• alvabarn

Hur många kcal äter ni per dag?

Hej,

Jag har hållit på och kämpa hit och dit för att nå min målvikt, men jag får inte riktigt till det. Jag tror helt enkelt att jag äter för mkt, men jag är liksom alltid hungrig.

Jag har börjat att räkna mina kalorier igen eftersom att jag lätt stoppar i mig lite mkt "små mål" mellan huvudmålen. Men jag tycker det är jätte svårt att veta hur många kcal jag skall äta. Jag har räknat ut via energibehovs uträknare osv, men de är ju ytterst generella och jag vill se om det finns någon här som har tips och koll?

Jag är 168 cm och vägen 55kg. (kan också variera mellan 54-56) men nu har jag inte varit under 55 på länge. Vägde 52,5 för 2 månader sedan så jag förstår inte vad som hänt. Detta är anledningen till att jag börjat räkna kcal igen.

Tränar löpning 1mil per pass 3-4 dagar i veckan, samt styketräning 2 dagar i veckan. I övrigt stillasittande jobb.

Har ställt in min Lifesum på att äta 1700 kcal per dag exklusive träning. Vad tror ni om det? Är det för mkt? Jag har verkligen svårt att äta under 1500 kcal om dagen.

• Svar på tråden Hur många kcal äter ni per dag?
  • Carambolan

Det är ju väldigt individuellt. 1700 är vad jag äter i normalfall och då behöver jag inte äta sallad till lunch, men det finns heller inte utrymme för en halv påse chips liksom.

• Anonym (Maja)

Jag äter 1200-1300 kcal per dag. Det är lite pyssel att få ihop det, jag måste väga allt för att inte överskrida det.

• cosinus

Jag tänker att du nog har någon platå-vikt som kroppen inte gärna vill under där vid 55.

Är själv 166-167 cm och har jag inte allt för mycket muskler kan jag ta mig ner under 56 ganska enkelt. Under 55 går men sen skulle jag få leva riktigt strikt för att hålla en lägre vikt. Så strikt att det för mig inte är värt det.

Nu när jag styrketränat några år och faktiskt byggt en hel del muskler är gränsen förflyttad till 58 utan problem, 57 går och sen krävs en insats jag inte är beredd att göra.

Så fungerar du likadant så gissar jag att du är nere på en nivå där kroppen är motsträvig och du kommer få vara noga om du vill ner lägre.

• Pentra

Jag gick in och läste tråden eftersom jag antog att den var seriöst menad. Men, TS, allvarligt; driver du med oss?! Ditt BMI ligger på under 20 och du undrar varför du inte lyckas bli ännu mer underviktig samt varför du känner dig hungrig jämt. Hur tänker du egentligen?! Är du på riktigt?! Och, med den träningen som du beskriver att du har och tillsammans med det förhållandevis låga kaloriintaget så kan din kropp inte heller må speciellt bra. ... Nu vet jag ju inte hur gammal du är, men, om man t.ex. gör beräkningen gällande längd och vikt på en 25-årig, och i övrigt frisk, kvinna så förbränner man ca 1375 kalorier om dagen genom att bara ligga i sängen hela tiden. ... /Pentra

• alvabarn
    cosinus skrev 2016-08-03 15:03:21 följande:

Jag tänker att du nog har någon platå-vikt som kroppen inte gärna vill under där vid 55.

Är själv 166-167 cm och har jag inte allt för mycket muskler kan jag ta mig ner under 56 ganska enkelt. Under 55 går men sen skulle jag få leva riktigt strikt för att hålla en lägre vikt. Så strikt att det för mig inte är värt det.

Nu när jag styrketränat några år och faktiskt byggt en hel del muskler är gränsen förflyttad till 58 utan problem, 57 går och sen krävs en insats jag inte är beredd att göra.

Så fungerar du likadant så gissar jag att du är nere på en nivå där kroppen är motsträvig och du kommer få vara noga om du vill ner lägre.

