Hjälp
Skriv egenremiss till det närmsta reproduktionsmedicinska centret eller liknande (sjukhus-avdelning) så bör ni hamna inom vårdgarantin med möte inom 3 mån tror jag
Skriv egenremiss till det närmsta reproduktionsmedicinska centret eller liknande (sjukhus-avdelning) så bör ni hamna inom vårdgarantin med möte inom 3 mån tror jag
Men va? Finns det åldersgräns på ivf? Ja det finns det kanske men låter knas...
genom landstinget får man ca 3 behandlingar (olika hur de räknar med färska och frysta försök) gratis men då brukar man få stå i kö också.
Privat kostar en behandling ca 30 000 eller ett trepack 64 000 och få får man oftast börja direkt.
Har du fått något att testa för pcon? För det borde ju vara första steget. Även en spetmaanalys borde vara aktuellt om det ej är gjort - ring runt till olika vårdenheter eller privata kliniker som kan hjälpa dig vart du ska vända dig.
Med detta som bakgrund vet jag dock fortfarande inte det här med den lägre åldersgränsen :/
Lycka till!
Aha jamen där ser man med åldern!
Men en utredning först självklart!
Hej Elin! Vad tråkigt att ni inte får hjälp. De flesta landsting i Sverige följer SKLs rekommendation om assisterad befruktning. I maj släppte de en uppdaterad rekommendation som bla. innebär att ensamstående ska få behandling men även att ansöka om assisterad befruktning bör
vara i paritet med den åldersgräns som gäller för ansökan om adoption, dvs 25 år. SKL skriver ju inget om undre åldersgräns för utredning, men ni kanske redan har gjort utrednig? Nu vet jag inte var du bor men i t.ex. Stockholm finns flera gynekologer som gör utredningar men även privat ivf. Med det fria vårdvalet kan ni kan söka vård vart som helst i landet. Så bor du inte i Stockholm kan ni ändå söka vård där. Vill du ha tips på mottagningar är det bara att säga till. Styrka och lycka till!!