• Anonym (Lite velig.)

Kalla styvpappa för pappa??

Har ett barn på 3 år.

Jag och biopappan gick isär innan barnet fyllde ett, biopappan har varit närvarande till och från sporadiskt.

Även under förhållandet så va biopappan inte speciellt delaktig.

Nu har biopappan faktiskt skött umgänget varannan helg helt enligt alla ramar under en viss kort tid.

Men biopappan kom för ett tag sen och tycker det är fel att barnet säger pappa till min "nya" och kallar bion för förnamn och ville att det skulle upphöras....

(är förlovad, väntar första gemensamma och sambos med den nya och varit tillsammans ett tag nu)

Själv känner jag bara nej.. Varför då?

Hade exet skött sina kort rätt och inte hållt sig borta i totalt 1,5 år så hade jag varit mer förstående..

Min nya tar papparollen mer än bion, han tröstar vid gråt, hämtar på dagis osv.

Han är mer pappa än vad bion någonsin kommer bli.

Dessutom har barnet själv valt att säga pappa, det är liksom inget vi har präntat in..

Däremot har vi sagt farmor och farfar till mina svärföräldrar.

Men vad säger man till exet? Vill inte dra igång något bråk heller, men vill inte heller börja krångla med "namnbyten" osv.

• Svar på tråden Kalla styvpappa för pappa??
  • Anonym (Hm)
    "Dessutom har barnet själv valt att säga pappa, det är liksom inget vi har präntat in..
    Däremot har vi sagt farmor och farfar till mina svärföräldrar."

Kanske inte präntat in, men förmodligen inte rättat barnet heller genom att använda förnamnet.
    Och varför säger ni farmor och farfar om din sambos föräldrar?

"Han är mer pappa än vad bion någonsin kommer bli."

Hur mycket pappa kommer han att vara om det tar slut mellan er om några år?

Det du ska göra om du vill vara en bra förälder är att göra allt du kan för att barnet  ska få ett så bra förhållande med sin far som möjligt. Det kan bli livslångt. Hur länge din sambo finns i barnets liv, vet ingen. Och ingen vet heller vad som händer med en påhittad  "farmor och farfar"
  • Frontline
    Anonym (Hmm) skrev 2016-07-12 20:55:10 följande:
    Självklart ska ni rätta dottern när hon säger fel. Hon HAR sin pappa i sitt liv, din sambo är bonus/styvpappa och bör kallas vid namn!

Hade hon inte haft någon biopappa vore det en annan sak, men det har hon!

Det ni gör är vidrigt mot barnet då denne blir förvirrad eftersom ni LJUGER för henne!!!

Fy fan vilka hemska föräldrar (mammor och styvfarsor i detta fall) det finns. Stackars unge smile4.gif
    Hur gör man om jag som förälder har en styvpappa ska mina barn säga i mitt fall farfar till han eller ska dom kalla honom vid namn med?

Nä mina barns farfar dog långt före dom föddes men dom fick en ny då min mamma träffade en ny man då jag själv var 8 år gammal..
    För mig heter han sitt förnamn och inte pappa men för barnen är det farfar.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Brumma

En treåring vet garanterat vem som är pappa om de träffas ibland. Att barnet väljer att inte säga pappa är upp till barnet. Att vara pappa (eller mamma) är inte något som kommit automatiskt bara för att man bidragit med spermier eller ägg, det krävs engagemang och en bra relation med barnet.

Vill barnet kalla din man/sambo för pappa så tycker jag barnet borde få göra det - DEFINITIVT nu när det redan används. Om din sambo/man känner sig bekväm med det :)

Du kommer få en massa påhopp i den här tråden (det har du ju redan fått). Mitt råd är att lyssna på det som känns vettigt och sålla bort resten. Ingen idé att bli upprörd eller ta till sig av människor som kommer med påhopp ;)

När ni pratar om pappan så kan ni ju använda ordet pappa, så ni visar för barnet att han är pappa (även hsn i det här fallet). Ni kan ju använda förnamn i kombination med "pappa" för att skilja på "pappa Anders" o " pappa stefan" (hittepånamn)

• Brumma
    Anonym (Hm) skrev 2016-07-13 00:44:36 följande:

"Dessutom har barnet själv valt att säga pappa, det är liksom inget vi har präntat in..

Kanske inte präntat in, men förmodligen inte rättat barnet heller genom att använda förnamnet.

