nnnnnnnn skrev 2016-08-01 23:21:44 följande:
Låt barnet äta tills det blir mätt.
Min första åt 150 ml varannan/var tredje timme ett tag i den åldern.
Och varför pausa om barnet inte vill? Testa att ge i ett svep utan att ta paus, kanske ger det ett nöjdare barn - kanske märker barnet att det är för fort.
Antagligen är barnet så ivrigt eftersom det inte vet om att det kommer mat tills barnet är verkligen helt mätt, så det är ett sätt att få i sig så mycket som möjligt.
Tag en vecka när ni ger massor med mat, i med lite olja eller ge olja på tesked före matningen för magens skull. När ni matar på massor, så tror jag att barnet kommer att lugna ner sig då det lär sig att mat kommer i massor och ofta.
Jag hade gett varannan timme dagtid även om barnet inte verkar hungrig. Kanske får man hälla ut några flaskor, men det kommer att ge er ett mycket nöjdare barn så det får det vara värt!
På dagen hade jag värmt 150 - 200 ml och matat utan paus, ifall inte barnet pausar själv. Om/när barnet pausar så testa att ge flaskan igen efter rapning. Och som sagt - varannan timme även om barnet verkar nöjd.
På natten ger ni om/när barnet vaknar.
Jo vi får försöka se hur mycket han säger till att han vill ha och när han är mätt.
Det med att vi pausar är för stt BVC har sagt till oss att göra det, för annars hick det för fort för honom och inte fick ut luften i mellan.
Men varannan timme är inte det väl ofta med ersättning också som ska vara lite mer mättande ?
Jag kan slänga hur mycket som helst om det skulle behövas för att försöka förstå detta