Inlägg från: Anonym (Kära) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kära)

Skam över förlossning

Det finns mer risker med att genomgå snitt än att föda vaginalt. Den person som har skrivit inlägg här om annat är tyvärr enormt vilseledande.

Dessutom stärks bandet mellan barn och mor både vid vaginal födsel och amning.

Nu kommer kanske någon säga att bandet inte alls stärks om kvinnan får en hemsk och utdragen förlossning med komplikationer och det håller jag med om men det hör inte hit.

Får man rätt stöd och hjälp före och under förlossning så minskar du risken för komplikationer enormt.

Jag förstår din sorg över förlossning och amning. Du behöver bearbeta det. Och det är okej att känna sig ledsen över det.

För det är meningen att vi så långt det går ska föda vaginalt.

Det är hemskt att folk blir så skrämda att misstro den mest naturliga förmågan att föda fram ett barn att dom istället vill skäras upp för att få ut babyn. Det är fruktansvärt.

Men det är inte ditt fel ts. Och det var heller inte mitt fel att jag funderade i dom banor med andra barnet. Men jag fick rätt hjälp.

Det är svårt att hitta rätt här i Sverige.

Det vi behöver är en doula som sitter med dig och går igenom all din oro, som tar dig på allvar och som gör allt för att du ska förstå och lita på din förmåga att föda barn.

Här får vi inte den tiden.

Jag har också gjort planerat snitt dock pga missbildning hos babyn.

Det är inte ditt fel det är samhället och vården som ger sken av att förlossningar är så farliga att kvinnan måste ha experter med sig.

En förlossning i hemmiljö med lugna trygga personer runt dig som stärker din förmåga och utan massa kontroller och redskap som bara stressar upp och får än att tappa tilltro på sig själv.

Du kan till nästa förlossning lyssna på youtube på Ina May Gaspin alt läsa hennes böcker så kommer du att släppa på rädslan.

När det gäller amning så presenterades nyligen exempelvis en studie som visade att barn som ammas mer än fyra månader har mellan 20-25 procents mindre risk att drabbas av astma före åtta års ålder. Barnen som ammades hade, enligt studien, en bättre lungfunktion än de barn som inte ammades. Annan forskning har visat att bröstmjölk minskar risken för öroninflammationer, luftvägsinfektioner, diarréer och urinvägsinfektioner. Ett barn som ammas löper också mindre risk att bli överviktig som vuxen.

Amning är dock inte bara bra för barnet, utan också för mamman. En studie har visat att kvinnor som ammar löper en mindre risk att utveckla diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. De har också mindre risk att drabbas av högt blodtryck, förhöjd blodsockerhalt, bukfetma och högt kolesterol. Amning ger skydd mot bröstcancer och äggstockscancer.

Genom att amma direkt efter förlossningen kan mamman också återhämta sig snabbare efter förlossningen. Amningen hjälper livmodern att dra ihop sig och minskar blödningarna. Amningen ger mamman möjlighet till avslappning och vila, samtidigt som barnet får mat, trygghet, närhet och lugn. Mammans viktminskning efter graviditeten påskyndas.

Det ger babyn extra antikroppar och kan även skydda mot glutenintolerans.

Babyns när och trygghetsbehov blir stärkt och även bandet mellan mor och baby stärks.

Som sagt det är okej att känna sorg.

Men ditt barn kommer inte att växa upp och må dåligt för att hen inte föddes vaginalt eller är ammat. Det går utmärkt att snittas och födas upp på ersättning.

Vi ska vara glada att den möjligheten finns.

Men vi behöver också få möjligheten att få känna oss trygga med att föda vaginalt och att amma och du har inte fått den möjligheten genom rätt stöd.

Alla har något dom ångrar och känner skam för. Du är inte ensam.

Vet ej hur gammal din lilla är men om du skulle ändra dig ang amning så finns det hjälp att få och det ska du veta om.

Och till nästa barn som sagt lyssna på eller läs Ina may.

Kram vännen!

• Anonym (Kära)
    Anonym (var STOLT och glad i ditt val) skrev 2016-07-14 19:05:43 följande:

Åh...kan inte annat än att sucka djupt. Frågan är om du ens läste mitt inlägg eller förstod vad som skrevs. Nej, det är inte mer risker. Det är olika risker. Olika risker som varje kvinna måste själv få ta ställning till. Du skriver bara "det är mer risker", vilka risker? Hur backar du upp det? Vilken rapport eller stuide hänvisar du till? För jag hänvisade bl.a. till Socialstyrelsens rapport. Faktum är att riskerna kring KS är gravt överdrivna i folkmun, där alla argumenterar baserat på vad de hört någon annan säga. Jag pratar om faktiska studier och statistiska rapporter, inte vad jag hört från en viss BM, inte vad jag hört från min mamma eller min syster eller någon annan i min närhet, inte baserat på enstaka exempel. Släpp det där med att bandet mellan mamma och barn stärks genom vaginal förlossning. Denna "anknytningsteori" är så gravt missförstådd. Många hänvisar till de hormoner som utsöndras, men missar massor av andra faktorer. Såsom förlossningsdepression. Eller att man inte får den förlossning man väntade sig leder till att anknytningen tar längre tid. T.ex. om man är inställd på en VF och den går galant så kan anknytningen gå lättare, men om det slutar i akut KS så kan det vara jobbigare. Samma sak att om man skulle tvinga en  mycket förlossningsrädd kvinna till VF så bäddar du upp för att göra det svårare att anknyta. Men, också viktigt att bemärka - detta är väldigt individuellt. Studier är mycket tvetydiga och det är svårt att få fram en klar bild pga individens förutsättningar betyder så mycket oavsett förlossningssätt. Nej, nej och åter nej. Att få rätt stöd och hjälp är absolut så himla viktigt! Oavsett förlossningssätt. Men, det kan aldrig ta bort riskerna hur mycket stöd du än får. Medicinska hjälpmedel, kunskap och skicklighet är vad som minskar riskerna och får ner statistiken över förlossningsskador. 

Igen, SLÄPP det där med "det är meningen" att vi ska föda vaginalt. Det finns ingen mening, vi kan göra det - det fungerar. Men för vissa är andra sätt bättre. Än en gång, naturligt är inte lika med bäst. 

Vad som är fruktansvärt är din och dina likasinnades inställning till kvinnor som vill ha KS. Ni vägrar ju lyssna på faktiskt information och fakta, på riktiga rapporter och statistik. Ni fortsätter bara att säga att en VF är "naturlig".Herregud. Man tror ju inte att det är sant. Förlossningar är så farliga att kvinnor behöver ha experter med sig. Vad tror du är anledningen att dödlighet under en förlossning (av både mamma och barn) har sjunkit så drastiskt sedan vi flyttade in förlossningar på sjukhus med vårdpersonal? 

Men spelar nog ingen roll vad jag säger, du är nog helt inställd på detta flummiga perspektiv att allt är naturligt och om vi gjorde som förr i tiden så skulle alla må mycket bättre. 

Börja med att lyssna lite på dom här sedan kan du söka dig fram själv

inamay.com/ina-may-acceptance-speech/

Svar på tråden Skam över förlossning