Det du ska göra om du vill vara en bra förälder är att göra allt du kan för att barnet  ska få ett så bra förhållande med sin far som möjligt. Det kan bli livslångt. Hur länge din sambo finns i barnets liv, vet ingen. Och ingen vet heller vad som händer med en påhittad  "farmor och farfar"

Varför tar du för givet att ngn som levt med barnet sedan barnet var mkt litet och tagit på sig en föräldraroll skulle lämna barnet bara för att det tar slut med föräldern?

Det finns många barns som har umgönge och tom bor växelvist hos sin bonusförälder. Jag fortsatte ha umgänge med min bonusdotter när jag och pappan separerade.

Mina barns bonusmorfar kommer med säkerhet finnas i deras liv även om han och min mamma separerar.

Min mans pappa är lika mycket pappa åt min mans syskon som åt min msn (trots att de inte delar samma gener) och lika mycket morfar och farfar åt deras barn som åt våra. Och nej, han lever inte med mamman längre.

Sluta se världen i svart kanske?
  • Anonym (S)

Fast barnet måste också veta vem är hennes pappa,lura inte.Och om förhållandet tar slut,då är ju risken stor att barnet inte träffar mycket alls den hon kallar "pappa".

• Crazydre

Ta inte ens upp det med barnet. Barn agerar utifrån sina hjärtan såvida inte föräldrarna psykar det, vilket ni absolut inte bör göra. Dra inte in barnet i personligt agg, det enda det behöver är trygghet och kärlek

• Anonym (...)

Självklart ska ni rätta dottern när hon säger fel. Hon HAR sin pappa i sitt liv, din sambo är bonus/styvpappa och bör kallas vid namn!

Det ni gör är vidrigt mot barnet då denne blir förvirrad eftersom ni LJUGER för henne!!!

Fy fan vilka hemska föräldrar (mammor och styvfarsor i detta fall) det finns. Stackars unge

Ja herregud!!! Snacka om själsligt mord! Barnet kommer få men för livet!! Soc måste genast kopplas in och omplacera barnet innan hon blir så förvirrat att hon inte vet vem hon är!!!

Eller så tar vi det lite lugnt och andas en sväng... Det är barnet som har valt detta. Med mer engagemang från den biologiska pappans sida så kommer det komma naturligt från barnet så småningom att vilja kalla även honom för pappa. Det är inget som behöver eller bör tvingas fram.

Att kalla sin bonuspappa för pappa är vare sig ovanligt eller fel. Själv sa jag pappa till båda mina pappor. Och tänkt, inte en enda gång var jag förvirrad över detta som barn. Har heller aldrig i mitt liv stött på ett barn som har varit förvirrad över detta.

En föräldratitel kommer från barnet genom visad kärlek, trygghet, engagemang o s v... Inte som ett resultat av ett oskyddat samlag.

För övrigt så var min bonuspappas föräldrar de enda farföräldrarna jag hade i mitt liv. Utan deras engagemang så hade jag inte haft någon farmor och farfar. Inte en enda gång var jag heller förvirrad över detta. Jag visste att biologiskt så var vi inte släkt med varandra. Men vet du, det förändrade vare sig deras eller mina känslor.
  • terfje

Fy fan vilka hemska föräldrar (mammor och styvfarsor i detta fall) det finns. Stackars unge

Vill barnet kalla bonuspappa så får barnet göra det. Barnet vet vem som är biopappa.

Visst jag satte själv en gräns för min bonusdotter att hon inte får kalla mig för mamma även om hon själv ville det. Av hänsyn till hennes mamma och att det inte riktigt kändes okej att hon skulle göra det som 8 åring när jag kom in i hennes liv.
  • Anonym (Hmm)
    terfje skrev 2016-07-13 08:04:45 följande:

Vill barnet kalla bonuspappa så får barnet göra det. Barnet vet vem som är biopappa.

Visst jag satte själv en gräns för min bonusdotter att hon inte får kalla mig för mamma även om hon själv ville det. Av hänsyn till hennes mamma och att det inte riktigt kändes okej att hon skulle göra det som 8 åring när jag kom in i hennes liv.

Hur vet du det? Ts kallar styvpappans föräldrar för farmor/farfar, det har INTE kommit från barnet!

Med tanke på Ts åsikt och attityd kan jag tänka mig att Ts säger till ungen att denne ska till "Jonas" och hälsa på - inte till PAPPA!!!!
  • Anonym (---)
    Anonym (Hm) skrev 2016-07-13 00:44:36 följande:

Med tanke på den biologiska pappans beteende hittills så är det nog större risk att biopappan försvinner ur barnets liv än att bonuspappan gör det.
Svar på tråden Kalla styvpappa för pappa??