Inlägg från: Anonym (vad fan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vad fan)

Förvirrad och besviken på biståndshandläggaren

Anonym (......) skrev 2016-07-27 18:19:31 följande:
    Praktiska och sociala behov går ofta in i varandra oavsett om du förstår det eller inte.
    Och de kan även vara åtskilda, vare sig du vill förstå det eller inte.

Du är ju just en sån där som jag är så trött på. Du vill tala om för mig vad jag är, vad jag vill, vad jag behöver, vad jag ska göra och inte göra, tycka och inte tycka, fast du faktiskt inte vet något om mig. Du ser två saker, att jag har minst en diagons som ställer till vardagen för mig, och du ser att en person som vet ungefär lika mycket om mig som du tycker att jag ska ha en kontaktperson. Du skiter fullständigt i att ta reda på vad jag har problem med, du lyssnar inte på vad jag säger, du omyndigförklarar mig och anser att du vet bättre, därför att jag har behov som inte du har. Du är normal, jag är konstig och då vet du mer om mig än jag gör, då avgör du vad jag behöver och inte behöver. 

Att du dessutom har fel i vad som är vad mellan boendestöd (Boendestöd är ett individuellt anpassat stöd. Vi hjälper dig att utveckla dina färdigheter för att du lättare ska klara vardagen. Det kan innebära till exempel stöd till inköp, besök hos läkare eller myndighet, stöd till tvätt, städning, social samvaro. Boendestödjaren stöttar personen utifrån personens egna förutsättningar så denna kan känna sig trygg, nöjd och framgångsrik. Målsättningen är att man med stöd ska kunna bo och sköta sitt hem på ett så självständigt sätt som möjligt och därigenom bibehålla och skapa en fungerande tillvaro.) och kontaktperson (Ibland kan det vara svårt att knyta kontakter och skaffa vänner utanför den egna familjen. En kontaktperson fungerar som en vän som du kan dela intressen och göra saker tillsammans med. Det finns inga bestämmelser kring vilka aktiviteter som kontaktpersonen ska ta med dig på eller hur många timmar ni ska träffas. Det viktiga är att ni träffas och umgås, och att du får möjlighet att komma ut och göra saker med din kontaktperson som ni båda är intresserade av. Vanligt är att ni träffas två till fem gånger i månaden.), gör att det här är det sista svaret jag ger dig om du fortsätter i samma hjulspår. Jag orkar inte med människor som ska sätta sig på mig hela tiden och tala om för mig, som är vuxen, normalbegåvad, erfaren och har gott om självkännedom, vad jag är och inte är, eller vad jag behöver och inte behöver. Eller hur min kommun jobbar eller inte jobbar, för den delen. För, som någon skrev, så är det olika i olika kommuner, och det förvånar mig inte. Att det kan uppstå förvirring då förvånar mig inte heller.
  • Anonym (vad fan)
    Anonym (Progress?) skrev 2016-07-27 19:41:56 följande:
    Varför jobbar inte boendestödet mer med din autonomi? Eller är de bara ditt hjälpjag som ska stå bredvid och inte jobba med strategier och att hjälpa dig att bygga upp ett "kartotek" av andrahandsplaner när ett märke av en vara är slut, "fel" vikarie är på ingång och andra saker? Att avboka 25% av tillfällena är nog inte till din fördel.
    Ja, du, varför startar inte bilar utan batteri och plats för det? Och varför förutsätter du att vi inte jobbar eller har jobbat med min autonomi? Jag tar inte upp det, visst, men jag tar inte upp att jorden är rund heller. Den är det ändå. Om du undrar något så kan du fråga istället för att anta.

