• klariis

Olika graviditetsveckor beroende på vart man bor!?

Okej, nu ska jag försöka förklara detta bra. Jag bor i USA just nu med min man och därför går jag till läkaren här. Här räknar man som att när jag är i 11+0-11+6 är jag i vecka 11 vilket jag tycker låter rimligt. För varför skulle jag vara i vecka 12 precis när jag gått in i vecka 11 som man räknar i Sverige.

Så min tanke är nu, man ska gå 12 fullgångna veckor innan missfallsrisken sjunker. Dvs. 13+0 dvs. Att missfallsrisken sjunker inte fören när man går in i vecka 14 i Sverige.

Låter inte räknesättet i USA lite mer rimligt än i Sverige? Och varför räknar man på det sättet?

• Svar på tråden Olika graviditetsveckor beroende på vart man bor!?
  • klariis
    Pimpinellan skrev 2016-07-08 19:32:14 följande:

V. 12 är ingen magisk gräns för när risken minskar drastiskt. Risken minskar varje vecka och minst 80% av alla missfall sker före v.12. De flesta missfall efter v.10 är MA.

Jag vet, jag är fullt medveten om det. Men vi försöker komma överens om när vi kan säga till familjen och dom närmsta vännerna om graviditeten. En av mina närmaste vänner fick missfall i vecka 17 så  känns som att jag aldrig kommer känna mig säkert tyvärr. :( 
  • Pimpinellan
    klariis skrev 2016-07-08 19:39:16 följande:
    Jag vet, jag är fullt medveten om det. Men vi försöker komma överens om när vi kan säga till familjen och dom närmsta vännerna om graviditeten. En av mina närmaste vänner fick missfall i vecka 17 så  känns som att jag aldrig kommer känna mig säkert tyvärr. :( 
    Jag hade ett i höstas i v.14 och trots att jag är i v.20 nu känner jag mig dödnervös fortfarande. Man kan bara se på statistiken och då är m.f ovanligt efter v.12. Och hoppas och gärna göra VUL så man vet. Ovissheten är värst trots allt. Vi berättade v.14 nu för jag var tjock redan då.
  • klariis

Känns som att alla säger olika fortfarande och det kanske har med att läkare och barnmorskor pratar om fullgångna veckor medan vi som har appar och räknar 11+1 som vecka 12. 
    Angelixaa, säger att i Sverige är de ju med upp till 12 v innan missfallsrisken minskar. För mig låter det som att nu när jag är i vecka 12 (11+1) att missfallsrisken minskat enligt hur hon förklarar eftersom jag kommit upp till vecka 12 nu, medan det står på alla sidor att det är 12 fullgångna veckor. vilket borde vara 12+6 ? 

Eftersom jag inte vart hos en läkare i Sverige med min graviditet hade jag ingen aning om att dom räknade fullgångna veckor, jag hör ju bara mina vänner i Sverige prata om vilken vecka dom är i osv. 

Känns som att man inte kommer bli klokare faktiskt, man får lite på den läkaren man har just här och nu helt enkelt. 

• BeautifulMoments

Mina tvillingar föddes i v28+4 alla inom sjukvården säger att mina flickor föddes i v28. Det blir ju samma som de säger hos dig.

Som andra säger är det mest sjukvården som räknar så och vi "vanliga" säger att 28+4 är v29 för man har gått längre än 28 veckor.

My life, My choice!
  • klariis
    Pimpinellan skrev 2016-07-08 19:44:36 följande:
    Jag hade ett i höstas i v.14 och trots att jag är i v.20 nu känner jag mig dödnervös fortfarande. Man kan bara se på statistiken och då är m.f ovanligt efter v.12. Och hoppas och gärna göra VUL så man vet. Ovissheten är värst trots allt. Vi berättade v.14 nu för jag var tjock redan då.
    Jag beklagar, det är ju verkligen då man börjar tro att det ska gå vägen också :( hoppas att man ska kunna njuta lite av det! Vi går som på nålar här hemma. 

jag vet.. Det är nog det som är problemet för mig med, börjar se blickar redan för magen börjar synas. Så lär berätta i slutet av Juli eller början av augusti iallafall. :)
  • BeautifulMoments
    klariis skrev 2016-07-08 19:47:02 följande:

Känns som att alla säger olika fortfarande och det kanske har med att läkare och barnmorskor pratar om fullgångna veckor medan vi som har appar och räknar 11+1 som vecka 12. 

