• Anonym (Lite velig.)

Kalla styvpappa för pappa??

Har ett barn på 3 år.

Jag och biopappan gick isär innan barnet fyllde ett, biopappan har varit närvarande till och från sporadiskt.

Även under förhållandet så va biopappan inte speciellt delaktig.

Nu har biopappan faktiskt skött umgänget varannan helg helt enligt alla ramar under en viss kort tid.

Men biopappan kom för ett tag sen och tycker det är fel att barnet säger pappa till min "nya" och kallar bion för förnamn och ville att det skulle upphöras....

(är förlovad, väntar första gemensamma och sambos med den nya och varit tillsammans ett tag nu)

Själv känner jag bara nej.. Varför då?

Hade exet skött sina kort rätt och inte hållt sig borta i totalt 1,5 år så hade jag varit mer förstående..

Min nya tar papparollen mer än bion, han tröstar vid gråt, hämtar på dagis osv.

Han är mer pappa än vad bion någonsin kommer bli.

Dessutom har barnet själv valt att säga pappa, det är liksom inget vi har präntat in..

Däremot har vi sagt farmor och farfar till mina svärföräldrar.

Men vad säger man till exet? Vill inte dra igång något bråk heller, men vill inte heller börja krångla med "namnbyten" osv.

• Svar på tråden Kalla styvpappa för pappa??
  • Nald

Vill göra ett inlägg på samma ämne fast ur en pappas synvinkel.

Jag är separerad sedan många år och har en dotter på 7 år som bor hos mig varannan vecka.

Jag är en närvarande pappa och har en bra relation med mitt barn som jag älskar mest av allt. Sedan separationen för mer än 4 år sedan så har barnets mamma haft 3 relationer där det gått rejält undan. Flyttat ihop på en gång och levt familjeliv. Jag vet att hon uppmuntrat vår dotter att kalla sin nya för pappa efter kort tid vilket jag tagit väldigt illa vid mig av eftersom att jag är hennes pappa. En närvarande och omhändertagande pappa. Detta har förnekats varje gång trots att min dotter frivilligt berättat för mig vad som sägs i andra hemmet.

Detta har upprepats som sagt tre gånger. På kort tid. Dvs en ny sambo och ny pappa varje år. Jag anser att det är rätt skevt och respektlöst mot mig.

Jag har eTT nytt förhållande och lever tillsammans med henne sedan två år. Min dotter bor med oss varannan vecka. Jag skulle aldrig få för mig att kalla henne för mamma och det vill inte min nya heller även om de har en bra relation.

Får en känsla av att de flesta mammor som separerar har väldigt bråttom att hitta en ny man, sambo, manlig förebild. En vilja att ha den familj som inte blev av och river alla murar för att få sin vilja igenom även om det går ut över den biologiska pappan.

Det finns flera rövhål till män som inte borde få vara förälder, men långt ifrån alla är dåliga. Jag är en av de bra. Jag förtjänar att få ha ensamrätt om min pappatitel hos mitt barn oavsett om det finns en annan manlig förebild i det andra hemmet. Även om han är en bra och fin person som älskar mitt barn.

• Brumma
    Nald skrev 2016-12-17 23:02:10 följande:

Jag är separerad sedan många år och har en dotter på 7 år som bor hos mig varannan vecka.

Jag är en närvarande pappa och har en bra relation med mitt barn som jag älskar mest av allt. Sedan separationen för mer än 4 år sedan så har barnets mamma haft 3 relationer där det gått rejält undan. Flyttat ihop på en gång och levt familjeliv. Jag vet att hon uppmuntrat vår dotter att kalla sin nya för pappa efter kort tid vilket jag tagit väldigt illa vid mig av eftersom att jag är hennes pappa. En närvarande och omhändertagande pappa. Detta har förnekats varje gång trots att min dotter frivilligt berättat för mig vad som sägs i andra hemmet.

Detta har upprepats som sagt tre gånger. På kort tid. Dvs en ny sambo och ny pappa varje år. Jag anser att det är rätt skevt och respektlöst mot mig.

Jag har eTT nytt förhållande och lever tillsammans med henne sedan två år. Min dotter bor med oss varannan vecka. Jag skulle aldrig få för mig att kalla henne för mamma och det vill inte min nya heller även om de har en bra relation.

