Inlägg från: blairw |Visa alla inlägg
  • blairw

Militären har gjort statskupp i Turkiet

Ska bli intressant att följa. Militären har sagt att de vill återställa den konstitutionella ordningen, demokrati, mänskliga rättigheter och friheter för att säkerställa att rättsprincipen återigen råder i landet och att lag och ordning återinförs. Samt har de sagt sig vilja att alla nuvarande internationella överenskommelser och åtaganden ska finnas kvar och alla goda förbindelser med världens länder ska fortsätta. Sen får vi ju se om det kommer hållas, men om så är jag rätt positivt inställd för tillfället. Ner med Erdogan iallafall.

• blairw
    infochristina skrev 2016-07-16 00:04:31 följande:
    Svt 1 sänder. Utegångsförbud råder . Flygplatserna är stängda i Turkiet. Militärhelikoptrar skjuter i Ankara. Tanks på gatorna
    Menar förstås inte just nu när jag skriver "får se om det kommer hållas". Det är en kupp. Det är väntat att sådana saker sker då. Menar när stormen lagt sig och en ny regering ska ta plats. Detta är ju tyvärr småpotatis jämfört med vad Erdogan själv beordrat mot sina motståndare och då främst den Kurdiska befolkningen. 

En militärkupp är ju rätt obehaglig, men ibland är alternativet nästan värre. Turkiet har blivit allt mer odemokratiskt och ignorerat mänskliga rättigheter. Många av de framsteg mot frihet som gjordes har ogjrts de senaste åren och landet är inte längre lika sekulärt som det borde vara, där Erdogan själv t.ex. uppmanat folket (eller den muslimska turkiska befolkningen främst) att skaffa så många barn som möjligt. Kvinnors rättigheter får också lida då Erdogans regerings syn på kvinnor är mer konservativ. 
  • blairw
    AffeRubin skrev 2016-07-16 00:51:19 följande:

Erdogan räddade 300 000 civila från Kobani. Han hade sina stunder. Helt klart.

Samtidigt stoppade han kurdiska försvarssoldater från att ta sig till Kobani väldigt länge. Erdogan var okej de första åren, men har de senaste åren blivit maktgalen.
  • blairw

Vill också bara tillägga att trots hur mycket jag ogillar Erdogan och hans tillvägagångssätt, så kan man väl inte heller direkt påstå att en militärkupp kommer vara vägen till demokrati... 

Min spontana känsla är ändå att kuppen kommer falla och detta kommer (tyvärr) stärka Erdogan ännu mer. 

Svar på tråden Militären har gjort statskupp i Turkiet