Inlägg från: Anne på Grönkulla 1 |Visa alla inlägg
  • Anne på Grönkulla 1

Adoptera bort. Erfarenhet?

Gör inte detta! Du BEHÖVER inte göra det i Sverige - och var glad för det! Om du hade bott i Colombia t.ex. hade du kanske inte haft något val. Om du gör det, kommer det att bli ett trauma livet ut - både för dig och barnet. En mörk, pinsam, tråkig hemlighet. Det är absolut inte värt det, om det inte ligger något mycket värre bakom... och då tänker jag t.ex. på ett barn som blivit till p.g.a. att en far våldtagit sin dotter, eller en bror sin syster. Det du beskriver är ju bara en tråkig men ändå vanlig och "naturlig" situation, där två unga människor haft oskyddat sex fast de inte borde...

Ta den hjälp du kan få av soc i stället! Du kan ha  barnet i ett familjehem, ha umgängesrätt och på så sätt själv kunna förvissa dig om att barnet är välnärt och utvecklas normalt för åldern, och fortfarande ha kvar möjligheten att ta till dig barnet när och om du en dag känner dig mogen för det. Det kan ju t.ex. bli så att du träffar en man om några år, som vill ha familj med dig och som kan tänka sig att bli pappa till ditt tidigare barn också! Allt kan bli bra, men adopterar du bort barnet så har du stängt alla dörrar - då kan det ALDRIG bli bra mer!

• Anne på Grönkulla 1
    Linnea1304 skrev 2016-10-18 23:10:46 följande:
    Jag bad ej om åsikter. Jag bad om erfarenheter.
    Samt tycker jag illa om när folk drar förhastade slutsatser om mig och sedan tar för givet att deras "information" är korrekt........ 
    Att uttrycka att mitt barn ej borde existera enbart pga min ålder och vem hennes pappa är... alltså nej... kan inte ta det där seriöst.
    VA? Jag har ALDRIG sagt att ditt barn inte borde existera! Jag tycker att ALLA barn ska få existera, som en gång blivit till! Med få undantag. som när barnet är mycket gravt handikappat t.ex.. Då kan en abort - så tidig som möjligt - vara det humanaste för alla.
  • Anne på Grönkulla 1
    neverpreggo skrev 2016-10-23 23:29:27 följande:

Eh nej... familjehem är inget barnhotell och det är verkligen inte säkert att TS får ta hem sitt barn. Kan skapa stora problem då soc kommer att vakta över TS och krångla till det om hon får egna barn. Har man adopterat bort sitt barn så har man i alla fall gjort ett val även om det inte är enkelt.

Syftet med en fosterhemsplacering i Sverige (i andra länder kan det vara annorlunda) är att soc och familjehemsföräldrarna ska arbeta ihop mor och barn igen, i den mån det går, och om modern själv vill det, när hon är mogen för det. Om en fosterhemsmamma eller socialtant försöker motarbeta detta - utan rimliga skäl som att modern missbrukar eller lever ihop med en våldsbrottsling t.ex. - så är det den personen som har missförstått sin roll. 

Angående detta att soc skulle vakta på henne om hon fick ytterligare barn (även detta första kommer alltid att vara hennes "egna" barn, helt oavsett var det växer upp), så KAN det stämma. Även om det inte stämde för t.ex. Jönköpingsparet som lät sina ungar dö i juli i år - de fick ju hem sina prematura tvillingar att sköta dem själva, trots att kvinnans tidigare barn var familjehemsplacerade. Det kan säkert vara olika i olika kommuner, och på olika socialkontor, också. 

Men jag tänker, att HAR hon kontakt med sitt fosterhemsplacerade barn, så är det kanske en smäll hon hellre tar, att hon blir utredd om hon blir gravid igen (OM det skulle bli så) - det är ju ändå ett litet pris att betala för att få ha kontakt med sitt äldsta barn och veta att det har det bra! Och har hon INTE kontakt med barnet i familjehemmet, så går det ingen signal på soc för att hon skriver in sig på MVC eller föder barnet på sjukhus. Det finns inget sådant varningssystem (borde kanske finnas?), utan soc blir bara inkopplade om de får veta om hennes graviditet. T.ex. för att hon dyker upp på umgänge med sitt tidigare barn, och fosterhemsmamman informerar sin kontakt på soc om att hon hade misstänkt stor mage...

Bor hon i en annan kommun än där barnen är placerade, så är det helt lugnt. Sådant informationsutbyte förekommer inte mellan kommunerna. 
Svar på tråden Adoptera bort. Erfarenhet?