Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Vad är bra med mångkultur?

Tom Araya skrev 2016-11-12 03:49:33 följande:
    Du kan ju prova själv att precisera? Vad tycker du är och inte är -valfritt-lands- kultur?

Det här är ju lite lustigt, för mångkulturförespråkare har i denna tråd vid flera tillfällen givit exempel på kultur de inte accepterar/stödjer, vilket i sig är rätt märkligt då det ändå är en del av det mångkulturalistiska konceptet, men om man fundera vidare på detta...enligt vilka värderingar är detta?
    Nej, det kan jag inte, för det är inte jag som kommer med sådana påståenden. Det är du som talar om "svenska värderingar", inte jag, jag tänker inte göra din hemläxa Tom! Tungan ute
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Höger skrev 2016-11-12 19:31:48 följande:
    Faktiskt rätt komiskt att det finns människor som fortfarande blundar för mångkulturens baksidor.

Anstränger man sig kan man komma på fördelar dom ökad tolerans, och bredare kulturutbud men i sin helhet är mångkulturen oförenligt med ett harmoniskt samhälle.

Människan är helt enkelt för trångsynt och oförmögen att se andras perspektiv för att det ska fungera på ett tillfredsställande sätt.

Tala för dig själv! Du kanske är trångsynt och oförmögen att se andra persoektiv, men de flesta av oss är det inte. Det är faktiskt tvärtom ett av de grundläggande egenskaperna hos en fullt fungerande människa, empati och sympati.

Och det är kanske en av mångkulturens viktigaste fördelar - den tvingar oss att ständigt omvärdera våra åsikter, våra vanor, våra tankar och vårt agerande, och det är en bra sak. För tror man att man är världsabäst och alltid har rätt, då är man på en farlig bana.

• Dorian Ertymexx
    nattuv skrev 2016-11-12 16:38:18 följande:
    Troligen är det den berömda anmälningsviljan som minskat mest. Vissa vardagsbrott är det helt enkelt inte längre lönt att anmäla.
    Knappast. Tvärtom faktiskt, anmälningsviljan har ökat.
  • Dorian Ertymexx
    nattuv skrev 2016-11-12 16:04:45 följande:
    Kultur är en av de saker som man inte kan beskriv som enskilda element.
    Kulturella särdrag framträder vid jämförande studier.
    Har inte uteslutit den metoden för att beskriva kulturella särdrag. Men man får ju aldrig några svar alls. Några kommer med "jul" och "midsommar", men jag har svårt att se att det skulle vara det stora unika de menar som skiljer oss från alla andra folk va...
  • Dorian Ertymexx
    Höger skrev 2016-11-12 21:37:57 följande:
    Varför tror du att jag pratar om mig själv? Det gör jag inte. Däremot kan väl inte splittringen i dagens mångkulturella samhällen missats av någon?

Vi har ett år bakom oss med presidentvalskampanj där de båda sidorna tävlat i att tala nedvärderande om varandra. Efter valet var det kravaller som gällde. Tycker du att det är ett samhälle i harmoni?

Empati och sympati? Ja, människan brukar känna det för den egna gruppen, ja men där tar det ofta stopp. Vilket presidentvalet i USA är ett utmärkt exempel på.
    Det är ingen splittring som har med kultur att göra, utan med klass och ekonomi. Och det är inget nytt, det har däremot växt med nyliberal politik.

USA har ALLTID varit en mångkultur, så att skylla kravallerna på det är milt sagt fånigt. Kravaller kommer inte av mångkultur, utan av frustration hos medborgare, oavsett kulturell bakgrund.

