introducera kattunge för gammal katt inte populärt. Hur lång tid ska man ge det?
Hej alla kloka!
Fick igår hem en 12 veckors kattunge och har sedan tidigare en 7-årig kastrerad hona. Denna hona hade sällskap av två andra katter sina första två år, men har sedan dess varit ensamkatt.
Hon är min ögonsten, så nu när hon inte är glad håller jag på att bryta ihop.
I vanliga fall är den äldre i princip alltid med mig och pratar massor. Nu håller hon sig för sig själv i sovrummet eller under köksbordet och pratar inte alls. Hon kan ligga en liten stund i soffan om jag lyfter henne dit, eller när vi stänger in kattungen. I övrigt visar hon sig mest när hon följer efter kattungen och morrar och fräser åt henne.
Jag ägnar mig i princip bara åt den gamla katten när hon är framme, för att hon inte ska känna sig undanskuffad, men det är ju svårt när hon gömmer sig och sedan till och med fräser åt mig.
Jag fattar ju att det tar tid och att det inte funkar så att hon accepterar den nya direkt, men jag är så himla rädd att min älskade katt ska förändras, då hon är en helt fantastisk katt!
Har gjort klart för dotter och sambo att kattungen får flytta om det visar sig att det inte funkar, men hur länge ska man ge det? Några dagar? Veckor?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-12 14:57
Att tillägga är att när vi varit bortresta har den äldre katten bott hos min bror och hans två katter, vilket har funkat jättebra. Där har hon varit den nyfikna som gått fram och blivit fräst åt. Gissar att det inte handlar om att hon hatar andra katter, utan mer om att det här är hennes revir...