• Axe

Varför låta en bebis skrika i panik?

Fick förbi en bekant ute härom dagen som hade sin två månader gamla son hysteriskt skrikande i vagnen. Det hängde en filt över och mamman hade hörlurarna i.

Jag fick ont i magen av att se detta.

Min erfarenhet säger att bebisar aldrig någonsin skriker utan anledning. Min dotter har aldrig skrikit utan anledning. Jag har heller inte träffar en annan bebis som gråter utan anledning och jag har många bebisar i min närhet.

Så fort hon gråter så plockar jag upp henne och kollar vad felet är. Alltid är det något, en rap eller så kanske hon behöver en kram. Jag har burit henne största delen av hennes liv och det har gett oss ett tryggt barn som redan sover hela nätter.

Min dotter är 5 månader.

Hur tänker man när man låter en bebis skrika? Vad är syftet?

En bebis lär sig inget annat än att den är övergiven. Bebisar skriker inte för att det är roligt eller för att manipulera eller att vara elaka. De behöver få ett behov tillfredsställt.

Jag förstår inte.

Ni som låter era små bebisar gråta ensamma utan att bry er, hur tänker ni och varför tar ni inte hand om ert barn ordentligt?

Förstår ni inte att det kan skada era barn på djupet och ge dem känslomässiga problem senare i livet?

Jag menar inte att man måste avbryta kisstrålen och strunta i att torka sig för att barnet gråter. Men man kissar klart så snabbt som möjligt.

Det går utmärkt att laga mat med en bebis med sig eller äta med en liten i knäet. Jag ser INGEN anledning till varför man ska medvetet låta en bebis skrika, det värsta är de som låter de skrika sig till sömns ensamma i ett mörkt rum. Fy...

• Svar på tråden Varför låta en bebis skrika i panik?
  • Axe

Det vrålet hade ingen kunnat missa och jag såg när hon stoppade in hörlurarna.. annars hade jag som du säge, sagt till henne.

• Axe

Fast om barnet har kolik så är det ju ännu värre att låta det ligga i en vagn med en filt över och vråla i smärta? Nä, man kan inte behandla bebisar så! Behöver mamman en paus får hon skaffa barnvakt eller så får pappan hålla barnet efter jobbet så hon kan vila. Inte låter man en sån liten gråta ensam i smärta för att mamman behöver en paus.

• Axe
    Anonym (Sara) skrev 2016-07-14 09:33:11 följande:

Jag förstår inte. Du vågade inte säga till henne att barnet inte mår bra av att skrika så, men sedan sitter du här på FL och  pratar skit om henne?

Du är ju lika dålig som du tycker hon är, du tar ju inte barnets parti här. 

Du hade kunnat gå fram till henne och börjat prata, då hade hon ju tagit ut hörlurarna. Sedan hade du kunnat fråga om hennes barn är sjukt eller något, eftersom det skriker så. 

Mamman till denna mamma sa till mig en gång att jag skulle lägga min dotter i vagnen och låta henne skrika istället för att stå och bära henne ute när hon är ledsen. Så det hade inte hjälpt.ä kan jag lova!

Jag har pratat med henne tidigare och hon låtsas som han inte finns. Säger man något så viftar hon bort det. Så ja visst klaga på mig istället för den som ignorerar sitt barn.
  • Axe

Min dotter somnar bara när jag bär henne, och det är inget konstigt. Sen lägger jag henne och så sover hon hela natten. Jag förstår inte varför man ska lägga barnet ifrån sig när det ska sova? Det är så onaturligt för dem.

• Axe
    Rocket Mania skrev 2016-07-14 09:36:25 följande:

Jag är 100% emot alla typer av skrikmetoder men det finns tillfällen när det kanske är bättre med 2 minuters illvrål än 2 timmars utdragen plåga. Barnet kanske var helt överstimulerat och behövde få ligga ensam utan yttre stimuli alls. Kanske somnar hen inom 1-2 minuter medan mamman nynnar och guppar fram med vagnen. Barnet är inte övergivet.

Det är ju svårt att veta hur just den här situationen såg ut och vad vet vi om hur tiden innan/efter såg ut? Kanske hade hon burit och burit och burit hemma för att sedan kapitulera, bädda ner barnet och försöka med en promenad. Kanske var gränsen nådd och i stället för att kasta ut ungen genom fönstret eller rulla ner barnvagnen i en sjö satte hon in hörlurarna för att slippa höra vrålen en liten stund. Bara för att få hämta andan och inte bli tokig. Barnet kanske har kolik och skriker sådär 5-6 timmar per dag. 

Som sagt, jag är emot skrikmetoder men att döma ut någon från en 5 minuters upplevelse tycker jag är fel.

Ja jag förstår vad du menar. Men jag har träffat henne många gånger. De har den "uppfostringmetoden" i familjen. Att barn ska gråta för att öva typ.

