Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?
Vid förlossningar med komplikationer där mamman har svårt att ta hand om barnet brukar dem försöka fixa så pappan kan stanna. Jag fick en ensam sal efter en komplicerad förlossning.
Vid förlossningar med komplikationer där mamman har svårt att ta hand om barnet brukar dem försöka fixa så pappan kan stanna. Jag fick en ensam sal efter en komplicerad förlossning.
Efter min tvillingförlossning fick jag eget rum, men pappa behövde åka hem på nätterna till storebror. Första kvällen kom en sköterska in, frågade var pappan var och sa sedan 'Jaha, och hur hade du tänkt klara dig inatt då?'. Ja, jag gör väl så gott jag kan svarade jag, och ringde av princip inte på klockan en enda gång.
Nästa kväll kom en annan sköterska, konstaterade att jag var själv och sa att jag skulle ringa direkt om jag behövde hjälp att mata, byta eller trösta. Hon var helt underbar, kom självmant när hon hörde att båda grät och var verkligen ett stöd. Jag frågade lite fint om det var många som hade åkt hem eftersom hon hade tid med mig, men hon sa att så lugnt som de hade haft det sista två veckorna så kunde de nästan avsätta en personal per mamma. Så det är nog lite personbundet hur mkt de vill hjälpa, även om det inte är deras huvudsakliga uppgift.
[quote=76843850][quote-nick]M1rella skrev 2016-07-31 21:12:19 följande:[/quote-nick]Jo, tarmarna kan göra rejält ont när de flyttar sig tilbake. Det är trots allt en bukoperation.[/
Bästa boten är då att röra på sig inte ligga stilla.
Du har ju fått svar på att BB-personalen inte har några skyldigheter att ta hand om dina barn.
Innebär inte att det ingår i deras arbetsuppgifter. Självklart gör de det i mån av tid.
Om man inte kan ta hand om barnen eller har svårigheter med det så får man stöttning och hjälp. Det innebär dock inte att någon Anna ska ta hand om ens barn.
Vart har jag skrivit/uttryckt att barnen ska ligga i skitiga blöjor och skrika?
Ts ligger inte på iva enligt henne själv iallafall fall så det är irrlevant hur det är där
Det är rätt stor skillnad på att hjälpa till med blöjbyten, matning m.m. och att passa ett barn en hel natt. Är bm och jobbar på en BB-avdelning där man bara vårdas om man har en allvarlig grundsjukdom eller råkat ut för svåra komplikationer och jag lovar dig; det finns inte personal avsatt för att passa barn. Inte ens på en vårdavdelning med så hög vårdtyngd. Är mamman helt oförmögen (t.ex. ligger på IVA) så är det självklart personalens ansvar att se till barnet tills en anhörig kommit på plats, men det innebär också att en personal som egentligen har andra arbetsuppgifter är låst, och det i ett område som har hög belastning och personalbrist (har väl knappast undgått någon vid det här laget). Man kan inte ta med sig barnet in till andra patienter och man får inte lämna barnet ensamt, så personen som passar kan inte göra något annat under tiden, möjligtvis städa eller fixa i köket men det är ju inte så mycket med det nattetid, och personaltätheten är anpassad därefter.
Så ja, i akuta situationer måste personalen ta hand om barnet tills man funnit en lösning (finns ingen anhörig alls får i värsta fall barnet skrivas in på neo tills mamman är tillbaka på avdelningen och kan ha det på rummet), men att passa barn på natten åt patienter som vårdas på avdelningen är inte en skyldighet och något som bara kan erbjudas i mån av tid, dvs inte när arbetsbelastningen är för hög. Att lägga 10-15 min på att byta en blöja, mata och trösta lite är en helt annan sak, men det var inte det som tråden handlade om.
Och jag säger inte att det det aldrig görs men att det inte är en skyldighet utan något som erbjuds i mån av tid. Personalstyrkan är inte anpassad efter att man ska kunna passa barn utan det är något som man kan göra om det är en lugn natt (eller dag för den delen). Lugna skift hos oss så händer det att vi också passar barn, men rasslar det plötsligt till så får man köra in barnet till föräldrarna igen.
Jag köper att personalen på BB inte har tid att ta hand om bebisarna, men istället för att klanka på ts kanske vi ska bli upprörda över den undermåliga vården som uppenbarligen erbjuds!
Ts, hoppas det går bra dör dig!