• Anonym (Neija)

Sambo med ADHD/dyslexi

Min sambo har alltså dubbla diagnoser. Vår 15-åriga flicka har dyslexi och 9-åriga pojken ADHD. Båda barnen är sociala, glada och trevliga som tur är, så det är mest deras inlärningssituation som är jobbig. De behöver mycket hjälp med skolarbetet. Sonen är även hyperaktiv och behöver styras upp hela tiden. Han får dock inga utbrott och medverkar gärna till saker vi föreslår som kan hjälpa honom.

Utöver barnen så är det ju mycket annat som behöver skötas och jag gör det mesta. Jag planerar måltider, aktiviteter, gör handlarlistor, planerar inför skolstart etc. Får ofta göra "att göra listor" åt sambon också för annars funkar det inte. Han kan tvätta som en galning i en vecka (om jag blivit irriterad på honom), sedan glömmer han bort att tvättstugan ens existerar och då ligger tvätten i drivor, blöt tvätt i maskinen och halvblöt tvätt som luktar fukt i torkskåpet.

Han tar aldrig initiativ till något och när jag gör det så får jag dra all planering också. Han tycker att han försöker - och det gör han ibland men då står vi ofta på campingplatsen och tältet hade han tyvärr glömt bort.

Jag har varit sjukskriven för utmattningsdepression i ett par omgångar men nu varit frisk i 3 år. Sommaren har gjort mig så otroligt trött, ledsen och besviken att jag faktiskt inte vet om jag orkar mer. Han sitter ofta uppe länge och sover länge. Sen äter han frukost i minst en timme och sen ska han duscha. Jag har då oftast tömt och fyllt på diskmaskinen, dammsugit, stoppat i diskmaskinen och fixat i ordning sonen.

Efter detta sätter sig sambon vid köksbordet och tar inga initiativ till något.

De två senaste semesterveckorna orkade jag inte komma med några förslag och då blev vi sittande i två veckor och sonen klättrade på väggarna.

Nu la jag fram förslaget att vi ska flytta isär för jag orkar inte tillgodose alla behov här hemma hela tiden. Samtidigt känner jag mig tveksam till att han klarar av att ha sonen en vecka i sträck. Vet varken ut eller in och jag vill ju att vi alla ska ha det bra!

• Svar på tråden Sambo med ADHD/dyslexi
  • Anonym (Neija)

Ingen annan med en partner med funktionshinder som kan ge mig tips!

• pyssel

Det är inte hans funktionsnedsättning som är ert största relationsproblem utan att han är respektlös och självisk som varken tar ett gemensamt ansvar för familjen eller ett personligt ansvar för sin funktionsnedsättning. Personligen så hade min kärlek och min lust krympt ihop till ett ingenting om jag var i ett förhållande med ett sådant "man child".

Alla hästar hemma
  • Anonym (ADHD)

Har inte partner med diagnos men har ADHD själv.

Vad tycker din sambo om situationen? Mår han bra? Jobbar han? Får han någon slags vård? Han bör annars ta kontakt med neuropsykiatriska mottagningen, få medicin (concerta eller liknande samt sömnmedicin för att reglera hans dygnsrytm), de borde också kunna erbjuda terapi eller liknande, alt kontakt med arbetsterapeut som kan hjälpa honom att skaffa "verktyg" för att ta tag i sitt vardagsliv (tex borde han själv skriva sina "att-göra-listor", kanske med stöttning av dig!). Det finns också anhörigstöd att få via mottagningen, så du kan ringa dit själv för att få någon att prata med. Kanske kan de erbjuda "parterapi" för er för att få vardagen att fungera.

Rent praktiskt så kan han kanske ha hjälp av något slags "dagsschema" lite som man kan göra till barn, med tider för uppstigning, mattider, tider för arbete och tider för "fritid" vilket skulle ge dagen mer struktur. Det skulle kanske också begränsa han tendens att sitta kvar vid frukostbordet en timme :). Ett liknande schema för veckan, tex måndag - tvätta minst 2 maskiner, tisdag - dammsuga hela huset etc.

• Anonym (Neija)
    pyssel skrev 2016-08-06 16:40:03 följande:

Det är inte hans funktionsnedsättning som är ert största relationsproblem utan att han är respektlös och självisk som varken tar ett gemensamt ansvar för familjen eller ett personligt ansvar för sin funktionsnedsättning. Personligen så hade min kärlek och min lust krympt ihop till ett ingenting om jag var i ett förhållande med ett sådant "man child".

Det är exakt så jag känner! HAN måste söka hjälp och skaffa sig verktyg för att jobba med sitt funktionshinder. Jag känner mig ofta som att jag driver en gruppbostad och med tanke på att jag jobbar som sjuksköterska så blir det liksom jobb från 7 till 23...