Angelixaa, säger att i Sverige är de ju med upp till 12 v innan missfallsrisken minskar. För mig låter det som att nu när jag är i vecka 12 (11+1) att missfallsrisken minskat enligt hur hon förklarar eftersom jag kommit upp till vecka 12 nu, medan det står på alla sidor att det är 12 fullgångna veckor. vilket borde vara 12+6 ? 

Eftersom jag inte vart hos en läkare i Sverige med min graviditet hade jag ingen aning om att dom räknade fullgångna veckor, jag hör ju bara mina vänner i Sverige prata om vilken vecka dom är i osv. 

Känns som att man inte kommer bli klokare faktiskt, man får lite på den läkaren man har just här och nu helt enkelt. 

12+0 är 12 fullgångna veckor.
    My life, My choice!
  • Pimpinellan
    klariis skrev 2016-07-08 19:49:34 följande:
    Jag beklagar, det är ju verkligen då man börjar tro att det ska gå vägen också :( hoppas att man ska kunna njuta lite av det! Vi går som på nålar här hemma. 

jag vet.. Det är nog det som är problemet för mig med, börjar se blickar redan för magen börjar synas. Så lär berätta i slutet av Juli eller början av augusti iallafall. :)
    Jag njuter ingenting p.g.a rädslan fortfarande. Trots att jag mår jätteannorlunda mot sist och sett bebben flera gånger. Men normalt sett tycker jag man ska glädjas rätt tidigt!  Glad Jag hade en lång historik av missfall bakom och då är det mer vanskligt. Första graviditeten och allt verkar normalt= stor chans det går bra efter v.12. Jag fick mina första blickar v.9 och är nu tjock som de som är långt mer gångna. Så även om jag inte berättar för alla ser alla ändå.  Tungan ute

Lycka till!
  • klariis
    Pimpinellan skrev 2016-07-08 19:58:59 följande:
    Jag njuter ingenting p.g.a rädslan fortfarande. Trots att jag mår jätteannorlunda mot sist och sett bebben flera gånger. Men normalt sett tycker jag man ska glädjas rätt tidigt!  Glad Jag hade en lång historik av missfall bakom och då är det mer vanskligt. Första graviditeten och allt verkar normalt= stor chans det går bra efter v.12. Jag fick mina första blickar v.9 och är nu tjock som de som är långt mer gångna. Så även om jag inte berättar för alla ser alla ändå.  Tungan ute

Lycka till!
    Ja, usch.. Jag om min man har försökt så länge att vi knappt vill hoppas att det skulle gå bra hela vägen. Om han skulle bestämma skulle vi säga till alla när barnet är fött. Medan jag tycker att man ska glädjas lite och se fram emot det, även om det är svårt. Vi har haft 3 ultraljud redan men även om vi sett hjärtat ticka och allt känns det svårt. Allt kan ju hända. 
    Lycka till du med! 
  • Pastella

I USA säger de ju att vi är i 21st century trots att vi precis passerat 20e århundrandet.. Det är ju samma grej. Jag tycker faktiskt att det är mer logiskt.. För när man passerat 11+1 så är man ju i tolfte veckan.

• Angelixaa
    klariis skrev 2016-07-08 19:47:02 följande:

Så sa min barnmorska till mig ( men jag vet att barnmorskor kan säga olika). Men självklart är de ingen "magisk gräns" vid v.12 men det är då risken minskar, och självklart kan man tyvärr få missfall långt in i en gravidivitet. & 11+0 till 11+6 räknas ju som v.12 för sen går du ju in i v.13 lr har jag fel? Min barnmorska sa så iallafall :)
  • jenjenfig

jag bor i norge o här är vi gravida i 283 dagar istället för 280. Så fast jag har samma bf som en bekant i sverige så är vi inte lika långt gångna .

• Syster Fröken

11+0 betyder att du har gått 11 FULLA veckor och börjar på första dagen i vecka 12. 

• callmepreggoornot
    Syster Fröken skrev 2023-12-24 09:58:13 följande:

11+0 betyder att du har gått 11 FULLA veckor och börjar på första dagen i vecka 12. 

jadu, vad säger man... god jul?
Svar på tråden Olika graviditetsveckor beroende på vart man bor!?