Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Vad är bra med mångkultur?

Tom Araya skrev 2016-10-09 02:19:33 följande:
    Jag ifrågasätter om det är en positiv utveckling, eftersom det för svensk kulturs del vore att gå bakåt.
    Ta exempelvis jämlikhet och synen på kvinnor så får vi gå till baka 50-100 år för att hitta motsvarande nivå i svensk kultur som idag råder i många länder där folk utvandrar från till Sverige, i vissa fall får man blicka flera hundra år bakåt och i de mest extrema fallen har motsvarighet aldrig någonsin existerat i vårt land.

Ett annat exempel är omskärelse av pojkar av kulturella skäl, som jag är helt övertygad om inte skulle vara lagligt i Sverige idag om det inte vore för mångkulturalism, eftersom det helt enkelt inte finns några andra skäl till att det fortfarande är legalt.
    Det har funnits judar i Sverige åtminstone sedan 1500-talet och omskärelse har skett i sverige lika länge. Omskärelse i Sverige är alltså äldre än den svenska regeringsformen och äldre än många "svenska" traditioner såsom att klä granen.

Menar du att vi i Sverige borde förbjuda denna judiska tradition?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-11 00:22:31 följande:
    Muslimer brukar följa Islam och Islam avviker kraftigt från svensk kultur.

Men vad är problemet? Sverige har genom alla tider, mer eller mindre,  färgats av sin invandring från exempelvis Tyskland, Holland och Frankrike. Sverige har haft judar i Sverige sedan 1500-talet utan att detta har påverkat vår religionsutövning.

Svenskar som flyttar utomlands tar med sig sin kultur och exempelvis så firas svensk jul och midsommar nuförtiden på svenskkolonier i Spanien och i Thailand på samma sätt som svenskar i mer än 150 år firat svenska traditioner USAs svenskbygder.

Har inte invandrare i Sverige samma rätt att utöva sina traditioner som svenskar har rätt att utöva sina traditioner när de flyttar utomlands?

Så här kan det se ut till midsommar på den Spanska solkusten.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    K Kalle skrev 2016-10-11 07:52:05 följande:
    Vissa har ju ingen koll alls.

Ja vi har färgats av enstaka arbetskraftsinvandrare från olika europeiska länder. Är det det som händer nu menar du? Annars tycker jag att det inte är riktigt samma sak med mängder (lika många som det bor i Linköping kom förra hösten) av asylsökande varav de flesta lågutbildade från länder med icke-europeisk kultur/värderingar.

Ja, Sverige har haft enstaka judar och naturligtvis inte påverkats nämnvärt av dessa eftersom de varit så få och dessutom kommit till Sverige från andra europeiska länder.

Att fira en kulturell högtid; att äta speciell mat vid särskilda tillfällen; att dansa särskilda danser och sjunga särskilda sånger - det är delar av en kultur som kan berika, men det är bara det allra yttersta lagret av kulturen.

Under medeltiden så kunde vissa svenska städer ha mer än 30% invandrare. De flesta flyktingar som har kommit till Sverige har inte varit protestanter och det har inte påverkat vår religionsutövning.  Jag förstår faktiskt inte problemet. 

• KillBill
    Världsmedborgare skrev 2016-10-11 09:54:05 följande:
    Du menar t.ex vår tyska huvudstad Stockholm? Fast jag tror inte så värst många vet att Stockholm grundades av tyskar..

Ja exempelvis Stockholm men även andra stora svenska städer. Göteborg är från början anlagt av holländare och man såväl pratade som skrev på holländska i Göteborg i början av 1600-talet. Göteborg var faktiskt en utpräglad invandrarstad under hela 1600-talet.

• KillBill
    K Kalle skrev 2016-10-11 09:53:27 följande:
    Herregud. Det är ju precis det som är min poäng. Deras kultur ser inte ut som vår. De har inte vår syn på jämställdhet. Om fler med den synen kommer in i Sverige kommer synen på jämställdhet gradvis att försämras i vårt land. Jag vill inte ha det så. Vi har kämpat så för att få den jämställdhet vi har.

Många kvinnor som driver en feministisk kamp för ökad jämlikheten får ta emot hat från svenska invandringskritiska män som säger sig försvara den svenska jämlikheten. Jag tror exempelvis att en kvinna som Zara Larsson möts av större motstånd och mer hat från högerextrema och nationalistiska kretsar än från manliga invandrare. 

• KillBill
    K Kalle skrev 2016-10-11 10:36:55 följande:
    Precis! Det är det jag säger. SD har mycket gemensamt med konservativa muslimska män. Egentligen skulle många SD-män förmodligen trivas bäst i ett land som Saudi Arabien. Därför är jag starkt kritisk mot SD!

Enligt vissa undersökningar så är SD största parti bland Sveriges män och en gammaldags syn på jämlikhet är således något som delas av både svenska och utländska män. Jag tycker att jämställdhets argumentet  i invandringdebatten haltar.

• KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-12 14:02:14 följande:
    Men vad är då dina argument för mångkultur när vår svenska kultur är en av de mest fria i världen vad det gäller att utforma sitt eget liv?
    Vad finns då för skäl till att låta mindre fria kulturer frodas i vårt land?
    Du får det att låta som att Sverige har haft en invandring för att skapa mångkultur och så är det inte. Sveriges invandring är och har varit reglerad. Sverige tar i huvudsak emot flyktingar som söker asyl pga exv. förföljelse, tortyr flykt från krig osv.

Sveriges tar emot flyktingar pga humanism och medmänsklighet.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-12 16:20:29 följande:
    Då missförstår du mig. Jag menar i allra högsta grad att invandring/flyktingmottagning kan existera även med monokulturalism, det ställer lite högre krav på anpassning hos den invandrade bara.
    Vem vill leva i ett samhälle där det inte är tillåtet att ha sin egen kultur? Ska staten bestämma vilken kultur som ska tillåtas?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-12 18:47:00 följande:
    Du menar att det Svenska samhället med en av de mest fria och tillåtande kulturerna i världen på ett individuellt plan skulle påverkas positivt i detta av att infoga mer begränsande kulturer? Detta får du förklara närmare hur du tänker.
    Jag vill inte leva i ett samhälle där någon likt talibanerna i Afghanistan bestämmer vilken kultur eller religion som är accepterad.

En fråga till dig, skulle Jehovas vittnen, Laestadinism eller Livets Ord vara godkända trosinriktningar/församlingar i ett monokulturalistiskt samhälle om du fick bestämma?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-13 19:53:53 följande:
    Förklara hur det krävs mångkultur för det?
    Samtliga uppstod i USA som är ganska konservativa med sin version av den anglosaxiska kulturen.
    Ha, så du menar att jazz och blues är anglosaxiska kulturyttringar!
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?