Inlägg från: Rani |Visa alla inlägg
  • Rani

Varför är utflykter obligatoriska i Fritids?

Eftis är ju helt frivilligt. De erbjuder en aktivitet för barnen. Passar inte den aktiviteten så behöver de inte gå dit. Det är ju en frivillig efter-skolan-klubb för stora barn. Det säger ju sig självt varför varje barn knte kan göra det hen vill. Självklart annordnar de EN aktivitet och barnen erbjuds att vara med på den.

• Rani
    Handelstanken skrev 2016-07-13 00:47:34 följande:

Fritids är också frivilligt men de får inte vara kvar.

För att resten av gruppen går till parken. Barnen kan ju inte vara själva.

Det jag menar är att en 12-åring inte har något behov av barnomsorg. De erbjuds att komma dit om de gillar aktiviteterna. Annars kan de göra något annat. Man kan inte begära att eftis mitt i sommaren (semestertider-få personal och kanske även få barn) ska annordna olika aktiviteter och att barnen får välja. Det är nog inte praktiskt möjligt.
  • Rani

Där vi bor finns inte eftis över huvud taget. Ni ska nog vara glada att det annordnas organiserade aktiviteter för 12-åringen, särskilt i semestertider.

• Rani
    Handelstanken skrev 2016-07-13 01:12:44 följande:

Det kan kallas Fritids istället och alla vill inte släppa hem barnen ensamma i ett villaområde där man har noja på fula gubbar återkommande.

På sommaren ser dom ut att ha för mkt personal här, annars är det lite sämre ibland.

Det finns inte över huvud taget här. Inget fritida efter åk 3. Ja jisses, att en 12-åring inte skulle kunna gå hem själv....det känns faktiskt väldigt överbeskyddande. Jag förstår absolut att de kan behöva ha organiserade aktiviteter. Då är det väl jättebra att de gör aktiviteter utomhus. Kan ju inte vara någon krävande hajk i Stockholms innerstad precis.
  • Rani
    Handelstanken skrev 2016-07-13 01:43:27 följande:

Finns inga villor där och dottern ringer innan hon går hem, nu möter mormor och ibland går vi hem med lillkillen.

Finns ingen lag om fritids?

Nej, det finns ingen sådan bestämmelse för mellanstadiet och högre. Kommynen ska erbjuda t o m åk 3 som jag förstått. Så ja, ni får mer än vad som är obligatoriskt.
Svar på tråden Varför är utflykter obligatoriska i Fritids?