan ha till uppgift att konfronteras med bråkstakar, och räddningspersonal som i många fall finns där till undsättning för bråkstakarnas vänner och landsmän. Eftersom du inte ens har kommenterat denna distinktion jag har gjort så känns det meningslöst att diskutera vidare, eftersom vi inte vet om vi pratar om samma saker.
    Ok, ja räddningspersonal funkar lika bra det, samma svar som tidigare alltså, då jag inte gör den uppdelning du gör, helt enkelt för att som jag skrev tidigare, det går inte att göra exakta jmf över tid.
    Det fanns inte ens nån ambulanspersonal att hiva sten på, det va<r först i början på 1900-talet vi fick ambulans ui Sverige, och inte förrän i mitten på -60-talet började man ge vård på plats.

Är f.ö själv utbildad sjuktransportman/ambulansförare genom försvaret, och har deltagit både civilt och militärt, även om det var "länge sen" nu. 
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-11-01 12:23:12 följande:
    Mat ÄR inget samhällssystem, sluta tramsa!
    Mat hör till samhällssystemet, utan minsta tvekan den allra viktigaste delen.
    Med allt från brukande av jorden, till sista ledet som konsumerar det som produceras.
    Och i det är 100% av alla invånare deltagare, vilket inte kan sägas om någon annan del i ett samhälle/samhällssystem.
  • Världsmedborgare

Se där ja, just nu på SVT Forum är det ett program om hur vi ska hantera hederskulturen.
    Och kan ni gissa vad dom säger? Jo, att hederskultur är minst lika vanlig bland kristna klaner som i de muslimska eller hos kurderna..,kurderna är ju vad som är mest omskrivet i media.

• Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-11-02 15:26:44 följande:
    Dumheter! Om 100 eller 1000 svenskar flyttar till Kina, Iran eller Uruguay och äter svensk mat i sina hem, förklara hur det blir en del av landets samhällssystem och hur det påverkar det landets samhällssystem? Blir landet mångkulturellt då?

Om efterfrågan finns av produkter, så kommer dom att bli en del av det totala samhällssystemet och i förlängningen även påverka (mat)kulturen, svårare än så är det inte.

Förresten, nämn ett samhällssystem som inte prioriterar nåt så grundläggande som tillgång på föda, och hur, var och vem som ska producera, distrubera och sälja den.
  • Världsmedborgare

Samhällssystem = Hur ett samhälle är uppbyggt och organiserat.

• Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-11-03 11:12:09 följande:
    Mat är inget samhällssystem. Mat PÅVERKAR samhället. Inte samma sak.
    Samhällssystem = Hur ett samhälle är uppbyggt och organiserat.
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-11-03 11:12:09 följande:
    Mat är inget samhällssystem. Mat PÅVERKAR samhället. Inte samma sak.
    Livsmedelsindustrin är Sveriges fjärde största industrigren och EUs största. Den skapar sysselsättning i Sveriges alla län.
    http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_rapporter/ra12_42.pdf

Så kom inte med nåt så dumt att mat inte ingår som en del i alla samhällssystem, och gör avtryck i hela vår kultur.
    Det finns inget samhällsystem utan mat, och det finns inget samhällssystem som inte är kulturellt påverkat av basvarorna.
    Mat har alltid förändrat våra levnadsvanor, så det går inte att säga att mat bara påverkar samhället, utan mat är en del av vårt/allas samhällssystem.

Skulle vi resonera som du gör, då kan man plocka bort allt man ogillar och säga att det inte är något samhällssystem, men nu betyder just samhällssystem: Hur ett samhälle är uppbyggt och organiserat.
    Och av det måste du väl begripa att det som ingår/försvinner/tillkommer, även kommer att förändra samhällssystemet över tid. 

Ett samhällssystem är inget politiskt system, om du nu fått för dig det, det är istället en beskrivning av alla politiska system, där vart och ett får sin egen uppbyggnad och organisering.
    --------------------------------------

Mat/produkter som haft stort inflytande på vår kultur och vårt sätt att leva:

Salt och kryddor, saker som haft väldigt stort inflytande över vår kultur och våra matvanor, och som även varit högre värderat än guld.
    Den som inte inser deras påverkan, inser nog inte heller att guld har ett värde och ett inflytande som påverkar hela vårt samhälle, hela den globala ekonomin, faktiskt.

Utöver det så har potatis, ris, pizza, pasta, snabbmat, frukt, grönsaker, haft så stort inflytande, att vi knappast kan föreställa oss ett samhälle utan det.

Och de som begriper det ekonomiska värdet av dessa produkter, förstår åxå hur alla samhällsystem påverkas ända ner i sina grundvalar och ut till varje fredagsmysutövande person av detta.

Kan även nämna att en, kan tyckas, liten obetydlig vara, kan stjälpa ett helt samhällssystem en hel ekonomi, googla på tulpanmanin.

Så underskatta inte matens/basvarornas betydelse, dom har fått många regeringar och samhällsystem på fall, och dom kommer med all sannolikhet att forsätta göra det.
  • Världsmedborgare
    White Cross skrev 2016-11-03 15:31:16 följande:
    Hur vanligt är problemet bland Svenska kristna klaner,eller bland Svenska klaner oavsett religiös tillhörighet?

Bra fråga, tyvärr tror jag ingen vet det mer exakt, antagligen för att vi haft religionsfrihet och inte ägnat värst mycket tid åt den frågan, innan det blev aktualiserat i samband med mordet på Fadime Sahindal.

Men vi vet bl.a genom vittnesmål från avhoppare, att det är minst lika stort som hos de grupper som invandrat.
    Och det förekommit allt från mildare traksserier till mord är omskrivet, så det är bara att googla för de som vill veta mer om de kristna klanerna i Sverige.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?