Får en känsla av att de flesta mammor som separerar har väldigt bråttom att hitta en ny man, sambo, manlig förebild. En vilja att ha den familj som inte blev av och river alla murar för att få sin vilja igenom även om det går ut över den biologiska pappan.

Det finns flera rövhål till män som inte borde få vara förälder, men långt ifrån alla är dåliga. Jag är en av de bra. Jag förtjänar att få ha ensamrätt om min pappatitel hos mitt barn oavsett om det finns en annan manlig förebild i det andra hemmet. Även om han är en bra och fin person som älskar mitt barn.

Du tycker inte att ditt barn har företrädesrätt på vilka hon vill kalla pappa/ mamma?

Säg att hon kommit till dig och frågat om hon fick lov att kalla din partner mamma, hade du nekat henne då? Självklart är det upp till din partner men hade du stoppat det där och då, även om det inneburit att ditt barn känt att hon själv inte fått sätta ord på sin relation?
  • supernald

Jag har pratat med min dotter och förklarat hur jag tycker och känner och att hon får tycka och känna som hon vill. Men du förbiser helt i min historia att den andra föräldern medvetet uppmuntrar till att den nya ska kallas pappa. Och att det skett tre gånger under så kort tid. Det är om något förvirrande för ett barn som samtidigt upplever tre separationer med den nya som kallas pappa.

Det kan bli väldigt förvirrande och för ett barn som ännu inte utvecklat abstrakt tänkande ge negativa följder under uppväxten när det kommer till att knyta an och skapa egna relationer. Tycker du att jag tänker fel?

• Anonym (Insane)
    Brumma skrev 2016-12-17 23:51:10 följande:
    Du tycker inte att ditt barn har företrädesrätt på vilka hon vill kalla pappa/ mamma?

Säg att hon kommit till dig och frågat om hon fick lov att kalla din partner mamma, hade du nekat henne då? Självklart är det upp till din partner men hade du stoppat det där och då, även om det inneburit att ditt barn känt att hon själv inte fått sätta ord på sin relation?
    Vissa saker ska barn inte bestämma. Barnet har en aktiv och engagerad pappa som hon bor med varannan vecka. Varför skulle hon då må bra av att bli lärd av mamman att mammans 3:e nya kille ska kallas för pappa?

Räcker det verkligen inte att barn har en mamma och en pappa när de är närvarande och aktiva i barnens liv?
  • Anonym (annamaria)

En konstruktiv läsning är ju att prata om biopappan som "Pappa [hans namn här]" och Styvpappan för "Pappa [hans namn här]". På det sätte har barnet två pappor som också tituleras pappa men med även förnamnet. Så funkar det här, och funkar väldigt bra. 

Reagerade lite över att ni aldrig pratar om hans biopappa. Inte ens när de träffats (hur sporadiskt det än varit)? Frågar du inte: "Vad har du och pappa X gjort?"

• Anonym (m)
    Nald skrev 2016-12-17 23:02:10 följande:

För det första är det din egen upplevelse. Jag tycker inte alls att mammor har så bråttom utan snarare att det är män som brukar ha bråttom hitta en ny kvinna ( af om det finns barn i bilden) så att de snabbt får en ny kvinna som hjäper till med hushållet. Ingen kan säga om din eller min bild är den "rätta". 

Sen i just ditt fall kommer ditt barn förr eller senare inse att det blir fånigt att kalla man efter man för pappa om de inte stannar särskilt länge så jag tror inte du behöver oroa dig just för den detaljen. Däremot anser jag inte att man ska tvinga ett barn att säga eller inte säga saker. De måste få känna sig för och själva hitta ett tilltal som fungerar i sammanhanget. 

Och "förtjäna" är ett konstigt ord i sammanhanget. Du är väl hennes pappa och en bra sådan, vad det låter, oavsett vad barnet kallar dig eller någon annan? Jag vet familjer där man lärt barnen att säga namnet fast det är en biologisk familj, dvs de vill inte att barnen ska säga mamma och pappa, helt tvärtemot hur du tänker, alltså.

Eg tycker jag snarare det låter som osäkerhet från din sida, osäkerhet att barnet skulle gilla en styvpappa mer än dig bara för att denne kallas pappa. Har ni en bra relationen så vet du ju det och det borde inte göra dig irriterad på vad som sker i det andra hemmet.
  • Brumma
    supernald skrev 2016-12-18 00:40:42 följande:

Jag har pratat med min dotter och förklarat hur jag tycker och känner och att hon får tycka och känna som hon vill. Men du förbiser helt i min historia att den andra föräldern medvetet uppmuntrar till att den nya ska kallas pappa. Och att det skett tre gånger under så kort tid. Det är om något förvirrande för ett barn som samtidigt upplever tre separationer med den nya som kallas pappa.

