Inlägg från: seriösanvändare |Visa alla inlägg
  • seriösanvändare

Vad är bra med mångkultur?

Ytliga saker som exotisk mat, ny musik mm, som i ett mångkulturellt samhälle inte bara finns på avstånd eller i andra länder, utan i det egna samhället. Det är bra med mångkultur. I övrigt finns det inget som är positivt med mångkultur, gällande skilda värderingar eller parallella samhällen. Det betyder inte att alla måste vara precis lika, men det fungerar bevisligen inte som det är idag.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • seriösanvändare
    don Quijote skrev 2016-08-11 23:01:56 följande:
    www.aftonbladet.se/vigillarolika/article12525... Därför. PK-jidder eller inte, jag har varit på arbetsplatser som varit helt homogena, gnälligt och lågt i taket. Så har jag varit på arbetsplatser med en salig blandning i ålder, kön, etnicitet, personlighet och det blir dynamiskt och högre i tak. Olika behövs!

Du blandar äpplen och päron. En salig blandning av ålder, kön, personligheter och ursprung är inte nödvändigtvis detsamma som mångkultur. Det stämmer att alltför homogena grupper eller samhällen ofta stannar av i utvecklingen, att influenser utifrån behövs. Men detta kan ske på olika sätt, och som nämndes tidigare i tråden krävs det inte bara att majoritetsbefolkningen är öppen och tolerant. De som kommer måste också vara beredda att anpassa sig till de lagar, värderingar och normer som råder. Och vad blir då kvar av mångkulturen? Jo, just mat, musik och dans och sådana saker.
  • seriösanvändare

Jag försöker komma på om influenser från människor som har flyttat till Sverige de senaste 40 åren, har medfört något positivt för Sverige FÖRUTOM ny mat, ny musik, vissa nya högtider eller liknande. Värderingar? Kanske synen på alkohol? Det skulle knappast vara negativt för det svenska samhället om drickandet minskade, att vi t ex tog efter islam på det området. Även mindre rökning, droger mm. (Många invandrare i förorterna röker dock som skorstenar.) Kanske har vi blivit mer öppna mot främlingar? Mindre blyga osv. Men i övrigt kan jag inte komma på något positivt som värderingar från invandrare har fört med sig. Antingen har de inte påverkat nämnvärt alls, (dvs skillnaderna har inte varit så stora), eller så har de snarare påverkat samhället i negativ riktning, med mindre jämställdhet, mindre hbtq-tolerans och ökad otrygghet.

Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?