Herpes vecka 38
Hej!
Om du har en pågående herpesutbrott nu...så kommer du att vara fri från det i vecka 40...så det är ju positivt!
Om det är ett förstagångsutbrott så ska du ha blivit smittad nyligen...Å du borde kanske veta om den risken finns...
Jag kom inte på att jag hade herpes förrän ett par år efter att jag blivit smittad...trodde bara att det var skavsår efter ex samlag, stringtrosor eller latexintolerans...men när det kom ofta å gjorde ont så gick jag å kollade upp det. Borde förstått tidigare men jag var ung. (Vet att jag blev smittad långt tidigare därför att jag vet vem som smittade mig!)
Kan hända att du känt av detta utbrottet mer tydligt iom att du är just gravid...Å säkert mycket mer känslig i underlivet! Eller oxå är det ett första utbrott...det behöver inte alls vara så stort å hemskt! När min sambo fick sitt första utbrott...fick han 3 blåsor...Å sen har han bara fått typ 1 utbrott, med en blåsa, per år efter det. Tog förresten ca 7 år innan han blev smittad...Å då blev han smittad för att han inte brydde sig längre...alltså låg med mig trots att jag varnade om pågående utbrott.
Jag tog upp frågan om herpes med barnmorskan när jag var gravid med min första...dom är vana...det är ganska vanligt! Jag blev trygg med att dom har flera lösningar om oturen skulle vara framme!
För det första ska du ha oturen att få ett utbrott precis när det är dags för förlossning...i ditt fall är det högst osannolikt om inte din förlossning startar tidigare än beräknat. (Typ nu när du har detta utbrottet)
För det andra så finns det bra hjälp att få...man kan sätta plåster, medicinera eller, i allra värsta fall, så blir det snitt...vilket inte är så himla hemskt heller...
Jag är i vecka 31 å jag hoppas verkligen att jag slipper utbrott när det är dags...men det är inget jag oroar mig för...Å jag hoppas att du kan släppa oron snart oxå...det löser sig! Ha koll på hur det känns å prata öppet med sjukvården...Å lyssna på dom oxå! Det sista dom vill göra är att utsätta din bebis för risker!
Lycka till!