• Axe

Varför låta en bebis skrika i panik?

Fick förbi en bekant ute härom dagen som hade sin två månader gamla son hysteriskt skrikande i vagnen. Det hängde en filt över och mamman hade hörlurarna i.

Jag fick ont i magen av att se detta.

Min erfarenhet säger att bebisar aldrig någonsin skriker utan anledning. Min dotter har aldrig skrikit utan anledning. Jag har heller inte träffar en annan bebis som gråter utan anledning och jag har många bebisar i min närhet.

Så fort hon gråter så plockar jag upp henne och kollar vad felet är. Alltid är det något, en rap eller så kanske hon behöver en kram. Jag har burit henne största delen av hennes liv och det har gett oss ett tryggt barn som redan sover hela nätter.

Min dotter är 5 månader.

Hur tänker man när man låter en bebis skrika? Vad är syftet?

En bebis lär sig inget annat än att den är övergiven. Bebisar skriker inte för att det är roligt eller för att manipulera eller att vara elaka. De behöver få ett behov tillfredsställt.

Jag förstår inte.

Ni som låter era små bebisar gråta ensamma utan att bry er, hur tänker ni och varför tar ni inte hand om ert barn ordentligt?

Förstår ni inte att det kan skada era barn på djupet och ge dem känslomässiga problem senare i livet?

Jag menar inte att man måste avbryta kisstrålen och strunta i att torka sig för att barnet gråter. Men man kissar klart så snabbt som möjligt.

Det går utmärkt att laga mat med en bebis med sig eller äta med en liten i knäet. Jag ser INGEN anledning till varför man ska medvetet låta en bebis skrika, det värsta är de som låter de skrika sig till sömns ensamma i ett mörkt rum. Fy...

• Svar på tråden Varför låta en bebis skrika i panik?
  • Anonym (Sara)

Hon hörde kanske inte? Varför gick du inte fram och sade till?

• Axe

Det vrålet hade ingen kunnat missa och jag såg när hon stoppade in hörlurarna.. annars hade jag som du säge, sagt till henne.

• sextiotalist

Barnet kanske har kolik. Då kanske det är en nödvändig paus för mamman.

• Anonym (Sara)
    Axe skrev 2016-07-14 09:28:32 följande:

Det vrålet hade ingen kunnat missa och jag såg när hon stoppade in hörlurarna.. annars hade jag som du säge, sagt till henne.

Jag förstår inte. Du vågade inte säga till henne att barnet inte mår bra av att skrika så, men sedan sitter du här på FL och  pratar skit om henne?

Du är ju lika dålig som du tycker hon är, du tar ju inte barnets parti här. 

Du hade kunnat gå fram till henne och börjat prata, då hade hon ju tagit ut hörlurarna. Sedan hade du kunnat fråga om hennes barn är sjukt eller något, eftersom det skriker så. 
  • Nonym

Min dotter på tre månader kan skrika som om hon håller på att dö och bara av den anledningen att hon har tråkigt eller är trött och inte vill somna..

Kanske var det som var problemet med din bekantas barn, han var trött och ville inte somna, var kanske därför som hon gick runt med honom i vagnen när han "skrek i panik". Jag känner iaf igen det där vad det gäller min dotter, och helt ärligt så orkar man inte gå runt och bära på dem hela tiden när de skriker, inte när de skriker av den anledningen som min dotter gör iaf.

Skulle däremot ALDRIG få för mig att lämna henne själv i ett rum när hon skriker så, men jag skulle kanske inte plocka upp henne heller, inte om det var så att hon skulle sova.

• Axe

Fast om barnet har kolik så är det ju ännu värre att låta det ligga i en vagn med en filt över och vråla i smärta? Nä, man kan inte behandla bebisar så! Behöver mamman en paus får hon skaffa barnvakt eller så får pappan hålla barnet efter jobbet så hon kan vila. Inte låter man en sån liten gråta ensam i smärta för att mamman behöver en paus.

