• Anonym (Trött på detta)

Vilka orsaker finns till konstant yrsel?

Jag hoppas på svar av alla som har lidit eller lider av yrsel. Vad finns det för orsaker till konstant yrsel och obalans? Jag menar alltså inte yrsel som uppkommer under en kort sekund om man vänder huvudet snabbt utan mer eller mindre konstant yrsel, obalans och gungande när man går och rör sig. Vad kan det vara? Kan man få det efter virus på balansnerven och godartad lägesyrsel/dvs kristallsjukan och hur länge kan det hålla i sig om det är det? Vilka andra sjukdomar kan orsaka yrsel? Har läst lite om fobisk yrsel men vad är det egentligen? Hur blir man av med yrsel och gungandet? Finns det någon hjälp?

• Svar på tråden Vilka orsaker finns till konstant yrsel?
  • Anonym (sanna)
    Anonym (Trött på detta) skrev 2016-07-08 22:28:27 följande:

Vad bra att jag har fått så många olika förslag att försöka gå till botten med. Solig

Jag köpte B12 tabletter på 2500 mcg igår för att jag läste nånstans att brist på det kan ge yrsel och göra att man tappar mycket hår vilket jag gör just nu. Dessutom är jag vegetarian så brist är ju inte omöjligt. Jag tar även Vegetarian och Kvinna vitaminer men har varit slarvig men ska börja ta det varje dag nu.

Det här med synen är ju en annan intressant teori anonyma Sanna vad hade du för synfel förresten? För 1 1/2 år sen sa en optiker att jag behövde progressiva men jag fick dom aldrig att passa och gick till en annan optiker 1 år efter det som sa att jag inte alls behövde progressiva glasögon så jag slutade använda dom för ett halvår sen och använder bara läsglasögon sen dess. Men idag sa min guddotter att jag skelar. Jag skelade som liten men behandlades aldrig för det och ibland när jag blir trött skelar jag men guddottern på 8 år sa idag att mina ögon åkte åt olika håll jättemycket och jag var inte ens trött. Jag hade inte sagt eller frågat något om skelning av henne utan det var hon själv som sa det så det måste ha varit ganska illa för att en åttaåring ska märka det. Jag undrar om skelning kan ge yrsel och om progressiva glasögonen hjälper mot det? Jag tänkte testa att gå med dom ett tag igen i alla fall och se om det hjälper mot yrseln.

Menieres stämmer skrämmande nog in ganska mycket också. Men har man ständig yrsel av den i veckor eller bara under några timmar?

Så just nu har jag alltså att gå på;
    Efterverkningar av Kristallsjukan och/eller Virus på balansnerven och det är väl det bästa alternativet rent krasst.
    Eventuellt Menieres och det hoppas jag verkligen inte att det är.
    Synrubbningar, kanske relaterat till skelning.
    Vitamin/B12 brist.

Werta65 vad menar du med Mm?

Mitt synfel beror främst på astigmatism, dvs brytningsfel. Jag har ju haft det sen jag var liten, och valde att inte använda glasögon trots det. Men till slut blev det så illa, utan att jag själv märkte det, att ögonen inte längre kunde registrera vad som pågick runt omkring. Jag fick diagnos på GAD, generaliserat ångestssyndrom, och jag tyckte ju själv också att mina symptom stämde in på det. Det var först när jag skaffade glasögon en tid senare som symptomen helt försvann och jag förstod kopplingen. Om jag skulle få för mig att gå ut utan glasögon så kommer samma symptom tillbaka. Ingen läkare tänkte ens tanken på att det kunde bero på ögonen. 

Det är bra att du köpt tillskott, B12 är ju vanligt att man har brist på som vegetarian. Kolla även att du får i dig tillräckligt med järn, D-vitamin och magnesium som är vanliga brister. Vet inte riktigt hur mycket det är av vad i de tabletterna du köpt. D-vitamin behöver du nog inte tillskott av om du är ute mycket i solen dock. 
  • Kakmonsterarg

Bli medlem på HRF: meniers sjukdom på Facebook o fråga dom andra på forumet för meniers är en sjukdom med MYCKET olika symtom! Särskilt om du har yrsel+ tinnitus samt tryck i örat! Varje år får 4000 svenskar meniers , många har symtom sen händer inget på 3-5 år medans andra har ständigt symtom. Som sagt bli medlem där o rådfråga dom andra. Många har haft yrsel flera år innan sjukdomen debuterar.

Sen virus på balansnerven då ligger du hemma i sängen o kan inte ens röra på huvudet för du kräks helt enkelt, så tror du hade märkt om du hade det .