Ligger något i det du skriver. Men det som är irriterande för mig är att jag vägde som minst i vinter/våras, ca 52, och då tränade jag ingen kondition, bara styrka 4 ggr/ vecka. Det var i början av sommaren, maj, som jag tog upp löpningen för jag tänkte att jag skulle slanka till mig lite, och jag var inställd på att förlora lite muskler och gå ner till mina 50 kg som jag vill ligga på, men det är efter detta som jag ökat i vikt...
  • alvabarn
    Pentra skrev 2016-08-03 15:41:30 följande:

Jag gick in och läste tråden eftersom jag antog att den var seriöst menad. Men, TS, allvarligt; driver du med oss?! Ditt BMI ligger på under 20 och du undrar varför du inte lyckas bli ännu mer underviktig samt varför du känner dig hungrig jämt. Hur tänker du egentligen?! Är du på riktigt?! Och, med den träningen som du beskriver att du har och tillsammans med det förhållandevis låga kaloriintaget så kan din kropp inte heller må speciellt bra. ... Nu vet jag ju inte hur gammal du är, men, om man t.ex. gör beräkningen gällande längd och vikt på en 25-årig, och i övrigt frisk, kvinna så förbränner man ca 1375 kalorier om dagen genom att bara ligga i sängen hela tiden. ... /Pentra

Hej Pentra,
    Jag är seriös och jag är inte underviktig. Det är absolut inget konstigt att ha ett BMI på ca 19 eller lägre. Det har de flesta slanka människor! Jag är en helt normal 34/36. Så ja jag är absolut på riktigt och ser inget orimligt i mina mål. Jag tycker om att mina magrutor syns och jag vill inte ha muffins på sidorna när jag knäpper mina byxor, är det fel? jag tycker snarare att det är hälsosamt. Det är hälsosamt för kroppen att ha ett lågt BMI. Det är farligt för kroppen att ha för mkt fett runt organen. Det är inte hälsosamt att gå runt och vara småfet överallt. Tyvärr är många människor det pga överkonsumtion av fel mat och sötsaker. De har inställningen att man skall unna sig hit och dit och dricka alkohol i tid och otid. Jag lever inte så.
    Jag är 32 år och försöker verkligen ta hand om min kropp.
    Dricker ingen alkohol och äter ingen skräpmat, min kost är vegansk och glutenfri (om det är någon fördel kan ju diskuteras, men så har jag lagt upp den iaf) för det passar mig och jag tränar regelbundet så jag tror min kropp mår bättre än många andras i dagens samhälle. Tycker du att jag har fel i det jag skriver?
  • Nyfikna72

Vad händer om du bestämmer dig för 55kg som normal målvikt? Då kan du sluta banta men ändå röra på dig för att må bra och håller du koll på kosten så lär du inte gå upp nå mer iallafall. Perfekt.

• Hi5

Jag är 37 år, har tre barn, väger 70 kilo, är 175 cm lång och har en förbränning på ca 1700 kcal en dag utan träning.
    Jag äter normalt ca 1200-1500 kcal om dagen och rör på mig för att på en förbränning på iallafall 2500 kcal tre dagar i veckan, så finns det utrymme för lite spontanitet och något glas vin till helgen.

Jag har gjort såhär i lite över ett år och har gått ner från 83 kg, så jag är ganska säker på att det funkar :)

Dricker Herbalifeshakes till frukost och lunch varje dag, samt efter träning, och Herbalifebars till mellanmål två gånger om dagen, samt tar deras rekommenderade tillskott.

Det är den enklaste metoden jag någonsin testat, och jag tänker fortsätta tills jag ligger på 25% i fettprocent. Sedan fortsätter jag med frukosten ändå, men kanske att jag börjar äta mer frukt igen. Får se :)

I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • Hi5

Kan tillägga att BMI är bullshit. Jag har haft ett BMI på 32 i flera år, för jag hade väldigt mycket muskler. Mäter man fettprocenten så får man bättre, sanningsenliga värden.

• alvabarn
    Hi5 skrev 2016-08-04 14:36:10 följande:

Jag är 37 år, har tre barn, väger 70 kilo, är 175 cm lång och har en förbränning på ca 1700 kcal en dag utan träning.
    Jag äter normalt ca 1200-1500 kcal om dagen och rör på mig för att på en förbränning på iallafall 2500 kcal tre dagar i veckan, så finns det utrymme för lite spontanitet och något glas vin till helgen.

Jag har gjort såhär i lite över ett år och har gått ner från 83 kg, så jag är ganska säker på att det funkar :)

Dricker Herbalifeshakes till frukost och lunch varje dag, samt efter träning, och Herbalifebars till mellanmål två gånger om dagen, samt tar deras rekommenderade tillskott.