Jag avbokar inte 25% av tillfällena, utan ungefär 12% av timmarna på en månad. För att jag är sjuk eller mår dåligt för det mesta, och för att det är okända vikarier resterande gånger. Varför satte du fel inom citat? Gjorde jag det? Jag minns inte.
  • Anonym (vad fan)
    Anonym (Progress?) skrev 2016-07-27 20:55:25 följande:
    Visst, vi säger som du vill att 3 av 12 tillfällen inte är 25% av tillfällena. Brukar dina hjälpare på olika nivå undvika att gå i någon slags diskussion med dig? Okänd, lika med att det blir fel inom citationstecken. Tycker att det är giltigt skäl för en max 14åring med autism eller social fobi, inte en vuxen person med [någon] funktionsnedsättning, ganska glest stöd och din insikt.
    3 av 13. Som blir 12% av mina timmar. Som, som du skrev och jag skrev i TS, är för lite, jag och mitt boendestöd vill ha fler timmar. Inte 45% mindre. Av en frivillig insats, som jag har all rätt att avboka av vilken orsak jag vill, om jag vill, utan att jag ska bli straffad för det, eftersom man faktiskt inte kan råda över sjukdomar som man vill.

Men jag måste nog förtydliga en sak, och det är att jag inte avbokar vikarier på det sättet, Jag ringer inte och säger att idag är det en vikare och den vill jag inte träffa, utan det som händer är att den som ska komma som jag inte tar emot i 9 fall av 10 missar att kommunicera med mig att hen kommer och när, vilket gör att jag kan allt från sitta vid datorn med hörlurar, stå i duschen, vara ute på balkongen eller helt enkelt vara utomhus när hen kommer. Eller rent av ligga och sova. Om jag är hemma och hör att det knackar på dörren så kan de ha gått innan jag hinner öppna. Jag har till och med tagit tid några gånger hur lång tid det tar från att det knackar till att jag kikar i titthålet och det är tomt utanför, och de är ju inte tålmodiga. 

1 fall av 10 är personer jag inte tål eller inte träffat alls. De öppnar jag inte för, även om jag är hemma. Kalla mig barnslig om du vill, jag värnar om min intergritet.
  • Anonym (vad fan)
    Anonym (Progress?) skrev 2016-07-27 21:28:33 följande:
    Då förstår jag att det blir svårt med vikarier. Det var sannerligen inget proffsigt sätt att hantera ditt behov av framförhållning och förutsägbarhet som inte ens är specifikt för ngn med funktionsnedsättningar. Går det inte att prata med boendestödet om så enkla rutiner?
    Tack för att du förstår. Jag vet att jag är svår på att förklara. Svår på är dialektalt, förlåt. Dålig på. Jag tar upp det på varje uppföljningsmöte jag har  boendestödet, vi har möte ungefär 3 gånger per år. Arbetsledaren är förstående och han säger att han påminner och jag har själv sett lappen som sitter på förstasidan i min pärm som de har där det står att om det blir ändrar person eller tid så ska de sms:a på en gång så jag vet, men det är sällan de gör det ändå. De bra vikarierna som kommer meddelar oftast innan.
  • Anonym (vad fan)
    Anonym (......) skrev 2016-07-27 21:20:08 följande:
    Hon har väl inte heller påstått att det är 25% av tiden. Att avboka 3 pass av 12 pass är 25% vare sig du eller ts vill förstå det. 25% är en hel del och det kan vara därför ts har fått sänkt antal timmar.
    13 pass i månaden. Fast borde inte neddragningen av antal timmar stå i proportion till antalet timmar jag avbokar? Om jag avbokar 1 pass i veckan hade det inte varit logiskt att dra ned tiden med det passet i veckan?

Du kan ju inte klaga på att jag och andra räknar timmar när du sedan själv hänvisar till timmar. Eller?

På tal om timmar så är de fördelade så här:
    45 minuter på måndagar, som går att flytta vid behov
    3 timmar på onsdagar, som inte går att flytta på
    45 minuter på fredagar, som går att flytta på vid behov

Om någon vill veta vad vi gör så fråga bara.
  • Anonym (vad fan)
    Anonym (......) skrev 2016-07-27 23:25:06 följande:
    Sorry, 23% av tillfällena är det du avbokar. Faktum kvarstår, det är en del och ligger troligen till brun för att du har fått minskat antal timmar beviljade.

