• sasaj

Kan bebis äta förmycket? Han blir aldrig nöjd

Hoppas någon kan hjälpa! Är så att jag flaskmatar mitt barn med bröstmjölk och ersättning.

Alla säger att små spädbarn visar när dom är mätta och slutar äta. Det gör inte min grabb alls.

Vet nån om små barn kan äta för mycket?

Hur mycket kan ett barn på 1 månad äta?

Har frågat dom på BVC men får inte riktigt några svar.

Vill inte göra fel

Så någon som känner igen ett barn som vara vill äta och äta och aldrig är nöjd

• Svar på tråden Kan bebis äta förmycket? Han blir aldrig nöjd
  • katrinp

Är du säker på att det inte är närheten som din pojke vill ha? Annars kräker barn upp överskottet ändå så du behöver inte oroa dig för att övermata honom.

• sasaj

Ja ganska säker på att det inte är närheten. För jag lägger inte ner honom han ligger på mig eller liknande och ändå söker bröst och äter på mig och skrocket när han inte får något och spottar bara ut nappen.

• Axe

Hur mycket får han per gång? Jag ammade dock vid 1 mån men skulle gissa att hon åt minst 120 vid den åldern.

Man kan inte ger för myclet för överskottet kommer upp. Man ska dock inte ge ersättning lika ofta som man kan ge bröstmjölk, men mängden finns inget max för.

• Axe

Min systers son åt 210 vid 3 v..

Ge honom en full flaska och se hur mycket han lämnar!

• Pkb

Det är samma sak här med min pojke på 3v. Om bebisar har ont i magen så vill dom äta hela tiden. Problemet är dock att det blir en ond cirkel, barnet kan bli förstoppad som min son är nu :(

• Pkb

Nåväl, med min första son var det likadant. Jag kom ihåg att jag blandade i något i ersättningen för att göra den lite tjockare och sedan tillsatte jag lite rapsolja för att han inte skulle bli förstoppad.

• sasaj

Tack för svaren! Han har gjort sån stegring upp i hur mycket han äter så tror inte vi har hunnit med, och sen inte fått nåt svar direkt av BVC vad som är normalt. Dom säger bara stt det är bra stt han äter för att han var liten när han kom.

Men verkar som han blir mätt på 120-140 men måste ändå pausa honom för han äter så fort.

Tror inte han blivit hård i magen än, märker att han där i mot tar i mer nu när han bajsar än när han bara fick bröstmjölk. Men han bajsar iaf nån gång om dagen.

Har haft så svårt att ge honom en hel flaska för att det känns som han är för ivrig för sig själv. Han blir jätte arg när jag pausar honom för att jag måste få honom att rapa

• nnnnnnnn

Låt barnet äta tills det blir mätt.
    Min första åt 150 ml varannan/var tredje timme ett tag i den åldern.

Och varför pausa om barnet inte vill? Testa att ge i ett svep utan att ta paus, kanske ger det ett nöjdare barn - kanske märker barnet att det är för fort.
    Antagligen är barnet så ivrigt eftersom det inte vet om att det kommer mat tills barnet är verkligen helt mätt, så det är ett sätt att få i sig så mycket som möjligt.

Tag en vecka när ni ger massor med mat, i med lite olja eller ge olja på tesked före matningen för magens skull. När ni matar på massor, så tror jag att barnet kommer att lugna ner sig då det lär sig att mat kommer i massor och ofta.
    Jag hade gett varannan timme dagtid även om barnet inte verkar hungrig. Kanske får man hälla ut några flaskor, men det kommer att ge er ett mycket nöjdare barn så det får det vara värt!
    På dagen hade jag värmt 150 - 200 ml och matat utan paus, ifall inte barnet pausar själv. Om/när barnet pausar så testa att ge flaskan igen efter rapning. Och som sagt - varannan timme även om barnet verkar nöjd.
    På natten ger ni om/när barnet vaknar.

• sasaj
    nnnnnnnn skrev 2016-08-01 23:21:44 följande:

Låt barnet äta tills det blir mätt.

Min första åt 150 ml varannan/var tredje timme ett tag i den åldern.

Och varför pausa om barnet inte vill? Testa att ge i ett svep utan att ta paus, kanske ger det ett nöjdare barn - kanske märker barnet att det är för fort.

Antagligen är barnet så ivrigt eftersom det inte vet om att det kommer mat tills barnet är verkligen helt mätt, så det är ett sätt att få i sig så mycket som möjligt.

