"Avundsjuk" sambo
Jag tycker att din man beter sig som en bortskämd snorunge och jag skulle ha väldigt svårt att finna mig i det. Självklart ska du åka iväg med bara dottern och göra saker med bara henne. Att han blir svartsjuk är inte ditt problem och inte något du kan ta på dig eller anpassa dig efter.
Jag skulle säga åt honom att det här är ett behov som du och dottern har och att han helt enkelt får acceptera det. Du hör vad han säger men kommer inte att ändra dig om detta och skulle i fortsättningen uppskatta om han kunde hålla sina passivt aggressiva kommentarer för sig själv.
Att sitta ihop vid höften som siamesiska tvillingar bara för att man har en relation eller är en familj för den delen har jag aldrig förstått mig på. I en familj måste man, enligt min mening, kunna göra saker tillsammans, var för sig eller i olika konstellationer. Att en 15 årig tjej och en nioårig pojke skulle ha samma behov finns ju liksom inte. Självklart måste man kunna dela upp sig för att kunna tillfredsställa barnens olika behov.