Inlägg från: Bjoer |Visa alla inlägg
  • Bjoer

Vad är bra med mångkultur?

Farfallos skrev 2016-10-04 14:53:24 följande:
    Va??? Fattar inte vad du ville säga. Jätteoftast funkar det på Engelska (så är det ju bara) men det är klart att ibland funkar det bäst på Grekiska.
    Om det funkar så bra med engelska förstår jag inte riktigt kravet på att folk ska lära sig svenska när de kommer hit. Faktum är att internationella affärer fungerar mycket, mycket lättare om man kan tala på minst en av parternas, men helst bådas, modersmål. Därför brukar ofta lokala kontor upprättas med lokal personal som kan kulturen och språket, som får vara medlare.

När det gäller efterfrågan så är det ju också ofta så att den inte kommer förrän vi vet om att något existerar. Ingen jävel frågade efter kebab eller pizza innan vi visste att den fanns, men nu är efterfrågan rätt hög. Samma sak gäller rätt många olika produkter och metoder som kommer via internationella kontakter.

Dock ska vi skilja på arbetskraftsinvandring som det talats om tidigare, och flyktingar. När det kommer flytkningar är chansen för bra kulturellt utbyte (antar jag) lägre eftersom du i större grad får lågutbildade och folk som inte självvalt har flyttat, utan som har tvingats in i en annan kultur. Viljan att assimileras kommer då givetvis vara mycket lägre. Notera dock, andledningen till att vi tar emot flytkningar är inte för att uppfylla någon idé om mångkultur, utan av humana skäl, och då kanske man får acceptera att det blir lite problem på vägen?
  • Bjoer
    Flash Gordon skrev 2016-10-04 19:02:31 följande:
    Du ser inte skillnad på en kortvarig affärstransaktion och att leva resten av sitt liv i ett land med ett annat språk?

Tala engelska kan de väl för all del försöka göra men hur tänkte du att de exempelvis skall ta till sig information från resten av samhället som lever på svenska?
    Kortvarig affärstransaktion? Om Ericsson vill etablera sig i Kina, tror du det handlar om 3 entimmarsmöten då?

Poängen jag försöker lägga fram är att det är lite lustigt att argumentera för att det går bra med engelska utomlands samtidigt som man försöker hävda att det är viktigt att de som kommer hit lär sig språket för att komma in i kulturen.
  • Bjoer
    Flash Gordon skrev 2016-10-05 16:21:03 följande:
    Du använder kassa jämförelser för att försöka göra den där poängen.

Eller så ser du ingen skillnad på en affärssituation och en individ som skall kunna överleva i ett samhälle där han/hon inte talar språket.

Hur tror du att någon som inte kan svenska skall kunna hålla sig informerad om vad som händer i det svenska samhället?
    Tja, om man kan engelska så är det inget problem. Det går väldigt, väldigt bra att klara sig på engelska i Sverige. Så bra faktiskt, att det är svårt för många som kan bra engelska att lära sig svenska eftersom svenskar skiftar till engelska när det går knackigt på svenska. Det är också det här som gör jämförelsen med affärer lustig. Engelska är inte ett språk speciellt många behärskar tillräckligt bra för att göra affärer på hög nivå, eller diskutera tekniska lösningar. När jag har försökt förklara tekniska detaljer för hög management i Kinesiska bolag har vi fått ha med tolk i många fall. Hur mycket tror du försvinner i översättningen där? Minst 50%. Samma med t.ex. Frankrike. Man märker hur det man säger inte går fram för att engelskan helt enkelt är för dålig på andra sidan.

Så ja, jag ser skillnad. Det är lättare att klara sig i Sverige på bara engelska än det är att göra affärer med vissa länder med bara engelska. Sen beror det givetvis på vilken målsättning vi har. Att bara "klara sig" är en sak, att assimileras är något helt annat.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?