Militären har gjort statskupp i Turkiet
Militären har gjort statskupp i Turkiet. Någon som kan Turkiska som vet mer
Militären har gjort statskupp i Turkiet. Någon som kan Turkiska som vet mer
Inga flyg startar från Istanbull eller Ankara
Och detta land pumpar EU in massa pengar i
Militären har stängt ner turkisk TV och verkar ha lyckats
Ska bli intressant att följa. Militären har sagt att de vill återställa den konstitutionella ordningen, demokrati, mänskliga rättigheter och friheter för att säkerställa att rättsprincipen återigen råder i landet och att lag och ordning återinförs. Samt har de sagt sig vilja att alla nuvarande internationella överenskommelser och åtaganden ska finnas kvar och alla goda förbindelser med världens länder ska fortsätta. Sen får vi ju se om det kommer hållas, men om så är jag rätt positivt inställd för tillfället. Ner med Erdogan iallafall.
Svt 2 sänder nu. Stridsvagnar beskjuter parlamentet i Ankara
Erdogan räddade 300 000 civila från Kobani. Han hade sina stunder. Helt klart.
Erdogan räddade 300 000 civila från Kobani. Han hade sina stunder. Helt klart.
Vill också bara tillägga att trots hur mycket jag ogillar Erdogan och hans tillvägagångssätt, så kan man väl inte heller direkt påstå att en militärkupp kommer vara vägen till demokrati...
Min spontana känsla är ändå att kuppen kommer falla och detta kommer (tyvärr) stärka Erdogan ännu mer.
Är i min sommarstuga utan tv, skulle någon snäll kunna länka en (gärna mobilanpassad) stream om detta?
Han var först säker på att han skulle vakna upp i bojjor i en jordkällare nånstans ( troligen vägg i vägg med pkk ledaren Abdulah Öcalan ) efter bombningen av hans residens. Men sen ringde folk in och gratulerade honom...tjaa vad ska man säga ? Vad ser de folk i omvärlden i Erdogan som inte jag ser ? Tror de satsade på en häst bara.
Är övertygad om att statskuppen var iscensatt av Erdogan för att få ett casus belli att rensa ut det sista sekulära motståndet och radera sista hindret på hans väg mot sultan. Militärkupper är principiellt fel, men i just Turkiet har det alltid fungerat som garant mot islamism.
cornucopia.cornubot.se/2016/07/turkiet-islamistregimen-arresterar-10.html