• Axe

Varför låta en bebis skrika i panik?

Fick förbi en bekant ute härom dagen som hade sin två månader gamla son hysteriskt skrikande i vagnen. Det hängde en filt över och mamman hade hörlurarna i.

Jag fick ont i magen av att se detta.

Min erfarenhet säger att bebisar aldrig någonsin skriker utan anledning. Min dotter har aldrig skrikit utan anledning. Jag har heller inte träffar en annan bebis som gråter utan anledning och jag har många bebisar i min närhet.

Så fort hon gråter så plockar jag upp henne och kollar vad felet är. Alltid är det något, en rap eller så kanske hon behöver en kram. Jag har burit henne största delen av hennes liv och det har gett oss ett tryggt barn som redan sover hela nätter.

Min dotter är 5 månader.

Hur tänker man när man låter en bebis skrika? Vad är syftet?

En bebis lär sig inget annat än att den är övergiven. Bebisar skriker inte för att det är roligt eller för att manipulera eller att vara elaka. De behöver få ett behov tillfredsställt.

Jag förstår inte.

Ni som låter era små bebisar gråta ensamma utan att bry er, hur tänker ni och varför tar ni inte hand om ert barn ordentligt?

Förstår ni inte att det kan skada era barn på djupet och ge dem känslomässiga problem senare i livet?

Jag menar inte att man måste avbryta kisstrålen och strunta i att torka sig för att barnet gråter. Men man kissar klart så snabbt som möjligt.

Det går utmärkt att laga mat med en bebis med sig eller äta med en liten i knäet. Jag ser INGEN anledning till varför man ska medvetet låta en bebis skrika, det värsta är de som låter de skrika sig till sömns ensamma i ett mörkt rum. Fy...

• Svar på tråden Varför låta en bebis skrika i panik?
  • Anonym (Sara)
    Axe skrev 2016-07-14 09:36:24 följande:
    Mamman till denna mamma sa till mig en gång att jag skulle lägga min dotter i vagnen och låta henne skrika istället för att stå och bära henne ute när hon är ledsen. Så det hade inte hjälpt.ä kan jag lova!

Jag har pratat med henne tidigare och hon låtsas som han inte finns. Säger man något så viftar hon bort det. Så ja visst klaga på mig istället för den som ignorerar sitt barn.
    Om du nu vet  att det inte hjälper, varför så sitta i efterhand och reta dig på henne?

Känns som att du vill framstå som en bättre mamma än henne.

Varför inte anmäla henne till soc om du anser att hon skadar sitt barn?

(så här skrev du: Ni som låter era små bebisar gråta ensamma utan att bry er, hur tänker ni och varför tar ni inte hand om ert barn ordentligt? Förstår ni inte att det kan skada era barn på djupet och ge dem känslomässiga problem senare i livet?)

• Axe
    Anonym (Sara) skrev 2016-07-14 09:43:21 följande:

Om du nu vet  att det inte hjälper, varför så sitta i efterhand och reta dig på henne?

Känns som att du vill framstå som en bättre mamma än henne.

Varför inte anmäla henne till soc om du anser att hon skadar sitt barn?

(så här skrev du: Ni som låter era små bebisar gråta ensamma utan att bry er, hur tänker ni och varför tar ni inte hand om ert barn ordentligt? Förstår ni inte att det kan skada era barn på djupet och ge dem känslomässiga problem senare i livet?)

Tråden handlar inte just om henne. Jag tog henne som ETT exempel. Tråden handlar om alla mammor eller pappor som kan låta sin bebis skrika i vagnen eller ensam för att man inte vill eller orkar ta upp den.

Jag ser detta oroväckande ofta faktiskt. Jag tycker det är hemskt och jag undrar varför man gör så mot sin lilla barn som söker närhet.

Barn kan absolut skadas permanent men ändå är det lagligt och socialt accepterat att göra såhär. Jag förstår inte!
  • Anonym (Sara)
    Axe skrev 2016-07-14 09:46:03 följande:
    Tråden handlar inte just om henne. Jag tog henne som ETT exempel. Tråden handlar om alla mammor eller pappor som kan låta sin bebis skrika i vagnen eller ensam för att man inte vill eller orkar ta upp den.

Jag ser detta oroväckande ofta faktiskt. Jag tycker det är hemskt och jag undrar varför man gör så mot sin lilla barn som söker närhet.

Barn kan absolut skadas permanent men ändå är det lagligt och socialt accepterat att göra såhär. Jag förstår inte!
    Och jag förstår inte de som inte anmäler när de ser att barn far illa. 

Spelar väl ingen roll om hon är ett exempel, du anser att deras barn far illa. Men du gör inget åt det. Och nej, det är inte lagligt att behandla sina barn illa. Barnmisshandel är förbjudet. Och man behöver inte slå sina barn för att det ska vara barnmisshandel.

