Min dotter som aupair... Vad packa?
Min dotter ska åka som aupair till usa i vinter. Någon som har erfarenhet och vet vad man inte får glömma att packa. Saker som man vill ha med och som inte går att köpa i usa?
Min dotter ska åka som aupair till usa i vinter. Någon som har erfarenhet och vet vad man inte får glömma att packa. Saker som man vill ha med och som inte går att köpa i usa?
Osthyvel?
Adaptrar till diverse elektronik hon tar med.
Det jag saknade mest var ätliga saker, knäckebröd, Kalles kaviar, chips och choklad bland annat. Men jag bodde och arbetade på Irland där reglerna inte är fullt lika stränga så mina föräldrar skickade ett stort packet med det. Men det funkar knappast till USA.
Godis, chips, dippmix och liknande är inga problem att skicka till USA :) har själv bott där och fått det skickat.
Har man Ikea nära finns kaviar att köpa där :)
Hur länge ska hon vara borta?
Dubbelkolla att hon kan använda sitt bankkort där. Hur blir det med mobil?
Adress till närmaste ambassad/Svenska kyrkan på papper. Man vet aldrig när man kan behöva det.
INGEN vätska mer än 100 ml om hon flyger och har med handbagaget. Så smink, parfym, flytande tvål, dricka osv kommer dom ta direkt vid tullen. Packa detta i vanlig resväska. Hade en kompis som bara hade handbagage när hon skulle resa. Hon var faktiskt inte så smart och kollar upp regler innan. Dom tog allt hennes smink, krämer, parfymer osv för säker 5 000 kr som hon hade lagt i handbagaget. Kommer ihåg hur hon grät och det började nästan bli pinsamt. Hon svor, skrek och grät så säkert hela flygplatsen hörde. Trodde vi skulle bli utkastade som hon höll på.
Vilken stat ska din dotter till? Hur gammal är hon? Jag har bott i USA i omgångar och kan säga att osthyvel är ett måste om man gillar ost. Köp med ost också, sen som present till familjen kan jag rekommendera Orrefors glas. Typiskt svenskt och brukar gillas skarpt typ snöboll eller hallon. Kostar inte mycket och tar inte mycket plats i väskan. Kläder är billigt och jag brukade skicka hem sommarkläderna till mamma när sommaren tog slut ( bodde i Los Angeles och New York). Medicin finns och mycket är inte receptbelagt som i Sverige. Hygienartiklar finns i överflöd till väldigt bra pris.USA är en dröm för en ung tjej när det gäller shopping så packa lätt ( beror på vart hon ska dock). Att ringa till Sverige är jättebilligt om man köper a prepaid phonecard, för 5 dollar brukar man få runt 3 timmar ringtid hem.