Jag tycker detta är helt galet. Hade min dotter haft kolik har jag burit ännu mer! Min dotter hade en period av ont i magen, inte skulle jag komma på tanken att inte bära henne då. Nä det är ju då de behöver sin mamma eller pappa som mest!
  • Axe
    Anonym (Sara) skrev 2016-07-14 09:43:21 följande:

Om du nu vet  att det inte hjälper, varför så sitta i efterhand och reta dig på henne?

Känns som att du vill framstå som en bättre mamma än henne.

Varför inte anmäla henne till soc om du anser att hon skadar sitt barn?

(så här skrev du: Ni som låter era små bebisar gråta ensamma utan att bry er, hur tänker ni och varför tar ni inte hand om ert barn ordentligt? Förstår ni inte att det kan skada era barn på djupet och ge dem känslomässiga problem senare i livet?)

Tråden handlar inte just om henne. Jag tog henne som ETT exempel. Tråden handlar om alla mammor eller pappor som kan låta sin bebis skrika i vagnen eller ensam för att man inte vill eller orkar ta upp den.

Jag ser detta oroväckande ofta faktiskt. Jag tycker det är hemskt och jag undrar varför man gör så mot sin lilla barn som söker närhet.

Barn kan absolut skadas permanent men ändå är det lagligt och socialt accepterat att göra såhär. Jag förstår inte!
  • Axe
    Anonym (Sara) skrev 2016-07-14 09:50:38 följande:

Och jag förstår inte de som inte anmäler när de ser att barn far illa. 

Spelar väl ingen roll om hon är ett exempel, du anser att deras barn far illa. Men du gör inget åt det. Och nej, det är inte lagligt att behandla sina barn illa. Barnmisshandel är förbjudet. Och man behöver inte slå sina barn för att det ska vara barnmisshandel.

Så antingen överdriver för att kunna framstå som duktig själv, eller så tycker du verkligen att barnet far illa, och då anmäler du.

Jag kan inte anmäla när det är lagligt och socialt accepterat att göra såhär. För det leder ingen vart. Det bästa är väl att få människor att ändra uppfattning om att låta bebisar vråla sig till sömns i smärta eller panik.

Så även om jag tycker att barnet far illa så bryter inte mamman mot någon lag och säkert många andra tycker detta beteende är okej.
  • Axe
    Anonym (Mammatill4) skrev 2016-07-14 09:53:04 följande:

Min dotter som är 3 månader skriker i princip all sin vakna tid, jag kan sätta henne i vagnen (ja hon använder storasysters sittvagn) och låta henne skrika där 5 minuter för att sen somna, när hon ändå skriker lika mycket i min famn tills somnar och man orkar faktiskt knte bära på sitt barn från morgon till kväll, nångång måste man lägga ner dom, jag har faktiskt mer att göra än att enbart bära på henne hela dagen. Så det finns säkert många gånger förklaringar till varför mammor gör så, sen finns det såklart folk som låter sina barn skrika utan anledning och det tycker jag oxå är dåligt men man ska inte dra alla över en kant

Ett barn som skriker mår bättre av att skrika i mammas famn än att skrika ensam i vagnen. Har ingen här läst om barns utveckling och deras behov? Inget barn mår bra av att skrika ensam. Inte ett enda.

Barn som saknar närhet kan dö. Nu är detta extremt men det säger ganska mycket om hur viktigt det är. I vissa länder dör barn trots att de får mat och vatten och bytta blöjor för att ingen kramar och hållet dem.
  • Axe
    Axe skrev 2016-07-14 09:56:27 följande:

Ett barn som skriker mår bättre av att skrika i mammas famn än att skrika ensam i vagnen. Har ingen här läst om barns utveckling och deras behov? Inget barn mår bra av att skrika ensam. Inte ett enda.

Barn som saknar närhet kan dö. Nu är detta extremt men det säger ganska mycket om hur viktigt det är. I vissa länder dör barn trots att de får mat och vatten och bytta blöjor för att ingen kramar och hållet dem.

Den där arga smileyn var inte meningen alls. Råkade komma åt den.
  • Axe
    Anonym (Sara) skrev 2016-07-14 10:00:45 följande:

Jo, man anmäler till soc om barn far illa. Det betyder inte att föräldrarna får straff eller fängelse. Men de kan få hjälp i sitt föräldraskap. 

Det  är inte förbjudet att dricka sprit heller. Ska man då inte anmäla om barn far illa i den miljön?

Nu tycker jag att du är lite löjlig faktiskt. För jag vet att du förstår lika bra som jag att den anmälan inte hade tagits seriöst. Det är bara att läsa många svar här i tråden. Vissa torr att det är bra för barnet att skrika av sig. De flesta skulle inte se det som fel på något sätt så de hade inte alls fått hjälp i sitt föräldraskap.

Men visst, jag kan absolut anmäla. Det kommer nog dock ha omvänd effekt, jag känner familjen och de tycker att barn ska skrika. De tycker att barnen får lära sig att ligga där mamma bestämmer. Mammans mamma och Mammans syster matar sitt barn endast efter tid inte efter barnets behov.

