Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?
Barnvakt dygnet runt?
Min man fick åka hem på natten. Således var det inte hjälp dygnet runt vi erbjöds av personalen utan just på natten.
TS verkar ha bett om ungefär detsamma dvs hjälp på natten
Barnvakt dygnet runt?
Vissa har varit spydiga, men många (med mig) har faktiskt försökt förklara hur vården fungerar, vilka uppgifter personalen ska prioritera. Och att ta hand om barnen är inte primärt undersköterskans eller barnmorskans prioritet. Likaså är tidig mobilisering ett sätt att se vad man klarar - behövs smärtlindring? Medel mot illamående? Hur känns benen? På BB får man i de flesta fall ta med en anhörig, det ska TS göra.
Jag pratar inte om TS nu, men jag har efter många år i vården stött på den yngre generationen som förväntar sig hotelliknande service. Ett "släng dina sängläder i tvättkorgen" är tydligen dålig vård.
Min dotter föddes med akutsnitt efter att jag försökt få ut henne den vanliga vägen under några timmar innan läkaren insåg att det inte gick. Första natten hade jag svårt att röra mig och då var min mamma där och hjälpte mig, resten av tiden var jag själv (fick stanna i fem dygn) och blev aldrig tillfrågad om jag behövde hjälp, trots att de ett tag misstänkte livmoderinflammation eftersom jag hade så ont. Jag ringde efter pizza när de misslyckades med att få fram mat jag kunde äta multiallergiker). De var tydliga med att de ville att jag skulle göra allt själv så att de såg att det gick bra. Nu har du ju två stycken men jag tror nog att föräldrarna förväntas ta hand om dem om de inte är jättedåliga. Inte för att vara sån, men ni visste väl om att det var två stycken och risken för snitt då är hög? Varför skaffade ni inte barnvakt för de första nätterna? Jag tror man måste vara jättesjuk för att få hjälp att ta hand om barnen på BB.
[quote=76852545][quote-nick]Lia4 skrev 2016-08-03 22:12:10 följande:[/quote-nick]
Vad har du själv för lösning på problemet då?
Jag tar mer än gärna hand om nyfödda så att mamman får sova några timmar. När jag har möjlighet. Kan dessvärre tyvärr räkna de nätterna då jag har tid med detta på min ena hands fingrar. Det GÅR helt enkelt inte alltid att ta hand om nyfödda. Det är inte personalens fel.
Som jag skrev tidigare få upplever jag det väldigt personbundet till bilen inställning personalen har. Precis som på andra vårdavdelningar såklart men just inom kvinnovården finns en rätt tuff attityd mot nyförlösta mammor att de minsann inte är en sjukdom. När jag gjorde en stor bukoperation men ändå än ett snitt, något år efter snittet var det en mycket större förståelse om mitt vårdbehov än vid mina tre snitt.
Det är möjligt. Men problemet kvarstår, det är en omöjlighet att ta hand om bebisar på nätterna när man är en bm och en busk på en full avdelning. Ofta med många sjuka gravida. Det går helt enklt inte att prioritera att passa barnen då.
Ja men det är ju toppen att du säger så! Nu känner man sig ännu mer pepp att springa 10 timmar inatt utan vare sig toabesök eller mat :). Ska tänka på min inställning när någon ber mig vara barnvakt.
Jag hoppas dock att inatt är en sån natt då det faktiskt går att prioritera det. Önskar verkligen det gick varje natt.
Du vill alltså ha en avdelning för friska nyfödda för ingen bår bedrivs? Ett dagis med andra ord.
Pappan då? Andra anhöriga? Ska de inte då ts hand om barnen? Hade inte det varit bättre?
Du vill alltså ha en avdelning för friska nyfödda för ingen bår bedrivs? Ett dagis med andra ord.
Pappan då? Andra anhöriga? Ska de inte då ts hand om barnen? Hade inte det varit bättre?
Skrev jag det?
Skrev jag det?
Förstår inte riktigt vad detta har att göra med att det oftast inte finns någon tid över till att passa nyfödda barn dock.
Då gör man såklart allt för att en anhörig till kvinnan får stanna. Så dåliga patienter bör alltid ha enkelrum.
Fast att personalen tar matningar varannan timme eller tar hand om bebisen helt är ju två olika saker. Trodde vi pratade om att ta hand om bebisen genom att personalen har den hos sig på natten. Det är ju just pga mycket matningar som det inte fungerar att ta med sig något annat barn.
Ja precis! Och det är därför som det i de allra flesta fall löser sig genom att patienten har en anhörig hos sig! Och i de fall det inte fungerar så får personalen lösa det på bästa möjliga sätt. Men att förutsätta att det är personalens uppgift att ta hand om barnen på nätterna funkar inte. Oftast. På grund av för lite personal och för mycket arbete. Punkt.
Det är väl rätt allmänt känt att det ÄR brist på vårdpersonal i Sverige. Och med för lite personal kan inte BM ta hand om barnen på natten, hur gärna de än vill. Är något du inte förstår?
Du verkar ju inte förstå vad en BM har för arbetsuppgifter.
Men OCH?!? Då är det ju vården det är fel på och därmed där kritiken ska ligga. Att klaga på den utsatta patienten är fel väg att gå.