Inlägg från: Gakka |Visa alla inlägg
  • Gakka

introducera kattunge för gammal katt inte populärt. Hur lång tid ska man ge det?

Hej alla kloka!

Fick igår hem en 12 veckors kattunge och har sedan tidigare en 7-årig kastrerad hona. Denna hona hade sällskap av två andra katter sina första två år, men har sedan dess varit ensamkatt.

Hon är min ögonsten, så nu när hon inte är glad håller jag på att bryta ihop.

I vanliga fall är den äldre i princip alltid med mig och pratar massor. Nu håller hon sig för sig själv i sovrummet eller under köksbordet och pratar inte alls. Hon kan ligga en liten stund i soffan om jag lyfter henne dit, eller när vi stänger in kattungen. I övrigt visar hon sig mest när hon följer efter kattungen och morrar och fräser åt henne.

Jag ägnar mig i princip bara åt den gamla katten när hon är framme, för att hon inte ska känna sig undanskuffad, men det är ju svårt när hon gömmer sig och sedan till och med fräser åt mig.

Jag fattar ju att det tar tid och att det inte funkar så att hon accepterar den nya direkt, men jag är så himla rädd att min älskade katt ska förändras, då hon är en helt fantastisk katt!

Har gjort klart för dotter och sambo att kattungen får flytta om det visar sig att det inte funkar, men hur länge ska man ge det? Några dagar? Veckor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-12 14:57
    Att tillägga är att när vi varit bortresta har den äldre katten bott hos min bror och hans två katter, vilket har funkat jättebra. Där har hon varit den nyfikna som gått fram och blivit fräst åt. Gissar att det inte handlar om att hon hatar andra katter, utan mer om att det här är hennes revir...

• Svar på tråden introducera kattunge för gammal katt inte populärt. Hur lång tid ska man ge det?
  • Gakka

Tack för era svar!

Är mest rädd att hon ska förändras från att vara den här översociala kissen som är mer som en hund och fortsätta hålla sig undan, men det kanske är övergående. Ingen kattunge i världen är värd att offra det för.

Hon är inte på nåt sätt elak med den, utan markerar bara väldigt ljudligt.

• Gakka
    Harmagedon skrev 2016-07-12 15:07:04 följande:

Katter är riktigt långsinta! Det kan lätt ta ett halvår för den äldre katten att acceptera den nya situationen.

Ett halvår känns ju som väldigt lång tid för en katt att vara stressad och sur. Läste någonstans att långvarig stress kan ge fysiska problem. Hur vet jag när det inte är värt det längre, liksom?!
  • Gakka
    mills skrev 2016-07-12 15:21:14 följande:

Jag tror det går över, men det kan som sagt ta ett tag. Hon kan ju även vara orolig att det ska duka upp en ilsken kattmamma åxå...

Ska tillägga att vår katt överlevde två till nya katter vid senare tillfällen och de är idag vuxna allihop och bra kompisar Men varje gång blev hon tjurig ett tag.

Skönt att höra att det finns hopp :)

Medveten om att jag är överdrivet nojjig, men hon är verkligen min ögonsten!
  • Gakka

Någon som har tips på hur vi kan underlätta för de två, förresten?

• Gakka
    mills skrev 2016-07-12 22:24:11 följande:

Låt det ta sin tid och tvinga inte ihop dem utan låt dem ta kontakt själva. Men kolla lite så inte kattungen är FÖR på så att den äldre blir irriterad. Kattungar har ju en förmåga att tro att ALLA älskar dem och vill leka

Ja, precis :) lillan verkar tro att gamla kattens svans är hennes leksak! Tur det finns garderober att lägga sig i :)

Tack för hjälpen!
  • Gakka
    kalmarpiraten skrev 2016-07-13 14:46:30 följande:

Jag har själv fem katter som jag tagit hand om under en 10-års period. Fyra av dom har varit kattungar fast jag har aldrig brytt mig om att "introducera" dom för varandra utan den delen har de fått sköta själva.

Visst, det har självfallet varit lite fräsande till en början med men efter bara någon timma så har de efter det att den första reservationen släppt har de börjat leka med varandra. Bor på landet kanske jag ska tillägga så sommartid har de möjlighet att mest vara utomhus.

Ska kanske tillägga för alla som funderar - ja, samtliga fem katter är kastrerade (en kille och fyra tjejer), vaccinerade och ID-märkta.

Hade säkert underlättat om de kunnat gå ut, men håller tummarna att det går bra ändå :)
  • Gakka
    Rakad Apa skrev 2016-07-13 15:00:04 följande:

Min flickvän hade en katt med sitt ex för några år sedan, när den var typ 10 år så skaffade dom en fransk bulldog och katten blev förändrad på ungefär samma sätt som du beskrev. Dom tog katten till veterinären och han konstaterade att katten hade fått en depression. Minnet sviker mig kanske men jag har för mig att katten fick antidepressiv medicin mot det.

Hur som helst så gick det över efter en stund och katten blev som vanligt igen.

Där ser man! Får väl kolla upp det om det inte ger sig på ett tag! :)
  • Gakka
    cattus skrev 2016-07-17 12:44:59 följande:

Det har kommit en ny variant på Feliway som heter Felifriends när man skall sätta ihop nya katter med varandra. Sätts i ett vägguttag och ger ifrån sig feromoner som gör det lättare för katterna att acceptera varandra

www.crtzoo.com/katt/feliway-feromoner/feliway-friends-doftavgivare

Det finns så mycket bra grejer nu för tiden! :)

Nu har det börjat gå bättre, men skulle det inte fortsätta på den vägen ska jag kolla in den! Tack för tips!
Svar på tråden introducera kattunge för gammal katt inte populärt. Hur lång tid ska man ge det?