Inlägg från: Mammatilltvå01 |Visa alla inlägg
  • Mammatilltvå01

10 årig tjej

Jag sitter o oroar mig för vår 10 åriga dotter, kanske kan jag få lite ljus på hela situationen, jag blir knäpp av att bara fundera själv. 
    Hon har alltid kört sitt eget race, leker väldigt lite med kompisar och så har det alltid varit. Hon har dock också alltid varit framåt och är aldrig rädd för att gå fram till främmande människor och prata med dom. Men nu börjar detta bli lite konstigt känner jag.. Är vi på stranden så kan hon vara upptagen med maneter/lillebror/sand/bad för att helt plötsligt ta upp en manet och gå bort till familjen tio m bort och avbryta dem i deras diskussioner och säga "här vill ni ha en manet" ge bort den o sen gå iväg för att några minuter senare gå över o påpeka att de kanske ska släppa ut den igen. Hon har i min mening inte riktigt förstått vad som är ok socialt.. vi har pratat om det men det är svårt att lägga upp det på rätt sätt... pratar mest vad som är rätt o fel o hur man ska bete sig i allmänhet. 
    Många gånger kan hon inte sitta stilla och äta ordentligt, spelar ingen roll om vi är ute och äter,  hemma hos oss eller andra trots att jag påpekar men det går inte..Hon har knappt lekt på hela sommaren trots hela lovet ledigt, men hon vill gärna att vi föräldrar tar platsen av kompisar och det funkar inte alltid. Lillebrors kompisar funkar också men då vill hon gärna diktera vad de ska göra och gör de inte det blir hon "sårad" säger hon. 
    Hon fastnar lätt i saker, ska vi göra något men senare så kan hon inte sluta tjata om det, hon kan helt fastna i något och då är det helt omöjligt att få henne att tänka på något annat tills det är gjort. Hon blir otroligt upprörd om hon ex råkar köra på en myra med sparkcykeln, häromdagen sa hon att de också har känslor och grät hysteriskt i 2 timmar. När vår skog bakom huset gallrades skrek hon och grät en hel dag för skogen dog.. Hur 17 ska jag hjälpa henne med dessa känslor? Jag känner mig lite "lost". Är detta normalt för en tioåring?  
    tacksam för lite råd..
  • Svar på tråden 10 årig tjej
  • Mammatilltvå01

De säger att det funkar bra men att hon ofta leker själv, dock att det är vad hon väljer själv.. men jag vet inte hur mycket koll de faktiskt har på rasterna..

• Mammatilltvå01

ja jag får kolla med skolan igen. Nu ska hon börja fyran med nya lärare, de kanske är lite mer uppmärksamma.  Jo hon säger att hon inte orkar leka efter skolan, hon har ju haft fullt hela dagen. Då har vi ändå tur med relativt kort dagar då jag har eget företag och kan styra lite. Du kanske har rätt i det att det är tryggare att kunna styra lite. Visst har de lite olika faser men detta har nog varit något jag alltid har funderat på lite av och till genom åren, men sen säger andra att jag bara inbillar mig och då blir jag osäker på om det är rätt eller fel att börja dra i det.. 

• Mammatilltvå01

jo det är nog mycket så jag känner...att jag vill veta hur jag kan hjälpa henne, inte ändra på henne. Hon är en goo, omtänksam tjej men det är svårt i vissa situationer och jag misstänker att det inte kommer bli lättare ju äldre hon blir. Jag är rädd för att det impulsiva sättet kommer göra det lite svårt för henne eller att  hon kommer hamna snett pga det. 

jag är inte ute efter en diagnos, men om det är så så vill jag ha verktyg för att hjälpa henne och att de verktygen kan underlätta för henne i skolan... 

jag ska prata med skolan och se om skolpsykologen kan bidra med något, annars får jag kolla med BUP

• Mammatilltvå01

nej inte är det lätt att veta. Men det är ju egentligen katastrof att det ska vara så svårt för psykologerna att skilja på det. Men ni har fått hjälp med era barn låter det som? Jag hoppas att det kommer lösa sig till det bästa för vår tjej, det löser sig alltid på något sätt. Håller tummarna för att skolan kan hjälpa till lite.
    Tyvärr måste man ju passa in i personkretsarna för att få hjälp inom LSS,  och LSS är ju dyrare. Det finns säkert de som fått andra diagnoser bara för att spara pengar, vilket är helt galet! Sånt gör mig bara riktigt förbannad! Bara att hoppas att den nya socialtjänstlagen kommer att göra det lite lättare i framtiden..

• Mammatilltvå01

Det som nästan är det värsta med att det ska vara så svårt att få rätt diagnos är ju att om inte rätt diagnos sätts kan de ju inte heller få rätt hjälp..

Svar på tråden 10 årig tjej