• Axe
    Anonym (Sara) skrev 2016-07-14 09:33:11 följande:

Jag förstår inte. Du vågade inte säga till henne att barnet inte mår bra av att skrika så, men sedan sitter du här på FL och  pratar skit om henne?

Du är ju lika dålig som du tycker hon är, du tar ju inte barnets parti här. 

Du hade kunnat gå fram till henne och börjat prata, då hade hon ju tagit ut hörlurarna. Sedan hade du kunnat fråga om hennes barn är sjukt eller något, eftersom det skriker så. 

Mamman till denna mamma sa till mig en gång att jag skulle lägga min dotter i vagnen och låta henne skrika istället för att stå och bära henne ute när hon är ledsen. Så det hade inte hjälpt.ä kan jag lova!

Jag har pratat med henne tidigare och hon låtsas som han inte finns. Säger man något så viftar hon bort det. Så ja visst klaga på mig istället för den som ignorerar sitt barn.
  • Rocket Mania

Jag är 100% emot alla typer av skrikmetoder men det finns tillfällen när det kanske är bättre med 2 minuters illvrål än 2 timmars utdragen plåga. Barnet kanske var helt överstimulerat och behövde få ligga ensam utan yttre stimuli alls. Kanske somnar hen inom 1-2 minuter medan mamman nynnar och guppar fram med vagnen. Barnet är inte övergivet.

Det är ju svårt att veta hur just den här situationen såg ut och vad vet vi om hur tiden innan/efter såg ut? Kanske hade hon burit och burit och burit hemma för att sedan kapitulera, bädda ner barnet och försöka med en promenad. Kanske var gränsen nådd och i stället för att kasta ut ungen genom fönstret eller rulla ner barnvagnen i en sjö satte hon in hörlurarna för att slippa höra vrålen en liten stund. Bara för att få hämta andan och inte bli tokig. Barnet kanske har kolik och skriker sådär 5-6 timmar per dag. 

Som sagt, jag är emot skrikmetoder men att döma ut någon från en 5 minuters upplevelse tycker jag är fel.

• Axe

Min dotter somnar bara när jag bär henne, och det är inget konstigt. Sen lägger jag henne och så sover hon hela natten. Jag förstår inte varför man ska lägga barnet ifrån sig när det ska sova? Det är så onaturligt för dem.

• Axe
    Rocket Mania skrev 2016-07-14 09:36:25 följande:

Jag är 100% emot alla typer av skrikmetoder men det finns tillfällen när det kanske är bättre med 2 minuters illvrål än 2 timmars utdragen plåga. Barnet kanske var helt överstimulerat och behövde få ligga ensam utan yttre stimuli alls. Kanske somnar hen inom 1-2 minuter medan mamman nynnar och guppar fram med vagnen. Barnet är inte övergivet.

Det är ju svårt att veta hur just den här situationen såg ut och vad vet vi om hur tiden innan/efter såg ut? Kanske hade hon burit och burit och burit hemma för att sedan kapitulera, bädda ner barnet och försöka med en promenad. Kanske var gränsen nådd och i stället för att kasta ut ungen genom fönstret eller rulla ner barnvagnen i en sjö satte hon in hörlurarna för att slippa höra vrålen en liten stund. Bara för att få hämta andan och inte bli tokig. Barnet kanske har kolik och skriker sådär 5-6 timmar per dag. 

Som sagt, jag är emot skrikmetoder men att döma ut någon från en 5 minuters upplevelse tycker jag är fel.

Ja jag förstår vad du menar. Men jag har träffat henne många gånger. De har den "uppfostringmetoden" i familjen. Att barn ska gråta för att öva typ.

Jag tycker detta är helt galet. Hade min dotter haft kolik har jag burit ännu mer! Min dotter hade en period av ont i magen, inte skulle jag komma på tanken att inte bära henne då. Nä det är ju då de behöver sin mamma eller pappa som mest!
Svar på tråden Varför låta en bebis skrika i panik?