• sandlilja

Skam över förlossning

Ts, du har inget att skämmas för. Jag har barn som är stora nu. Det där med förlossningshistorier och amning är en så kort liten del av ditt mammaliv och barnets barndom! Du kommer krama barnet och läsa sagor och bre smörgåsar och tvätta skrubbsår, titta på fotbollscuper i regn, pussa och förmana och oroa dej. Det är INTE viktigt om du fött vaginalt eller med ks eller adopterat jämfört med alla kramar gräl och samtal ni kommer att ha! Det är INTE viktigt att amma jämfört med de tusentals frukostar och middagar ni kommer äta ihop! Jag hoppas du kan lägga tankarna bakom dej, jag vet inget om trauman av hemska upplevelser men jag är helt säker på att du absolut inte har något att skämmas över.

• sandlilja

Du kanske kan berätta som här i tråden att du mår dåligt över att ditt trauma gjorde att du inte kunde föda vaginalt eller amma? Att det ger dej skuldkänslor? Jag jämför inte mina små problem med trauman men jag hade skuldkänslor över att inte ha mjölk så att det räckte, som en "riktig mamma" skulle ha, jag ammade och flaskmatade och pumpade och grät så det droppade ner på mitt första barn. Så här i efterhand känns det himla onödigt att jag var ledsen men jag ville så gärna göra allt optimalt. Barnet brydde sej inte, han blev mest nöjd sen när han fick börja äta potatis...nog är man kapabel ändå. Kom ihåg också att du fortfarande har hormonkaos och är extra känslig,det kanske kan kännas bättre av sej själv när hormonerna kommit i ordning igen?

• sandlilja

Du är inte patetisk ts, tvärtom var det en dum okänslig idé att lägga upp hyllningar för vf i en tråd där du är ledsen för att du var tvungen att föda med ks. Det är klart det är jättebra när en kvinna kan föda lugnt och harmoniskt med minimal smärta och oro och sen amma helt utan problem. Det är bra att det forskas och tas fram metoder. Men alla vi miljoner mammor som genom historien misslyckats på någon punkt i den där harmonin, vi behöver inte skämmas och vi kvinnor behöver definitivt inte få varandra att känna skuld. Det är bra att vi lever i en tid och i ett land där du kunde få ett ks på säkert sätt och mina barn kunde få sin ersättning utrörd i precis lagom mycket rent friskt dricksvatten.

Svar på tråden Skam över förlossning