Så antingen överdriver för att kunna framstå som duktig själv, eller så tycker du verkligen att barnet far illa, och då anmäler du.
  • Anonym (Kolik)

suck det finns något som kallas KOLIK för er som inte fattar. Man orkar inte tillsist. För inget man för hjälper ändå. Ungen skriker oavsett. Som förälder till ett kolikbarn är ser jävligt nära att man får under. Man får aldrig sova aldrig äta aldrig kissa. Skrik skrik skrik skrik hela dagarna.

• Anonym (Mammatill4)

Min dotter som är 3 månader skriker i princip all sin vakna tid, jag kan sätta henne i vagnen (ja hon använder storasysters sittvagn) och låta henne skrika där 5 minuter för att sen somna, när hon ändå skriker lika mycket i min famn tills somnar och man orkar faktiskt knte bära på sitt barn från morgon till kväll, nångång måste man lägga ner dom, jag har faktiskt mer att göra än att enbart bära på henne hela dagen. Så det finns säkert många gånger förklaringar till varför mammor gör så, sen finns det såklart folk som låter sina barn skrika utan anledning och det tycker jag oxå är dåligt men man ska inte dra alla över en kant

• Axe
    Anonym (Sara) skrev 2016-07-14 09:50:38 följande:

Och jag förstår inte de som inte anmäler när de ser att barn far illa. 

Spelar väl ingen roll om hon är ett exempel, du anser att deras barn far illa. Men du gör inget åt det. Och nej, det är inte lagligt att behandla sina barn illa. Barnmisshandel är förbjudet. Och man behöver inte slå sina barn för att det ska vara barnmisshandel.

Så antingen överdriver för att kunna framstå som duktig själv, eller så tycker du verkligen att barnet far illa, och då anmäler du.

Jag kan inte anmäla när det är lagligt och socialt accepterat att göra såhär. För det leder ingen vart. Det bästa är väl att få människor att ändra uppfattning om att låta bebisar vråla sig till sömns i smärta eller panik.

Så även om jag tycker att barnet far illa så bryter inte mamman mot någon lag och säkert många andra tycker detta beteende är okej.
  • Anonym (Kolik)
    Axe skrev 2016-07-14 09:38:00 följande:

Min dotter somnar bara när jag bär henne, och det är inget konstigt. Sen lägger jag henne och så sover hon hela natten. Jag förstår inte varför man ska lägga barnet ifrån sig när det ska sova? Det är så onaturligt för dem.

Du kan alltså inte fatta att alla barn inte är som din dotter? Känns det bra att känna dig bättre än alla andra och döma en annan människa efter att du sett denne i 2 min och inte har en jävla aning om varför barnet skrek varför hon inte höll i barnet och varför hon hade hörlurar!
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Kolik) skrev 2016-07-14 09:52:12 följande:

suck det finns något som kallas KOLIK för er som inte fattar. Man orkar inte tillsist. För inget man för hjälper ändå. Ungen skriker oavsett. Som förälder till ett kolikbarn är ser jävligt nära att man får under. Man får aldrig sova aldrig äta aldrig kissa. Skrik skrik skrik skrik hela dagarna.

Läs TS. Denna familj har det  som metod, inte för att barnet har kolik.
  • Axe
    Anonym (Mammatill4) skrev 2016-07-14 09:53:04 följande:

Min dotter som är 3 månader skriker i princip all sin vakna tid, jag kan sätta henne i vagnen (ja hon använder storasysters sittvagn) och låta henne skrika där 5 minuter för att sen somna, när hon ändå skriker lika mycket i min famn tills somnar och man orkar faktiskt knte bära på sitt barn från morgon till kväll, nångång måste man lägga ner dom, jag har faktiskt mer att göra än att enbart bära på henne hela dagen. Så det finns säkert många gånger förklaringar till varför mammor gör så, sen finns det såklart folk som låter sina barn skrika utan anledning och det tycker jag oxå är dåligt men man ska inte dra alla över en kant

Ett barn som skriker mår bättre av att skrika i mammas famn än att skrika ensam i vagnen. Har ingen här läst om barns utveckling och deras behov? Inget barn mår bra av att skrika ensam. Inte ett enda.

Barn som saknar närhet kan dö. Nu är detta extremt men det säger ganska mycket om hur viktigt det är. I vissa länder dör barn trots att de får mat och vatten och bytta blöjor för att ingen kramar och hållet dem.
  • Axe
    Axe skrev 2016-07-14 09:56:27 följande:

Ett barn som skriker mår bättre av att skrika i mammas famn än att skrika ensam i vagnen. Har ingen här läst om barns utveckling och deras behov? Inget barn mår bra av att skrika ensam. Inte ett enda.

Barn som saknar närhet kan dö. Nu är detta extremt men det säger ganska mycket om hur viktigt det är. I vissa länder dör barn trots att de får mat och vatten och bytta blöjor för att ingen kramar och hållet dem.

Den där arga smileyn var inte meningen alls. Råkade komma åt den.
Svar på tråden Varför låta en bebis skrika i panik?