Herpes vecka 38
Hej.
Jag är jätte orolig och hoppas det finns några som kan ge mig råd hur jag ska gå tillväga.
Imorgon går jag in i vecka 38. Under cirka 4 dagar har jag kännt besvär i underlivet. Igår märkte jag några blåsor och ringde till 1177. De bad mig kontakta förlossningen då de sa att det är viktigt att kolla upp fort speciellt i slutet av en graviditet. Idag fick jag träffa en läkare som titta på mig. Han sa direkt att det var herpes. Men han sa att det inte såg ut att vara en första gångs utslag. Jag berätta då att jag aldrig känt av något liknande eller sett liknande. Jag fråga även hur de är när det är första gångs utslag. Då sa han att då är det värre. Han sa även att det mer eller mindre är för sent för mig att äta medecin nu då det redan kommit utslag.
Det första jag tänker är att om det är värre vid första gången borde jag ju absolut märkt det, det är ju min kropp och jag har aldrig märkt av något förens nu.
Jag har läst att andra som kollar sig för herpes under graviditeten får ta prover för att se om det är första gången eller inte. Han tog inga prover på mig. Har även läst att kvinnor som har herpes brukar få äta medecin ca 10 dagar innan beräknad förlossning för att minimera risken för utslag.
Har läst att barnen har ett visst skydd om mamman sen tidigare haft utslag. Men jag har ju aldrig märkt något och tycker jag borde gjort de då det är min kropp.
Jag har för övrigt haft en kämpig graviditet. Men verkligen velat föda vaginalt, men nu har jag panik och ångest och mår psykiskt dåligt av tanken av en vaginal förlossning. Imorgon ska jag träffa min barnmorska och ta upp allt detta. Men så orolig att min oro och ångest inte kommer tas på allvar.