Inlägg från: Anonym (----::::) |Visa alla inlägg
  • Anonym (----::::)

Sambo med ADHD/dyslexi

Du får nog ställa nåt slags ultimatum, antingen söker du hjälp o stöd eller så går vi isär för jag orkar inte leva med en vuxen som inte tar sitt ansvar. (Men han låter bli att göra nåt åt nånting eftersom han vet att DU hela tiden styr upp allt ändå). Kommunen har en särskild enhet för de med neuropsykiatriska funktionshinder, av dom kunde han t ex få boendestöd osv. Finns även massa appar till hjälp för de med ADHD.

Men du (och han) har alltså gått omkring så här i alla år utan att ta reda på vilken hjälp som finns att få?

• Anonym (----::::)
    Anonym (Neija) skrev 2016-08-06 22:18:46 följande:

Jag har sagt massor av gånger att det finns hjälp och stöd, och att det kan hjälpa med mediciner. Jag tycker att han måste ta tag i detta för det är inte riktigt vettigt att jag ringer för min vuxna sambos räkning.

Nu har vi pratat igen och jag har förklarat att det är skarpt läge. Nu vill jag att han anstränger sig för att få hjälp. Till en början med går vi upp tillsammans i morgon, jag tänker inte acceptera att han sover halva dagen för att "han inte kan somna på kvällen". Klart man inte kan när man sitter med sin mobil och slötittat på tv. Dessutom är sömnsvårigheter ett typiskt ADHD-problem och då får han söka hjälp för detta.

Jag hoppas att han förstår att vi har nått vägs ände nu!

Vad svarade han på det då, hur reagerade han? O vad gör du om han ändå inte "förstår"? Han kommer nog inte göra nåt ändå alt skjuta upp det, därför föreslår jag att du sätter en tidsgräns så han har nåt att hålla sig till. T ex du ska ha kontaktat soc/psykiatriska mottagningen senast på fredag, annars lämnar jag in skilsmässoansökan på måndag.

Av det du skrivit låter det som att han även kan ha nån form av autism (han hade dubbla diagnoser, vilken är den andra?). Han behöver nog utredas vidare, särskilt som han inte ens orkar jobba.
Svar på tråden Sambo med ADHD/dyslexi