Sambo med ADHD/dyslexi
Min sambo har alltså dubbla diagnoser. Vår 15-åriga flicka har dyslexi och 9-åriga pojken ADHD. Båda barnen är sociala, glada och trevliga som tur är, så det är mest deras inlärningssituation som är jobbig. De behöver mycket hjälp med skolarbetet. Sonen är även hyperaktiv och behöver styras upp hela tiden. Han får dock inga utbrott och medverkar gärna till saker vi föreslår som kan hjälpa honom.
Utöver barnen så är det ju mycket annat som behöver skötas och jag gör det mesta. Jag planerar måltider, aktiviteter, gör handlarlistor, planerar inför skolstart etc. Får ofta göra "att göra listor" åt sambon också för annars funkar det inte. Han kan tvätta som en galning i en vecka (om jag blivit irriterad på honom), sedan glömmer han bort att tvättstugan ens existerar och då ligger tvätten i drivor, blöt tvätt i maskinen och halvblöt tvätt som luktar fukt i torkskåpet.
Han tar aldrig initiativ till något och när jag gör det så får jag dra all planering också. Han tycker att han försöker - och det gör han ibland men då står vi ofta på campingplatsen och tältet hade han tyvärr glömt bort.
Jag har varit sjukskriven för utmattningsdepression i ett par omgångar men nu varit frisk i 3 år. Sommaren har gjort mig så otroligt trött, ledsen och besviken att jag faktiskt inte vet om jag orkar mer. Han sitter ofta uppe länge och sover länge. Sen äter han frukost i minst en timme och sen ska han duscha. Jag har då oftast tömt och fyllt på diskmaskinen, dammsugit, stoppat i diskmaskinen och fixat i ordning sonen.
Efter detta sätter sig sambon vid köksbordet och tar inga initiativ till något.
De två senaste semesterveckorna orkade jag inte komma med några förslag och då blev vi sittande i två veckor och sonen klättrade på väggarna.
Nu la jag fram förslaget att vi ska flytta isär för jag orkar inte tillgodose alla behov här hemma hela tiden. Samtidigt känner jag mig tveksam till att han klarar av att ha sonen en vecka i sträck. Vet varken ut eller in och jag vill ju att vi alla ska ha det bra!