Adoptera bort. Erfarenhet?
Linnea1304 skrev 2016-08-02 17:07:07 följande:
Hejsan!
Jag är en ung ensamstående gravid tjej. Gravid i vecka 27 (26+1).
Pappan i fråga vill ej vara delaktig. Planen var från början att jag skulle bli ensamstående mamma. Men nu börjar man tänka lite mer när bf närmar sig. Jag är 19 år. Har inget jobb och ingen fullständig gymnasieutbildning. Bor fortfarande hemma. Så kanske adoption vore det bästa. Så att barnet kan få två fullvuxna mogna föräldrar som är redo för henne.
Har någon här någon erfarenhet om adoption?
Har tid med socialsektreterare så den delen är redan fixad. Men vill gärna höra från andra om deras upplevelser innan jag beslutar till 100%
Har inte adopterat bort något barn så kan inte uttala mig om det. Det enda jag kan säga är att det nog är viktigt att du är säker på beslutet hos dig själv, att det är grundat i ditt hjärta.
Tycker det låter som att du har ansvarsfulla och mogna tankar kring detta. Väljer du att adoptera bort borde det finnas samtalshjälp du kan få efteråt för att minimera eventuell sorg eller vilka känslor som uppkommer efter att man adopterar bort sitt barn - även om det är det rätta beslutet. Det finns bara ett rätt beslut och det är det beslut du kommer att ta.
Lycka till!
Kram <3