Sjukt nog är det inte heller olagligt. Jag kan anmäla hela släkten men det leder ingen vart för det är socialt accepterat att behandla barn sådär.
  • Axe
    Anonym (hmm..) skrev 2016-07-14 10:01:11 följande:

Det fanns en gång ett barn som var så apatisk så mamman trodde att den var utvecklingsstörd. Hon tog med barnet till BVC för att kolla vad det var för fel på barnet. Efter många om och men kröp det fram att mamman tog upp barnet vid minsta pip. Barnet fick aldrig " tala om" vad det var den ville. Detta gjorde att bebisen blev helt apatisk. Så lite åt båda håll kanske är bra. Inte slita upp ungen så fort den ger ett ljud ifrån sig. Och absolut kissa färdigt i lugn och ro.

Det var det dummaste jag hört! Hahahahahahah
  • Axe
    Anonym (hmm..) skrev 2016-07-14 10:01:11 följande:

Det fanns en gång ett barn som var så apatisk så mamman trodde att den var utvecklingsstörd. Hon tog med barnet till BVC för att kolla vad det var för fel på barnet. Efter många om och men kröp det fram att mamman tog upp barnet vid minsta pip. Barnet fick aldrig " tala om" vad det var den ville. Detta gjorde att bebisen blev helt apatisk. Så lite åt båda håll kanske är bra. Inte slita upp ungen så fort den ger ett ljud ifrån sig. Och absolut kissa färdigt i lugn och ro.

Det var det dummaste jag hört! Hahahahahahah
    Anonym (Sara) skrev 2016-07-14 10:11:32 följande:

Det är inte socialt accepterat att barn far illa, var har du fått det ifrån?

Så antingen överdriver du, och de tar hand om barnet på ett bra sätt, eller så skadas barnet av detta, och då anmäler man.

Du menar att jag ska anmäla alla mammor som låter sina barn skrika? Det går tyvärr inte FÖR DET ÄR SOCIALT ACCEPTERAT. Du kan sluta upprepa dig. Ja barn far illa av detta men ingen kommer ta emot en anmäla. Många mammor låter barnen skrika för att de tror att barnet kan skämmas bort. Detta är lagligt även om barnet far illa. Känner att jag trampat dig på en öm tå?
  • Axe

Vet inte vad som hände med förra inlägget. Det är menat till sata

• Axe
    Anonym (hmm..) skrev 2016-07-14 10:18:47 följande:

Nej. Det är sant. När jag gick psykiatriutbildning så berättade min lärare om detta. Hon är psykolog. Minns inte om hon var inkopplad i fallet eller om det var någon hon kände.

Det där är något av det dummaste jag hört. Visst kan en del av det vara sant men isf var det också fel på barnet. Det där är en galen lögn som inte bör spridas alls. Riktigt illa.

Det dummaste jag hört, som sagt!
  • Axe
    Anonym (hmm..) skrev 2016-07-14 10:23:33 följande:

Men tro va du vill. Du vill bara att alla mammor ska skämma bort sina barn genom att ta upp dom vid minsta pip. Jag skiter i vad du tror men det är sant.

Det är inte sant och jag hoppas du kan förstå det för dina barns skull och även för att du inte ska sprida galna lögner vidare till kanske nya mammor.

Jag tror på sanningen och det där är inte sant. Även om du vill att det ska vara så.

Jag vill att alla ska ge sina barn den kärlek de förtjänar och möta barnet efter barnets behov.

Att barn blir apatiska av kärlek och snabbt bemötande från sin mamma är en GALEN lögn.
  • Axe
    Anonym (Sara) skrev 2016-07-14 10:26:41 följande:

Men herregud, varför  missförstår du mig medvetet?

Om du ser att ett barn mår dåligt pga föräldrarnas uppfostran/omsorg, om du anser att barn är misskött, då anmäler du. Orsaken spelar ju ingen roll, det är barnets mående som är i fokus. Barn ska ha det bra, anser du att ett barn far illa mår så ska du anmäla.

Och nej det är inte OK att barn far illa. Även om du verkar tro det. Skrämmande att folk tycker det är OK att barn far illa. Och bara låter det fortgå. 

Haha du förstår ju inte vad jag skriver. Kan tyvärr inte svara dig mer för du försöker bara starta ett tjafs. Det är som att anmäla en familj med feta barn. Jag personligen tycker att man ska göra det men det är inte heller okej? Förstår du nu?
  • Axe
    Anonym (Sara) skrev 2016-07-14 10:28:31 följande:

Då kan du kanske länka till denna historia.

För det är mycket mer troligt att ett barn som ignoreras blir apatiskt, inte ett barn som får kärlek och omsorg. 

Ja det känns mer rätt faktiskt. Kanske var det så att mamman inte tog upp barnet så det lärde sig att det inte lönar sig att be om hjälp. Kan du ha missuppfattat eller medvetet ändrat historien för att passa dig?

Menat till hmm..
  • Axe

Nu vaknade mitt lilla gullefjun så nu kan jag inte svara på ett tag.

Svar på tråden Varför låta en bebis skrika i panik?