• MallaL

Spänningsyrsel, mkt vanligt. Som spänningshuvudvärk, kommer från spända muskler i övre ryggen/nacken. Sitter du mycket framför datorn eller utför annat statiskt arbete? Börja träna, få massage hjälper.

• Anonym (Trött på detta)
    Novelli skrev 2016-07-08 23:00:22 följande:
    När jag lyssnar mycket på musik med hörlurar på hög volym blir jag yr långa perioder. Det upphör inte förrän jag slutar lyssna helt enkelt. Om jag lyssnar någon gång i veckan är det okej men inte varje dag. Lyssnar du ofta med hög volym kanske det är det som är felet.
    Bra att veta men jag lyssnar aldrig på musik i lurar.
    Anonym (sanna) skrev 2016-07-08 23:12:05 följande:
    Mitt synfel beror främst på astigmatism, dvs brytningsfel. Jag har ju haft det sen jag var liten, och valde att inte använda glasögon trots det. Men till slut blev det så illa, utan att jag själv märkte det, att ögonen inte längre kunde registrera vad som pågick runt omkring. Jag fick diagnos på GAD, generaliserat ångestssyndrom, och jag tyckte ju själv också att mina symptom stämde in på det. Det var först när jag skaffade glasögon en tid senare som symptomen helt försvann och jag förstod kopplingen. Om jag skulle få för mig att gå ut utan glasögon så kommer samma symptom tillbaka. Ingen läkare tänkte ens tanken på att det kunde bero på ögonen. 

Det är bra att du köpt tillskott, B12 är ju vanligt att man har brist på som vegetarian. Kolla även att du får i dig tillräckligt med järn, D-vitamin och magnesium som är vanliga brister. Vet inte riktigt hur mycket det är av vad i de tabletterna du köpt. D-vitamin behöver du nog inte tillskott av om du är ute mycket i solen dock. 
    Jag har också astigmastism i ett öga. Skönt att det gick över för dig med glasögon! Jag ska nog ta en trip till optikern snart igen och äta mer vitaminer.
    Kakmonsterarg skrev 2016-07-09 03:01:30 följande:
    Bli medlem på HRF: meniers sjukdom på Facebook o fråga dom andra på forumet för meniers är en sjukdom med MYCKET olika symtom! Särskilt om du har yrsel+ tinnitus samt tryck i örat! Varje år får 4000 svenskar meniers , många har symtom sen händer inget på 3-5 år medans andra har ständigt symtom. Som sagt bli medlem där o rådfråga dom andra. Många har haft yrsel flera år innan sjukdomen debuterar.

Sen virus på balansnerven då ligger du hemma i sängen o kan inte ens röra på huvudet för du kräks helt enkelt, så tror du hade märkt om du hade det .
    Precis så var det när jag var jättesjuk att jag inte kunde röra mig eller röra på huvudet och kräktes oavbrutet. Så jag hoppas verkligen att det var virus på balansnerven och inte Menieres och att jag nu har biverkningar av viruset bara.
    MallaL skrev 2016-07-09 09:29:13 följande:
    Spänningsyrsel, mkt vanligt. Som spänningshuvudvärk, kommer från spända muskler i övre ryggen/nacken. Sitter du mycket framför datorn eller utför annat statiskt arbete? Börja träna, få massage hjälper.
    Jag sitter mycket framför datorn så spänningsyrsel kanske inte är omöjligt. Jag började träna nyligen och får kanske se om jag kan få massage också.

• Novelli

Mitt nästa tips var synfel, men såg att någon redan kommit på det.
    Det kan ju också skapa yrsel.

• Johannus

Skulle kunna vara kristaller i örat.......Har hört att man vaknar med yrsel och att det fortsätter.......Läste för några dagar sen att med några få övningar så går det över.........Lägg dig på knästående. Böj huvudet mot det örat som har problemet. var så i 30 sekunder......gör övningen några gånger.......Kommer inte exat i håg hur man skulle göra, men det skulle hjälpa mot kristaller i örat.

• Anonym (Öronyrsel)

Yrsel som kommer från örat, alltså kristallsjukan och virus på balansnerven yttrar sig alltid som en snurrande karusellyrsel. Alltså att rummet snurrar runt runt. Om man känner gungande yrsel är det aldrig från örat.

• Miss Skywalker

Borrelia! Var som att gå på en gungande båt..

• Kakmonsterarg
    Annikagranat skrev 2017-11-21 06:45:44 följande:

Lite gammal tråd.

Vill dock gärna höra från TS hur det har gått. Lider av samma!

Kollat upp meniers?
  • Anonym (Ida)

Hur har det gått för er!? ! Jag har samma!

Svar på tråden Vilka orsaker finns till konstant yrsel?