Ni som fått tillväxthämmade barn!
Min dotter förlöstes med akut kejsarsnitt i vecka 37+2 pga för lite fostervatten och oregb. hjärtljud. Hon vägde 1930 g och var 44 cm lång.
Jag var inne på en extrakontroll och arbetade ff heltid så för mig blev det väldigt traumatiskt. Min BM tog mina ynkliga SF-mått på allvar först i v.33 och därefter fick vi gå på TUL. Det var aldrig någon BM/läkare som tog orden i mun och förklarade att vårt barn var tillväxthämmat och vad det innebar (att jag sannolikt inte skulle gå tiden ut eller såg till att jag blev sjukskriven).
Vår dotter mådde dock bra och efter fem dygn fick vi åka hem.
På postpartum-samtalet kunde de inte ge särskilt mkt info. De sa att moderkakan varit liten och kalkig. Jag var då 27 år, normalviktig och icke-rökare. Jag gjorde ärftlighetsutredning som visade på att jag inte har anlag för att få blodpropp. Jag ser i tidigare trådar att många haft proppar/infarkter i moderkakan. Är det vad som hänt när en moderkaka är liten och kalkig?
Läkarna har sagt att vid en ny graviditet rekommenderar de trombyl från v.12 , NOTCH i v.24 och sedan täta TUL.
Blev det någon skillnad för er med trombyl? Växte barnet mer?
Min dotter är snart två år och fortfarande liten. Hon ammade i 14 månader och har stor aptit på all mat. Ändå har hon str 80. Jag kommer inte våga fler barn innan alla utredningar på neo är klara. Framförallt vet jag inte om jag orkar ett ytterligare tillväxthämmat barn med allt vad det innebär. Min dotter ville bara bli buren, amma (vägrade napp/flaska) och har sovit oroligt på nätterna fram till nu. Hon har förkylningsastma, är infektionskänslig och vi har inte haft någon avlastning i vår vardag.
Ni som fått fler barn, hur blev det för er?