Det är den enklaste metoden jag någonsin testat, och jag tänker fortsätta tills jag ligger på 25% i fettprocent. Sedan fortsätter jag med frukosten ändå, men kanske att jag börjar äta mer frukt igen. Får se :)

Hej!

Tack för ditt svar! Ja men då har du tappat ordentligt med kilo på att hålla dig till dina 1200-1500 kcal, starkt jobbat:) Men äter du bara herbalife produkter? I ett år? Det skulle jag inte klara av. Och vad menar du med 2500kcal 3 dagar i veckan?
    Min fettprocent är nu 16,5 och jag vill helst ligga runt 14 så det är inte så mkt kvar, men jag vet inte hur man jämför det med kilon,alltså vad det motsvarar, för jag vill ju gärna loosa ca 5 kg. Vet du?
  • Hi5
    alvabarn skrev 2016-08-04 16:42:54 följande:
    Hej!

Tack för ditt svar! Ja men då har du tappat ordentligt med kilo på att hålla dig till dina 1200-1500 kcal, starkt jobbat:) Men äter du bara herbalife produkter? I ett år? Det skulle jag inte klara av. Och vad menar du med 2500kcal 3 dagar i veckan?
    Min fettprocent är nu 16,5 och jag vill helst ligga runt 14 så det är inte så mkt kvar, men jag vet inte hur man jämför det med kilon,alltså vad det motsvarar, för jag vill ju gärna loosa ca 5 kg. Vet du?
    Jag äter vanlig mat hemma på kvällen :) Och idag på jobbet tog jag en grov fralla istället för min bar, jag vet att jag förlorar lite på det, men det tar jag :)
    Om du är fixerad vid din vikt så kan du inte räkna fettprocent. Du skulle kunna gå upp två kilo (i muskler) och vara nere på den procenten du vill ha.
    Jag scannade mig i morse, och hade gått upp ett kilo på en månad, men i muskler, så min fettprocent är bättre. 
    Kollar man på dina siffror så bär du på ca 8,5 kg fett. 
    Om du bränner 5 kilo fett, vilket är nästan 10 procent av din kroppsvikt, så har du bara 3,5 kg fett kvar på kroppen, och hamnar på 8%.
    Vill du ligga på 14% så räcker det med att du går ner 1,5 kilo, och det kan ju kanske kvitta.... Men fem kilo går inte. Då får du gå upp i fettprocent och minska din muskelmassa. Att sträva efter 8% kroppsfett är inte en bra idé.

Jag promenerar varje lunch och på kvällarna om det är ok väder, och minst tre dagar i veckan (är instruktör i zumba) så tränar jag, och de dagarna kommer förbränningen upp på runt 2500 kcal. Igår var till exempel en zumbadag, och med lunchpromenaden så blev det 2701 kcal säger UP3 (mitt aktivitetsarmband). 
    Man kan lägga in vad man äter på det också, så man ha stenkoll, men det har jag slutat med. Jag vet ju hur jag ska äta för att det ska fungera.

Varför tror du att du inte skulle klara av att äta Herbalife i ett år? Jag har inte tänkt sluta, någonsin. Har aldrig mått så bra som nu. En shake före och efter träningen ger otroligt med energi och kanonbra resultat. En av killarna i gänget som började förra året har gått ner 68 kilo (han var ganska stor, hehe), och vi ärr alla användare. Det är ju ingen quickfix som man gör fyra veckor några gånger per år för att få platt mage och sedan svälla upp igen. Det är en livsstil.Inga konstigheter, och det är absolut inga bekymmer att äta produkterna dag ut och dag in. Jag ser ju resultaten. Mina barn äter det också, kanon om man måste äta tidig frukost, och jag har alltid bars med mig som de kan få om de blir hungriga när vi är på språng.
  • Anonym (Findus)

Det är helt enkelt inte realistiskt för säkert 80% av alla kvinnor att ha samma vikt som när man var 18 när man är 40.

Ämnesomsättningen går generellt ner genom hela livet medan hormonbalansen förändras, det är normalt att lägga på några kilon på vägen och kroppen kommer att protestera om du försöker för mycket.

