• zoolook1

Vem bestämmer efter separationen?

Jag har en klurig fråga. Jag har egentligen ingen klar åsikt, men det här problemet har uppkommit i mitt liv.

Min dotter är sex år och jag separerade från mamman för ett par år sedan och vi har delad vårdnad. Ibland har det uppkommit saker som vi måste ta beslut om. T ex ville mamman klippa av vår dotters långa hår för att det var jobbigt att sköta om det. Mamman har också velat ändra på det schema vi har för vårdnaden. I båda fallen har det varit saker som jag inte velat.

Hur gör man? Bestämmer man varannan gång? Är det den som vill förändra något som får ge sig om den andra parten inte vill gå med på förändringen?

Och ja, jag förstår att man i första hand ska prata med varandra och lösa det. Jag tänker på gånger när man helt enkelt har helt olika åsikter. Vi kan ju liksom inte rösta eftersom vi bara är två.

Glad för alla input och alla åsikter.

• Svar på tråden Vem bestämmer efter separationen?
  • zoolook1
    Trippelmamma76 skrev 2016-07-27 18:28:40 följande:

Ni får väl helt enkelt göra på samma sätt som föräldrar som lever tillsammans. Är man oense så diskuterar man tills man kommer fram till en lösning. Tex någon form av kompromiss.

Det låter ju klokt, men hade jag kunnat diskutera med den kvinnan så hade vi nog inte separerat till att börja med.
  • zoolook1
    mammaåten skrev 2016-07-27 19:08:54 följande:

Eftersom att dottern är sex år gammal bör hon ju kunna få bestämma över hennes hår själv åtminstone, så det känns som ett mindre problem. 

I övrigt så får ni lära er att diskutera och kompromissa och tänka på DOTTERNS bästa, inte vad ni själva vill.

Jovisst, självklart. Men jag har att göra med en person som har nedsatt förmåga till diskussion och kompromiss. Det finns medicinska skäl. Hon ser rött när hon inte får sin vilja igenom.
  • zoolook1

Det där med barnets egna vilja är ju inte helt okomplicerat när de är så små. När min dotter är hos sin mamma så vill hon klippa av sitt hår. När hon är hos mig vill hon behålla det. Hon märker vad som förväntas av henne. Till exempel.

Som förälder får man ta på sig större delen av ansvaret och inte komma och säga "Det var DU som ville/inte ville" när man som förälder har ett så oerhört stort inflytande över barnet.

Sedan hanterar man saker så olika. Just vad gäller exemplet med håret så var det så att jag satt en stund på kvällen och hjälpte till att borsta ut det långa håret medans dottern kollade på tv. Mamman stod i panik och slet med borsten i hallen när dom hade bråttom till dagis. Klart att man tycker att långt hår är besvärligt då.

Jag tycker fortfarande att det är lite knepigt alltihop. Jag känner sig som en tyrann när jag bara säger nej till alla mammans förslag, men periodvis så bombar hon mig med förslag.

Svar på tråden Vem bestämmer efter separationen?