Avbokar man så mycket som du gör så anser handläggaren att ditt behov har minskat och då blir timmarna reducerade. Inte konstigt alls.
    Ja, som sagt, om de reducerade timmarna  hade stått i proportion till de avbokade timmarna så hade jag förstått det, även om jag och boendestödet inte hade hållit med.
  • Anonym (vad fan)
    Anonym (......) skrev 2016-07-28 00:47:38 följande:
    Det spelar ingen roll att antalet timmar inte är i proportion med varandra. Du har avbokat 22% av dina beviljade tillfällen. Handläggaren ser då att du inte har så stort behov av boendestöd och sänker så antalet timmar.
    Hoppas du att jag sover så du får sista ordet och kan vinna, eller?

Jag hade förstått om antalet neddragna timmar stod i proportion med hur många timmar jag hade avbokat, men det gör de inte, vilket är ologiskt. Även, även om man skulle gå på dina 23% gånger så är det fortfarande inte propotioneligt, fortfarande ologiskt.

Dessutom är boendestödet en frivillig insats och jag får avboka 100% om jag vill, och fortfarande ha rätt till dem, och ovanpå det så har jag fått veta att handläggaren inte har någon aning om hur mycket eller lite jag har avbokat, eftersom det inte registreras och handläggaren inte har med det att göra, eftersom det är frivilligt. Frivlligt, frivilligt, frivilligt. Det enda handläggaren ska titta på är vilket behov jag har, med underlag från mig och boendestödet och eventuella andra runt omkring, och vi har alltså tryckt på att jag behöver mer stödtid än jag har, och ändå halverar handläggaren tiden nästan, fast handläggaren själv skriver i sitt beslut att behovet kvarstår som förut.

Förstår du inte att det är motsägelsefullt och kräver en förklaring?
  • Anonym (vad fan)

Idag har jag haft möte med boendestödet och handläggarens chef. Han undrade om inte handläggaren hade förväxlat mig med någon annan. Han sa att han spontant tyckte att om det är tvätt och städ jag behöver mest stöd med så måste jag ju i alla fall få tillräckligt mycket tid för att tvätta en gång i veckan.

Han skulle läsa alltihop själv, och det nya beslutet ligger på is tills handläggaren är tillbaka från semestern och kan förklara hur hon tänker.

Är det något mer någon undrar så fråga.

• Anonym (vad fan)

Hej, igen alla! Jag tänkte att ni som är proffs kanske kan uttala er om min avbokning idag.

Igår fick jag SMS "XX kommer imorgon kl 15". Ok.
    Idag tittade jag på klockan strax efter kl 14 och tänkte "ok, en timme kvar, då kan jag gå och hälsa på min vän YY och hunden som leker i parken så här dags."
    För säkerhets skull sätter jag alarmet på mobilen på 14:50.
    Jag går ut, går ner till parken och pratar och leker med YY och hunden. Jag är 70 meter från porten, det tar mindre än 1 minut att gå.
    14:50 ringer larmet, så jag säger hej då och går hem.
    När jag kommer hem ligger en lapp på golvet: "Hej, jag var här och ringde på kl 14:40 som vi kom överens, men du öppnade inte. Ha en bra dag, XX." Observera att de här lapparna är förtryckta och har bara blanka rader för tid och vem som varit där.

Vem har gjort fel här? Jag eller boendestödet? Borde jag ha stått vid dörren mellan 14 och 15, för att inte missa att de kom en annan tid som de inte meddelade mig? Förklara för mig hur jag ska göra, ni som kan. 

• Anonym (vad fan)
    Anonym (......) skrev 2016-08-26 20:17:26 följande:
    Du borde ha hållit dig hemma från halv tre eftersom du förmodligen vet att de mycket väl kan komma 30 min före..
    Nej, det vet jag inte, eftersom avtalade tider är avtalade tider enligt mig, inte 30 minuter tidigare eller 30 minuter senare. Men ok, då vet jag att det är ok för dem att komma närsomhelst oberoende vad de meddelar.
Svar på tråden Förvirrad och besviken på biståndshandläggaren