Han förstår inte. Vill att jag hela tiden ska säga till honom, skriva listor och påminna honom. När vi fick barn borstade han inte ens tänderna på barnet och satte på pyjamas. Han bara la barnet bredvid sig i soffan och sa att "nu är det dags att sova". Det har ju gått framåt sedan dess, men ibland undrar jag om det bara handlar om ADHD...

Han är ju jättepepp på att åka och handla t.ex. för då får han röra på sig...men ibland behövs ju annat än det...
  • Anonym (Neija)
    Anonym (ADHD) skrev 2016-08-06 16:45:37 följande:

Har inte partner med diagnos men har ADHD själv.

Vad tycker din sambo om situationen? Mår han bra? Jobbar han? Får han någon slags vård? Han bör annars ta kontakt med neuropsykiatriska mottagningen, få medicin (concerta eller liknande samt sömnmedicin för att reglera hans dygnsrytm), de borde också kunna erbjuda terapi eller liknande, alt kontakt med arbetsterapeut som kan hjälpa honom att skaffa "verktyg" för att ta tag i sitt vardagsliv (tex borde han själv skriva sina "att-göra-listor", kanske med stöttning av dig!). Det finns också anhörigstöd att få via mottagningen, så du kan ringa dit själv för att få någon att prata med. Kanske kan de erbjuda "parterapi" för er för att få vardagen att fungera.

Rent praktiskt så kan han kanske ha hjälp av något slags "dagsschema" lite som man kan göra till barn, med tider för uppstigning, mattider, tider för arbete och tider för "fritid" vilket skulle ge dagen mer struktur. Det skulle kanske också begränsa han tendens att sitta kvar vid frukostbordet en timme :). Ett liknande schema för veckan, tex måndag - tvätta minst 2 maskiner, tisdag - dammsuga hela huset etc.

Han får ingen hjälp. Jag tror personligen att medicin hade kunnat hjälpa honom.

Jag har två vuxna barn med ADHD och jag har ju sett vilken otrolig hjälp de har fått av medicin.

Jag är van vid att "tänka i ADHD-termer" och är mån om att vara tydlig med instruktioner till yngsta sonen. Är väldigt rak och framhåller alltid hans positiva sidor och det han klarar av, i stället för att fokusera på det han klarar mindre bra. Han har en egen "att göra tavla" med bilder och jag ger honom t.ex. alltid bara en uppgift i taget och tjatar och skäller sällan på honom för då blir det "myror i hjärnan".

Jag vet att självkänslan ofta tar stryk vid ADHD och hur jobbig vardagen kan vara...

Jag kan ju trots allt inte behandla min sambo som mitt barn...han måste ta ett egenansvar. Jag måste kunna se honom som en vuxen helt enkelt.
  • pyssel
    Anonym (Neija) skrev 2016-08-06 16:47:35 följande:

Det är exakt så jag känner! HAN måste söka hjälp och skaffa sig verktyg för att jobba med sitt funktionshinder. Jag känner mig ofta som att jag driver en gruppbostad och med tanke på att jag jobbar som sjuksköterska så blir det liksom jobb från 7 till 23...

Han förstår inte. Vill att jag hela tiden ska säga till honom, skriva listor och påminna honom. När vi fick barn borstade han inte ens tänderna på barnet och satte på pyjamas. Han bara la barnet bredvid sig i soffan och sa att "nu är det dags att sova". Det har ju gått framåt sedan dess, men ibland undrar jag om det bara handlar om ADHD...

Han är ju jättepepp på att åka och handla t.ex. för då får han röra på sig...men ibland behövs ju annat än det...

Eftersom du ändå misstänker annat - i ovanstående låter det ju som att det finns mer där, som vissa svårigheter med att se att "på a följer b men även c och d" om uppdraget ska bli klart. I adhd har man problem med motorn och organisationen men inte problem att "fatta vad som fattas" när man inte klarat något hela vägen.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    pyssel skrev 2016-08-06 16:57:33 följande:

Eftersom du ändå misstänker annat - i ovanstående låter det ju som att det finns mer där, som vissa svårigheter med att se att "på a följer b men även c och d" om uppdraget ska bli klart. I adhd har man problem med motorn och organisationen men inte problem att "fatta vad som fattas" när man inte klarat något hela vägen.

Och han kan så klart inte vänta sig att du ska göra scheman och listor.. Herregud, det får han göra själv. Jag har adhd och ber min sambo messa, inte bara säga om jag ska fixa ngt ÅT honom. Mer än sådant är inte rimligt att andra ska mecka med ens funktionshinder, eller adhd i alla fall.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Neija)
    pyssel skrev 2016-08-06 16:57:33 följande:

