Inlägg från: cosinus |Visa alla inlägg
  • cosinus

Ni som fått tillväxthämmade barn!

Min trea föddes i v 39+4 och 2,5 kg och 45 cm.

Moderkakan var pytteliten och jag hade även litet SF-mått (28 som mest) och på gränsen lite fostervatten.

Vet att de sagt om något av barnen att moderkakan varit kalkig men jag minns tyvärr inte med vilket av barnen det var. Kan lika gärna varit någon av de två äldre.

När jag väntade fyran fick jag gå på TUL var fjärde vecka från v 24. Hon var dock störst av de fyra barnen och vägde 3,7 kg.

Trean är som 8-åring ff liten. Fullt frisk, inga allergier, var plättlätt som bebis.

Tvåan däremot som vägde 2,7 kg till 49 cm var jättemager när han föddes. Kunde inte hålla blodsocker utan vi blev inlagda på neo en vecka. Han har haft allt tjorv som finns. Dock normalviktig sen typ 1 månads ålder men astma, allergier, jättestrulig spädistid o s v. Men om det ö h t är relaterat vet jag inte.

• cosinus
    cosinus skrev 2016-07-18 22:16:17 följande:

Min trea föddes i v 39+4 och 2,5 kg och 45 cm.

Moderkakan var pytteliten och jag hade även litet SF-mått (28 som mest) och på gränsen lite fostervatten.

Vet att de sagt om något av barnen att moderkakan varit kalkig men jag minns tyvärr inte med vilket av barnen det var. Kan lika gärna varit någon av de två äldre.

När jag väntade fyran fick jag gå på TUL var fjärde vecka från v 24. Hon var dock störst av de fyra barnen och vägde 3,7 kg.

Trean är som 8-åring ff liten. Fullt frisk, inga allergier, var plättlätt som bebis.

Tvåan däremot som vägde 2,7 kg till 49 cm var jättemager när han föddes. Kunde inte hålla blodsocker utan vi blev inlagda på neo en vecka. Han har haft allt tjorv som finns. Dock normalviktig sen typ 1 månads ålder men astma, allergier, jättestrulig spädistid o s v. Men om det ö h t är relaterat vet jag inte.

Kan ju tillägga att jag är liten och smal, röker inte, inga riskfaktorer.

Tjejerna som är födda som nummer 1 och 4 har varit helt normalviktiga (3.1 och då 3.7) medan det varit strul med killarnas tillväxt i magen. Dock alltid fått ok på flödesmätningar.

Har inte fått någon förklaring till varför, nu ska jag inte ha fler barn så nu kvittar det men om jag skulle fött fler så antar jag att det blivit som med fyran att man hållit lite extra koll.
  • cosinus
    Mattiasss skrev 2024-10-02 17:20:21 följande:

Hej!
    Vi fick för två månader sedan 2 tjejer, varav en var tillväxthämmad.  Hon vägde 1755 när hon föddes. Nu 2 månader senare väger hon 3500.
    Vår stora motgång är att varken trygg hansa eller länsförsäkringar vill ge dem en barnförsäkring förrens tidigast 12 respektive 18 månaders ålder.
    De erbjuder olycksfallsförsäkring, men inte sjukdomsförsäkring. Oavsett om det skulle röra sig om sjukdomar som är helt ifrånkopplade tillväxthämning. 

Har ni andra föräldrar med tillväxthämmade barn stött på samma problem? Fanns det något försäkringsbolag ni hittade som försäkrade tillväxthämmade barn? Eller som iaf kunde tänka sig att skriva en klausul att man iaf var försäkrad mot sjukdomar som var helt orelayerbara till tillväxthämning?

Inga problem alls för oss men då var iofs min bara 2.5 kg lätt vid födseln. Sen hade vi också gravidförsäkring som på nåt sätt övergick första tiden till barnförsäkring vet inte om det hjälpte. Det barnet är nu 16 år så mycket kan ju också ändrats.

Är de födda för tidigt så kanske det är det som de hakar upp sig på mer än vikten. Tänker när de inte vill försäkra någon av barnen även om bara den ena var lätt.
Svar på tråden Ni som fått tillväxthämmade barn!