• Ingegerd71

När tusan blir tonåringar vuxna, egentligen?

Sommar, sol, ledighet och vila.. eller?

Har två tonåringar, 15 o 19 år. 19-åringen har pojkvän på 21.

Denna sommar känns som om jag har pensionat. Ungarna hjälper till minimalt här hemma, dyker upp när det luktar mat, men bidrar inte med dukning eller diskning utan tillsägelse.

19-åringen har sommarjobb, thank god, tänkte jag, men de första veckorna fick jag tjata o skrika för att hon skulle kliva upp o gå dit. Jaja, har släppt ansvaret till henne nu, men får höra hur jobbigt det är, hur ont hon har i fötter, rygg osv.

När 17 ska hon bli en ansvarstagande vuxen? Kanske aldrig, känns det som..

Nån mer där ute med samma känslor som jag..?

• Svar på tråden När tusan blir tonåringar vuxna, egentligen?
  • alexias mamma

Öh?? Men det är väll ett resultat av din uppfostran?

Jag blev uppfostrad med att alla hjälps åt i hushållet, vilket resulterade i att jag flyttade hemifrån när jag var 17 och innan dess hade jag hjälpt till och laga mat/städa/tvätta sen jag var 13 typ. Du får väll helt enkelt börja ställa lite krav. Eller så struntar du i att laga mat och gå ut och ät med någon vännina?

• sextiotalist

Det kommer, min tonåring är 19. Tänker vuxet ibland. Agerar vuxet när det behövs, men faller tillbaka i tonårsattityd med jämna mellanrum.

Jag tror att så länge de bor hemma så är det väldigt lätt att falla tillbaka i rollen som tonåring.

• Mrs Green

Jag tror det kommer när de måste. Alltså när de blir av med jobbet för att de inte kommer i tid, eller inte får någon mat om de inte köper och lagar den själv. Det är ju lättare att bli vuxen när man har flyttat hemifrån och måste klara sig själv. Så länge det går att smita undan är det nog vanligt att försöka.

• Ingegerd71

Å tack för era svar! Sanningen är den, att mina barn alltid varit hjälpsamma, det är det senaste året som blivit jobbigare. Nu får jag tjata mer. 19-åringen är värst när pojkvännen är här, då blir hon le och otrevlig och lat. Pojkvännen är sagolikt trevlig på många vis, men verkar dansa under hennes pipa. ????

Hon är så klart"på väg bort", men det är en jobbig tid och skönt att få skriva av sig lite, för mig.

Tack för stödet!

• flygrl

Jag e sj 18 och sköter mitt jobb så gott jag bara kan. Inget drömjobb men ok ändå. Betalar räkningar osv för pengarna. Tycker jag e vuxen även om många inte verkar se det så. Tycker ni man e ett barn fast man e 18?

• felixS

Man blir väl inte vuxen förrän man tar ansvar för sitt liv på riktigt och flyttar

Svar på tråden När tusan blir tonåringar vuxna, egentligen?