Glädje skrev 2016-09-10 21:28:48 följande:
Läste detta och plötsligt förstår jag varför man så lätt blir skengravid efter äl innan mensen kommer och ville bara dela med mig till er...
(Super snabb förenklad svensk version)= direkt efter äl ökar hormonnivåerna av progesteron, progesteron ger symtom som PMS alltså snarlika eller samma som graviditets symtom... MEN mängden progesteron varierar för varje äl, och därför kan man ena månaden inte känna ett dugg efter äl innan mensen och nästa månad ha mensvärk, ömma bröst eller illamående..
Så nu ska jag sluta leta symtom på äl+3 och inse att det är progesteronet som spelar mig ett spratt..:)
"Q. What is the difference between progesterone symptoms and pregnancy symptoms, and how long do they last?
A. There is no difference. PMS symptoms are from progesterone. As we have already discussed, progesterone is a natural hormone that we create from the Corpus Luteum after we ovulate. We have also learned that progesterone is secreted in different amounts each cycle, and also raises once implantation happens. So what are the symptoms of progesterone? There is a separate page on this website that has it, but let's list a few here- Nausea, Gas, Bloating, Fatigue, Moodiness, Sore breasts, Changes in Breasts, Leaky breasts, metal taste in mouth, Blue or more prominent veins, Increase in Appetite, Weight gain, Acne, Sticky/tacky/milky/creamy cervical mucus, Water retention, Heartburn, Constipation, Headaches, Dry mouth, Frequent Urination, Cramping, back pain, stuffy nose and sense of smell, Hot/Cold flashes, and that is just to name a few. These will last from ovulation until the time you start your next cycle."
Jisses, det där var ju en riktig eye-opener! Intressant! Om än något frustrerande för oss alla som så gärna vill känna något och hoppas att det beror på graviditet...haha, jaja, bara att inse att kroppen gör som den vill.