Inlägg från: Anonym (Vickan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vickan)

Sambon arg över arv som är min enskilda egendom

Anonym (rolle) skrev 2016-07-25 22:13:33 följande:

De har delad ekonomi, han har inte ett dugg med hennes pengar att göra. Fanns väl en tanke att hon äevde enskilt-Har han stora behov får han betala med egna pengar

Att veta om och att få ta del av arvet är två vitt skilda saker.
  • Anonym (Vickan)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-25 22:17:15 följande:

Om du läst vad TS skriver, så hade du förstått.

De har separat ekonomi, han har inte med hennes pengar att göra.

Vad anser du om det faktum att han gått in på hennes konton utan att ha tillåtelse?

Att ha separata ekonomier innebär inte per automatik att man inte har insyn i varandras ekonomier. Det innebär egentligen bara att man inte har tillgång till varandras pengar.

Själv skulle jag aldrig vilja leva med någon som inte var ärlig om sig själv. Gällande alla aspekter av sitt liv men även de ekonomiska. Skulle exempelvis inte vilja skaffa barn eller köpa hus med någon utan att ha någorlunda koll på deras ekonomi.

Bara en sån sak. Partnerns ekonomiska situation kan påverka hur många barn man vågar skaffa. Det handlar om stora livsval och personligen skulle jag bli besviken om jag i efterhand fick reda på att min partner undanhållit mig en massa viktig information.
  • Anonym (Vickan)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-25 22:21:24 följande:

Så då har du alltså skrivit att TS måste be om lov, fast du förnekade det.

Minns inte vad jag skrivit. Är det viktigt för dig?
  • Anonym (Vickan)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-25 21:42:24 följande:

Vad är det TS ska fråga om lov för? 

Du verkar ha missat att TS man vill att de ska ha helt separat ekonomi. Vad TS gör eller inte gör för sina egna pengar är bara hennes ensak.

Lov om att få fatta beslut åt honom över huvudet på honom.
  • Anonym (Vickan)
    Anonym (rolle) skrev 2016-07-25 23:38:33 följande:

Ska hon eller han fatta beslut om hennes egna pengar, Absurt att han ska fatta beslut om hennes pengar

Har jag påstått det?

Var det inte till dig jag sa tidigare att det är skillnad på att ha insyn i varandras ekonomier och ha tillgång till varandras pengar?
  • Anonym (Vickan)
    Anonym (rolle) skrev 2016-07-26 00:02:10 följande:

Varför  ska man ha insyn i varandras ekonomi. När man planerar sitt liv tillsammans får man göra det utan att räkna in hennes enskilda egendom, De pengarna är hennes privata och de kan hon använda till precis vad hon vill.

Kan vara bra att veta när man köper hus tillsammans. Så att kronofogden inte plötsligt knackar utanför för att de ska tvngssälja det på grund sambons hemliga skulder. Kan vara bra att veta så man vet om man vågar satsa på ett tredje barn som man så gärna önskar. Är det utblottad arbetslös och sjukskriven stackare så föreslår man inte ens ett tredje barn. Kul senare få reda på att stackarn har miljoner undanstopade och så har man gett upp sin dröm om ett tredje barn på helt falska premisser.

Personligen skulle jag också vilja veta var pengarna kommer ifrån. Pengar från kriminell aktivitet skulle gå fet bort. Samma sak om det var arv från nazityskland eller imelda marcos eller nåt.
  • Anonym (Vickan)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-26 09:26:06 följande:

Så om du inte vet vad sparkontot innehåller, kan du inte göra en bedömning av din partner? Saker som lön, jobb, vanor, värderingar  osv ger dig ingen hint alls om hur din partner sköter sin ekonomi?

Vill ens partner inte ha ett trejde barn så spelar väl inte ekonomin någon roll? Skaffar man barn bara för att man har råd med det? Konstigt resonemang.

Dina sista meningar bortser jag ifrån. Den typen av konspirationsteorier sänker ju din trovärdighet till 0.

Kvittar. Jag vill ha en partner som inte döljer en massa saker för mig. Vill ha en relation baserat på öppenhet, ärlighet och transparens. Men det är bara vad jag vill. Vad ni andra värdesätter i en relation är upp till er.
  • Anonym (Vickan)
    Anonym (rolle) skrev 2016-07-26 09:45:59 följande:

Sambon vill sätta sprätt på pengarna och hon vill spara dem till barnens studier och körkort.  För att hindra överkonsumtion har hon inte talat om hur stort arvet var.

På vilket skulle ärlighet i deras relation ökat mannens konsumtion? Det är väl ändå ts som sitter på pengarna. Och vad jag vet har hon förmågan att sätta personliga gränser och säga nej. Eller saknar hon den förmågan??
  • Anonym (Vickan)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-26 09:47:10 följande:

OK, det låter så nu. I nästan alla dina inlägg har du klagat på TS, läst in saker som inte skrivits och varit allmänt taskig mot henne. När du sedan får mothugg kan du inte försvara dig. 

Varför inte bara skriva detta från början? Istället för att hoppa på TS?

Orkar inte skriva långa psykologiska haranger om varför öppenhet och ärlighet är viktiga saker i en hälsosam relation. Trodde också att det var så pass självklart att det inte behövdes förklaras.

Jag hoppar inte på ts. Jag ifrågasätter bara hennes inställning om att hon skulle vara felfri. Enligt mig har deras relation haft problem länge och att de båda bidragit till problemen, på olika sätt.
  • Anonym (Vickan)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-26 10:07:58 följande:

Ja, han skulle ju kunna få för sig att sälja mer av hennes grejor t ex. Det har han redan gjort en gång för att han tyckte att de behövde en ny större TV.

Men det värsta är nog att han inte skulle sluta tjata om allt han vill ha, större hus osv. Sätta press på TS. Vilket han redan gjort, genom att åka hem till hennes mamma. Försvarar du den sortens beteende?

Men då är det ju inte fel på ts ärlighet utan på mannens respektlöshet för ts saker. Och hans oförmåga att respektera hennes personliga gränser.

Jeez, vad är det för relation om den ena inte vågar vara ärlig av rädsla för att den andra ska stjäla..?

Jag påstår att de båda bidrar till endysfunktionell relationsdynamik.
Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom