Skam över förlossning
Har du haft mycket ångest tidigare i livet?
Har du haft mycket ångest tidigare i livet?
Nej, bara över gynekologiska saker samt brösten.
Andra har utsatt de områdena för mycket smärta, tillräckligt mycket för att ge vissa psykologiska problem efteråt. Jag kan inte hantera vissa smärtor där utan att må mycket, mycket dåligt efteråt och behöva lugnande etc.
Jag känner mig helt enkelt skadad och trasig dock förstärktes verkligen dessa känslor efter födseln. Insåg inte hur starkt jag skulle påverkas trots kejsarsnitt. Jag ser de andra mammorna från gruppen som starka och modiga och som gjorde sitt bästa (och i de flesta fall gick det bra för) medan jag är något skevt och konstigt. De kunde gå igenom det där utan att bryta samman totalt medan något är fel hos mig.
Ja...alltså jag vet ju vad som orsakat denna fobi men det är ju inte allmän ångest. Erfarenhet från simplare saker än en förlossning har ju visat att jag inte kan hantera te.x gynundersökningar osv. En läkare sa till mig att jag inte skulle klara av en förlossning och är övertygad om att hon har helt rätt. Men det förstärker väl snarast känslan av att vara mindervärdig och sämre än gemene kvinna.
Så är lite osäker på om jag förstod dig korrekt? Du säger att jag inte godtar förklaringen, men vilken förklaring menar du? Anser inte själv att en generell ångest ligger till grund för detta.
Jaha, då förstår jag. Jag vet inte, är nog van med att vara rätt kapabel till det mesta och just med detta är motsatsen sann. Alla frågar ju varför det blev ett ks, genom andra frågor blir det uppenbart, och hela den här sidan av mig är något jag vill dölja så tycker det är fruktansvärt jobbigt att bli påminnd om det här hela tiden.
Barn som föds på tv, nyblivna föräldrars berättelser (samt gamla föräldrars) påminner om allt jag vill glömma och hur udda och misslyckad jag känner mig. Det är som att få det jag ogillar mest hos mig själv konstant upptryckt i ansiktet och kommer inte undan det.