Nja, det är vad Trump är ett utmärkt exempel på. Men han fick en knapp fjärdedel av rösterna från de röstberättigade, och anses pålitlig och kompetent av ännu färre.
  • Dorian Ertymexx
    Höger skrev 2016-11-12 22:03:02 följande:
    Nej, det har inte med klass och ekonomi att göra utan olika kulturer och ras. Vita röstar Trump. Svarta röstar knappt alls. Hispanics röstar på Hillary. Folk i storstäderna röstar på Hillary. Folk på mindre orter och på landsbygden röstar på Trump.
    Det har inget med ras och allt med ekonomi att göra.
  • Dorian Ertymexx
    Höger skrev 2016-11-13 13:59:00 följande:
    Hur förklarar du då att svarta, hispanics och vita i liknande ekonomiska situation röstar olika?
    Jo, du vet, svarta, vita och bruna är individer, och individer gör inte alltid som majoriteten av en grupp. Oavsett vilken grupp det handlar om.
  • Dorian Ertymexx
    Höger skrev 2016-11-13 16:46:31 följande:
    Det var inget svar på frågan. Du vill alltså inte kännas vid att ex de svarta vill ha en svart president mm mm. Låter det som ett samhälle i harmoni att folk röstar baserat på hudfärg hos kandidaterna?
    Att USA inte är ett samhälle i harmoni har inget med de svarta väljarna att göra. Hade det inte varit så svårt för svarta att komma till makten hade Obama inte varit en så stor grej, och då hade folk röstat mer efter politik. Framtida färgade presidentkandidater kommer inte ha den lyxen som Obama hade.
  • Dorian Ertymexx
    Farfallos skrev 2016-11-14 09:30:16 följande:
    Du försöker dribbla bort frågan eller så kanske du helt enkelt inte fattar. Jag tycker naturligtvis att det är lika illa med hederskultur oavsett varifrån den kommer. Förstår inte riktigt vart du vill komma med att peka på förekomsten av små sjuka spår av hederskultur i Sverige, för det vet vi ju alla att det finns sjuka människor som representerar någon form av avart av alla de slag. Men det jag syftade på var detta:
    preview.tinyurl.com/h85htpm
    Hederskulturen med sin grund i Mellanöstern är inte bara en liten avart i Sverige, utan är snarare ganska massiv. Det finns en hel hög av skolor där den frodas och reproduceras, och på totalen så är det kanske en tiondel av Sveriges befolkning som lever med denna kultur. Att tro att vi skulle kunna hantera denna enorma mängd via socialtjänsten eller skolkuratorn är ju antingen enormt naivt eller så IQ-befriat att det inte går att förklara på annat vis än med en juste järnrör.
    Hederskulturen har inte någon grund i mellanöstern, den har grund i manschauvinism och machokultur. Över hela världen.
  • Dorian Ertymexx
    KillBill skrev 2016-11-14 20:02:18 följande:

Som humanist så står man upp för alla barn oavsett om barnets fötts av svenska religiösa fundamentalister eller religiösa fundamentalister från något annat land eller om barnet har det dåligt av någon annan anledning.

Du har en mycket märklig syn på kultur. Du verkar tro att kulturer (framförallt kulturer från andra länder) eroderas om de anammar universella rättigheter som jämlikhet, rätten att själv välja partner, sexualitet, osv. men så är det självklart inte.   

En kultur kan utvecklas men en kultur kan också stagnera och tom gå bakåt i sin utveckling. Tar man Sverige som exempel så är det tydligt att vi är på väg att stagnera i vår utveckling. Detta beror inte på invandringen utan i stället på att reaktionära och invandringskritiska krafter vinner mark i samhället och exempelvis vill begränsa kvinnans rätt till fri abort och öka kristendomens inflytande i samhället. Vill du värna om vår demokrati, vårt jämställda samhälle eller de mänskliga rättigheterna så är det inte invandringen som du ska frukta utan de reaktionära politiska partierna.

Hear hear!

Det var liksom inte en massinvandring av arabmuslimer som fick Polen att förbjuda abort, och vilja dra åt lagarna ännu mer nyligen. Det var "gammal hederlig" kristendom som låg bakom det. Eller som i alla fall fick stå som ursäkt för de reaktionära, bigotta krafterna i landet.

Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?