Nej men exakt. Har ju som jag skrev ovan två vuxna barn med ADHD och de har inga som helst svårigheter med att se "vad som gick fel". Min dotter har en fantastisk insikt i sin problematik och kan säga "om jag försvinner en stund just när du pratar med mig, så är det inte för att jag skiter i vad du säger utan det är helt enkelt ett av mina ADHD-moments". Säger jag till min sambo "lyssnar du på mig?" (Jag ser ju direkt när glassbilens signal eller tvättmaskinens pipande fångar hans uppmärksamhet och hjärnan börjar surra, så kan han ljuga mig rakt upp i ansiktet och säga att "jaaaa, jag lyssnar". Sen tappar vi bort samtalet och jag blir arg och besviken. Jag förstår att han har det jobbigt, men han tycks inte förstå att hans lögner och undanflykter gör att vi "aldrig kommer nära"...
  • Anonym (Neija)
    pyssel skrev 2016-08-06 17:03:34 följande:

Och han kan så klart inte vänta sig att du ska göra scheman och listor.. Herregud, det får han göra själv. Jag har adhd och ber min sambo messa, inte bara säga om jag ska fixa ngt ÅT honom. Mer än sådant är inte rimligt att andra ska mecka med ens funktionshinder, eller adhd i alla fall.

Nej så tänker jag också. När det gäller mina barn med ADHD så har jag alltid varit mån om att DE ska lära sig att hantera sitt funktionshinder, inte att ANDRA ska lära sig att hantera det. De är smarta ungar med mycket kreativitet och massor av tankar och idéer. Jag vill inte uppfostra dem till att bli beroende av andra. Det sänker ju självkänslan så enormt och hur bra blir livet då?
  • Anonym (----::::)

Du får nog ställa nåt slags ultimatum, antingen söker du hjälp o stöd eller så går vi isär för jag orkar inte leva med en vuxen som inte tar sitt ansvar. (Men han låter bli att göra nåt åt nånting eftersom han vet att DU hela tiden styr upp allt ändå). Kommunen har en särskild enhet för de med neuropsykiatriska funktionshinder, av dom kunde han t ex få boendestöd osv. Finns även massa appar till hjälp för de med ADHD.

Men du (och han) har alltså gått omkring så här i alla år utan att ta reda på vilken hjälp som finns att få?

• Anonym (Neija)
    Anonym (----::::) skrev 2016-08-06 21:06:00 följande:

Du får nog ställa nåt slags ultimatum, antingen söker du hjälp o stöd eller så går vi isär för jag orkar inte leva med en vuxen som inte tar sitt ansvar. (Men han låter bli att göra nåt åt nånting eftersom han vet att DU hela tiden styr upp allt ändå). Kommunen har en särskild enhet för de med neuropsykiatriska funktionshinder, av dom kunde han t ex få boendestöd osv. Finns även massa appar till hjälp för de med ADHD.

Men du (och han) har alltså gått omkring så här i alla år utan att ta reda på vilken hjälp som finns att få?

Jag har sagt massor av gånger att det finns hjälp och stöd, och att det kan hjälpa med mediciner. Jag tycker att han måste ta tag i detta för det är inte riktigt vettigt att jag ringer för min vuxna sambos räkning.

Nu har vi pratat igen och jag har förklarat att det är skarpt läge. Nu vill jag att han anstränger sig för att få hjälp. Till en början med går vi upp tillsammans i morgon, jag tänker inte acceptera att han sover halva dagen för att "han inte kan somna på kvällen". Klart man inte kan när man sitter med sin mobil och slötittat på tv. Dessutom är sömnsvårigheter ett typiskt ADHD-problem och då får han söka hjälp för detta.

Jag hoppas att han förstår att vi har nått vägs ände nu!
  • Anonym (----::::)
    Anonym (Neija) skrev 2016-08-06 22:18:46 följande:

Jag har sagt massor av gånger att det finns hjälp och stöd, och att det kan hjälpa med mediciner. Jag tycker att han måste ta tag i detta för det är inte riktigt vettigt att jag ringer för min vuxna sambos räkning.

Nu har vi pratat igen och jag har förklarat att det är skarpt läge. Nu vill jag att han anstränger sig för att få hjälp. Till en början med går vi upp tillsammans i morgon, jag tänker inte acceptera att han sover halva dagen för att "han inte kan somna på kvällen". Klart man inte kan när man sitter med sin mobil och slötittat på tv. Dessutom är sömnsvårigheter ett typiskt ADHD-problem och då får han söka hjälp för detta.

Jag hoppas att han förstår att vi har nått vägs ände nu!

Vad svarade han på det då, hur reagerade han? O vad gör du om han ändå inte "förstår"? Han kommer nog inte göra nåt ändå alt skjuta upp det, därför föreslår jag att du sätter en tidsgräns så han har nåt att hålla sig till. T ex du ska ha kontaktat soc/psykiatriska mottagningen senast på fredag, annars lämnar jag in skilsmässoansökan på måndag.

Av det du skrivit låter det som att han även kan ha nån form av autism (han hade dubbla diagnoser, vilken är den andra?). Han behöver nog utredas vidare, särskilt som han inte ens orkar jobba.
Svar på tråden Sambo med ADHD/dyslexi