Tag en vecka när ni ger massor med mat, i med lite olja eller ge olja på tesked före matningen för magens skull. När ni matar på massor, så tror jag att barnet kommer att lugna ner sig då det lär sig att mat kommer i massor och ofta.

Jag hade gett varannan timme dagtid även om barnet inte verkar hungrig. Kanske får man hälla ut några flaskor, men det kommer att ge er ett mycket nöjdare barn så det får det vara värt!

På dagen hade jag värmt 150 - 200 ml och matat utan paus, ifall inte barnet pausar själv. Om/när barnet pausar så testa att ge flaskan igen efter rapning. Och som sagt - varannan timme även om barnet verkar nöjd.

På natten ger ni om/när barnet vaknar.

Jo vi får försöka se hur mycket han säger till att han vill ha och när han är mätt.

Det med att vi pausar är för stt BVC har sagt till oss att göra det, för annars hick det för fort för honom och inte fick ut luften i mellan.

Men varannan timme är inte det väl ofta med ersättning också som ska vara lite mer mättande ?

Jag kan slänga hur mycket som helst om det skulle behövas för att försöka förstå detta
  • nnnnnnnn
    sasaj skrev 2016-08-02 01:23:48 följande:
    Jo vi får försöka se hur mycket han säger till att han vill ha och när han är mätt.
    Det med att vi pausar är för stt BVC har sagt till oss att göra det, för annars hick det för fort för honom och inte fick ut luften i mellan.

Men varannan timme är inte det väl ofta med ersättning också som ska vara lite mer mättande ?
    Jag kan slänga hur mycket som helst om det skulle behövas för att försöka förstå detta

Det är bara ett förslag, för att babyn ska förstå att det kommer mat ofta och mycket, så det är ingen brådska eller panik med att få i sig maten.

Det funkade på vår äldsta som blev som er pga att hon fick för lite mat under flera veckor då BVC hävdade att det var bra att bara amma trots att barnet bara gick upp 25- 50 gram per vecka...
    När vi "fick" lov att börja med ersättning så var hon otroligt glipsk i början och betedde sig som ert barn, tills vi gav henne en "kur" av mycket mat + ofta. VI fick tips om detta och tyckte att det var värt att prova allt.

Efter ca 1 vecka med varannan timme + obegränsad mängd, så lugnade hon sig och fick ett normalt ätbeteende, vilket har hållit i sig.

Tänkte bara att det kanske kunde vara värt att prova på ert barn med... Har det inte ändrat sig efter 2 veckor så är det bäst att ni ber BVC boka in er på en bättre vägledning tex på barnkliniken för observation.

• sasaj
    nnnnnnnn skrev 2016-08-02 14:31:33 följande:

Det är bara ett förslag, för att babyn ska förstå att det kommer mat ofta och mycket, så det är ingen brådska eller panik med att få i sig maten.

Det funkade på vår äldsta som blev som er pga att hon fick för lite mat under flera veckor då BVC hävdade att det var bra att bara amma trots att barnet bara gick upp 25- 50 gram per vecka...

När vi "fick" lov att börja med ersättning så var hon otroligt glipsk i början och betedde sig som ert barn, tills vi gav henne en "kur" av mycket mat + ofta. VI fick tips om detta och tyckte att det var värt att prova allt.

Efter ca 1 vecka med varannan timme + obegränsad mängd, så lugnade hon sig och fick ett normalt ätbeteende, vilket har hållit i sig.

Tänkte bara att det kanske kunde vara värt att prova på ert barn med... Har det inte ändrat sig efter 2 veckor så är det bäst att ni ber BVC boka in er på en bättre vägledning tex på barnkliniken för observation.

Tack så mycket för tipsen! Vi har kört nästan så som du sagt idag bara nångång som vi inte ville väcka honom.

Men just nu fortfarande lika ivrig men verkar lite lugnare efter för då har han somnat utan att vi har behövt söva honom extremt.

Han äter nu 150 varje gång så vi hoppas det är rätt.
  • nnnnnnnn

Om han äter 150 ml, så är det ju inte fel att värma 200 ml, så det inte tar slut i flaskan.

Skönt att han är lugnare, det kan inte vara lätt för en så liten att vara orolig...

Kom ihåg att ge lite olja i flaskan eller på tesked före matningen. En liten klick på en tesked räcker, kokosolja är smidigast att hantera, men det går lika bra med rapsolja eller annan olja bara den har mild smak och helst är ekologisk.

Svar på tråden Kan bebis äta förmycket? Han blir aldrig nöjd