Jag har läst igenom tråden igen och det enda jag kan hitta där du skriver att han gör något som hindrar dig att lämna honom är att han vägrar skriva på papperen om dagis. Men handlar inte det egentligen om att han inte vill bjuda till någonting när det gäller hur långt han skall ha till dagis de tider då han skall ha dottern (om han nu skall ha henne alls)? Att han inte vill anstränga sig ett dugg för din skull? Vad säger han är anledningen till att han inte vill skriva på?
Jag tycker inte det verkar som han vill hindra er att lämna honom. Tvärtom. Du skriver ju att han "hotar var och varannan dag med att slänga ut mig, att han vill bo själv". Det är detta som jag inte tycker stämmer in i bilden av psykisk misshandel. (Däremot menar jag på intet sätt att hans beteende är ok! Han verkar rejält omogen som inte klarar att stå för ett beslut att göra slut.) Jag får intrycket att han helt enkelt vill bli av med er och samtidigt slippa risken att bli anklagad för att vara pappan som lämnade sin familj. Detta genom att inte lämna själv, utan göra allt för att DU skall vilja lämna honom. Göra sig så odräglig så att du till slut lämnar "frivilligt".
Men samtidigt verkar han vara så besatt av sin självständighet att han inte kan tänka sig att bjuda till det minsta själv (skriva på papper om dagis) för att få till en fungerande förändring (som han vill ha). För det skulle samtidigt innebära att han hjälpte dig, och det verkar han vilja undvika mer än något annat. Om det så t.o.m. går ut över honom själv.
Du nämnde medicin? Men mot vad? Medicin som skall dämpa hans aggressivitet? Skulle du tycka att det vore ok att bo med någon som inte vill bo med dig, bara han inte är aggressiv??