Jag vägde 52 kg när jag var 20 och åpt allt jag ville utan att gå upp i vikt. Idag är jag 45 och får kämpa (dvs springa några mil i veckan och promenera för övrigt) för att hålla mig kvar på 64.

Ju fortare du accepterar detta desto lyckligare kommer ditt liv att bli.

Min mamma som alltid varit smal har vid 60 blivit svårt benskör. Hon blev beordrad av läkare att gå upp 5-6 kilo eftersom hon vägde så lite (50 kg) att hon inte kan bygga på sin benmassa trots mediciner, det blir inte tillräckligt med stöt mot marken när hon tränar för att aktivera benbildningen. Hon är bara 1.65 lång så den kan du fundera på TS.

Den som strävar efter ständigt kaloriunderskott riskerar att få brist på vissa näringsämnen och därmed att bygga hälsoproblem åt sig själv till senare i livet.

En metastudie från USA som fått stor uppmärksamhet och omfattar hela tre miljoner människor världen över pekar också mot att de som lever längst är de med måttlig övervikt, inte de med undervikt eller normal vikt. Så nej, det är inte alls säkert att det du gör är särskilt hälsosamt, i längden. 

www.vardfokus.se/webbnyheter/2013/januari/overviktiga-lever-langre-an-normalviktiga/

• K grrl

Jag är 174, väger 62, bygger muskelmassa medvetet och går ner i vikt på 2200 kcal/dag. Äter nu 2400 kcal/dag.

• Anonym (Vikten oviktig)
    alvabarn skrev 2016-08-03 16:00:27 följande:
    Hej Pentra,
    Jag är seriös och jag är inte underviktig. Det är absolut inget konstigt att ha ett BMI på ca 19 eller lägre. Det har de flesta slanka människor! Jag är en helt normal 34/36. Så ja jag är absolut på riktigt och ser inget orimligt i mina mål. Jag tycker om att mina magrutor syns och jag vill inte ha muffins på sidorna när jag knäpper mina byxor, är det fel? jag tycker snarare att det är hälsosamt. Det är hälsosamt för kroppen att ha ett lågt BMI. Det är farligt för kroppen att ha för mkt fett runt organen. Det är inte hälsosamt att gå runt och vara småfet överallt. Tyvärr är många människor det pga överkonsumtion av fel mat och sötsaker. De har inställningen att man skall unna sig hit och dit och dricka alkohol i tid och otid. Jag lever inte så.
    Jag är 32 år och försöker verkligen ta hand om min kropp.
    Dricker ingen alkohol och äter ingen skräpmat, min kost är vegansk och glutenfri (om det är någon fördel kan ju diskuteras, men så har jag lagt upp den iaf) för det passar mig och jag tränar regelbundet så jag tror min kropp mår bättre än många andras i dagens samhälle. Tycker du att jag har fel i det jag skriver?
    Skit i vikten. SKIT i vikten. Kasta ut vågen. Och skit i allt vad BMI heter.
    Du vill ha en fast kropp om jag förstått dej rätt. Det får du inte genom att gå ner så mycket som möjligt i vikt utan det får du av styrketräning (inte löpning. Styrketräning). Om du bara tappar massa fett utan att bygga muskler så blir du ett benrangel och det är aldrig snyggt.
    När man styrketränar så går man upp i vikt då muskler har högre densitet än fett (muskler väger mer än fett brukar man säga), därför är vikten totalt oviktig. Gå efter vad spegeln säger, inte siffrorna på vågen, de betyder ingenting. Vet en tjej som gick upp tio kilo men ändå blev smalare när hon började styrketräna på allvar. Hon gick från en smalfet (fettig, dallrig, men smal kropp) till en fast och muskulös kropp.

Det är farligt att ha för mycket fett ja, men det är också farligt med för lite fett. Man kan inte ha hur lite fett som helst. Kolla bikinifittnesstjejerna. De har så lite som 10-11% kroppsfett vid tävlingarna och de kan bara se ut så i några timmar innan de börjar må dåligt.
  • miliahty

Jag är 170 och väger 50 kg, är alltså smal! Ändå äter jag ca 2200 kcal om dagen - minst! Förstår inte riktigt hur man kan äta så lite som 1500 och inte rasa i vikt

en orolig själ är en levande själ
Svar på tråden Hur många kcal äter ni per dag?