Anonym (var STOLT och glad i ditt val) skrev 2016-07-14 19:11:27 följande:
Vad är det som gör att du känner att du vill dölja? Vad är det som gör att du känner dig misslyckad?
Mitt tidigare svar var mest riktat till din första post, där det lät mer som att du inte visste hur du skulle hantera folks tyckande och åsikter kring ditt KS, samt att du kände att du borde ha "klarat" en vaginal förlossning. Om det går djupare än så, så kanske du borde fundera på om det finns någon du kan gå och prata med? Speciellt med anledning av de andra saker du nämnt om att blivit skadad av andra tidigare. Sådant kan sitta mycket, mycket djupt och kan definitivt komma upp till ytan vid något sådant som en förlossning, även om det inte var en vaginal förlossning. För oavsett förlossningssätt så är det mycket hormoner, känslor, förändringar och starka händelser i snurr som kan ta upp dolda eller glömda känslor på nytt.
Kanske skulle du kunna ta upp detta med din BM? Eller kontakta en kurator eller psykolog. Från en utomstående, som förmodligen inte vet alls hela historien eller hur du känner och tänker, så låter det som att det går djupare än att du känner skam över ditt KS. Det ligger liksom något bakom till varför du känner skam.
Vill inte att folk ska veta vad som hänt mig. Vill vara "normal" och ha samma möjligheter som andra kvinnor. Hade jag inte fått kejsarsnitt godkänt hade jag aldrig någonsin skaffat barn därför att förlossningsbiten skrämmer mig så. Kan liksom inte förstå hur andra klarar den, det är omöjligt att förstå, och det har lett till insikten att det är mig det är fel på, mycket fel på.
Skäms inte över snittet i sig, skäms över min enorma rädsla och för att ha blivit så pass påverkad av det som hänt mig tidigare.
Under graviditeten hade jag kontakt med en barnmorska utbildad för att hjälpa förlossningsrädda och hon var jättebra. Dock nämnde jag väl mycket av det här och trots att hon var mycket stöttande så har jag inte kunnat släppa de här känslorna och tankar, dessutom har de ju förvärrats efteråt. Hon jobbar dessutom på typ en auroramottagning och jag känner att jag inte har där att göra som "icke-gravid".