Det kan bli väldigt förvirrande och för ett barn som ännu inte utvecklat abstrakt tänkande ge negativa följder under uppväxten när det kommer till att knyta an och skapa egna relationer. Tycker du att jag tänker fel?

Jag tycker det är helt fel att påverka ett barn att kalla ngn mamma eller pappa. Men jag tycker att det borde få göras OM det kommer från barnet. Jag anser även att barn behöver lära sig att tänka på hur valen de gör påverkar andra människor och att man kan prata med dem och säga att ja, du får kalla mig/pelle/Anna osv för mamma/pappa om du vill. Men du har även redan en mamma/pappa och det finns en möjlighet att de blir ledsna. Eller ngt sådant :)

Jag förbisåg inte situationen utan ställde en fråga utifrån om barnet själv skulle vilja använda manma/pappa till ngn annan.
  • Brumma
    Anonym (Insane) skrev 2016-12-18 01:58:02 följande:

Vissa saker ska barn inte bestämma. Barnet har en aktiv och engagerad pappa som hon bor med varannan vecka. Varför skulle hon då må bra av att bli lärd av mamman att mammans 3:e nya kille ska kallas för pappa?

Räcker det verkligen inte att barn har en mamma och en pappa när de är närvarande och aktiva i barnens liv?

Självklart får barn inte bestämma allt själva. Men jag anser att en sådan sak som att själv få sätta ord på vilken sorts relation man har är förbehållet den som har relationen. Det gäller både vuxna och barn. Mina barn har tex en biologisk morfar - min pappa. Min mamma är omgift med en man som är lika engagerad i barnen som min pappa. Vi har i alla år kallat mammas man för namn men på senare år har den äldsta på eget initiativ då och då börjat använda morfar åt även mormors man. Han har tagit upp det och förklarat att han ju har två morfar. Oftast använder han bara namnet men ibland väljer han morfar.

Min bonusdotter tog upp frågan om att kalla mig mamma när hon var runt sex, sju år. För jag var ju "som" en mamma. Jag sa att hon fick kalla mig vad hon vill men att hon har en mamma och det kan hända att mamma skulle bli ledsen. Men att jag alltid kommer vara "som" en mamma om hon vill. Hon har fortsatt kalla mig vid namn men valde som tonåring att sätta mig som mamma på Facebook tex.

Jag tycker inte man skall påverka barn i att kalla ngn annan för mamma/pappa och anser att mamman gör fel. Men det var inte det jag frågade om.
  • Anonym (S)

Hade mina barn haft styvpappa och barnen skulle sagt "pappa"till honom,skulle det bli bråk.Och om mina barn sagt "mamma"till styvmor,hade det känns konstigt.

• Anonym (Insane)
    Brumma skrev 2016-12-18 08:40:06 följande:
    Självklart får barn inte bestämma allt själva. Men jag anser att en sådan sak som att själv få sätta ord på vilken sorts relation man har är förbehållet den som har relationen. Det gäller både vuxna och barn. Mina barn har tex en biologisk morfar - min pappa. Min mamma är omgift med en man som är lika engagerad i barnen som min pappa. Vi har i alla år kallat mammas man för namn men på senare år har den äldsta på eget initiativ då och då börjat använda morfar åt även mormors man. Han har tagit upp det och förklarat att han ju har två morfar. Oftast använder han bara namnet men ibland väljer han morfar.

Min bonusdotter tog upp frågan om att kalla mig mamma när hon var runt sex, sju år. För jag var ju "som" en mamma. Jag sa att hon fick kalla mig vad hon vill men att hon har en mamma och det kan hända att mamma skulle bli ledsen. Men att jag alltid kommer vara "som" en mamma om hon vill. Hon har fortsatt kalla mig vid namn men valde som tonåring att sätta mig som mamma på Facebook tex.

Jag tycker inte man skall påverka barn i att kalla ngn annan för mamma/pappa och anser att mamman gör fel. Men det var inte det jag frågade om.
    Varför har jag svårt att tro att hennes mamma är aktiv och närvarande i hennes liv?
Svar på tråden Kalla styvpappa för pappa??